Gå til innhold
Arkivverket

[#73993] Peter Johan Olsen, f.1816 i Nusfjord, Flakstad, Nordland


Gjest Bjørn- Tore Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn- Tore Olsen

Min tipptippoldefar Peter Johan Olsen (f.1816 - d.?) var blitt enkemann og etter en romanse med min tipptippoldemor Elen Maria Corneliusdatter(f.1831 - d.1915), fikk de den 24.august 1853 min tippoldemor Anna Petrine, (disse to har jeg full kontroll på)men de ble ikke gift, og pga. div. omstendigheter skulle han ikke bli med denne famillien videre.Så kommer det jeg lurer på:Det sies at han allerede i 1852/53 flyttet til Vesterålen, og den 30.juli 1861 i Bø giftet han seg med Randine Balserdtr. (f.1823 - d.?). Fikk han noen barn sammen med Randine, hva levde han av?. Hva han gjorde mellom 1852/53 til 1861 og senere vet jeg ikke, flyttet han rett til Bø eller bodde han andre steder? I 1839 ble Peter gift med den 58 år gamle enken Anne Katrine Johannesdtr. og bodde da i Nusfjord. Fikk han noen barn sammen med Anne (hun var jo godt voksen, men hvem vet), hva levde han av?Jeg har 'blind'leita i kirkebøker i tiden før og etter hans to giftemål etter barn, dødsfall osv. men har enda ikke funnet noe. Er det noen der ute som har vært borti denne karen eller noen av konene hans: Randine og Anne Katrine, så hører jeg gjerne fra dere.mvh Bjørn-Tore Olsen Bodø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Er dette Anne Katrine Johannesdatter, død 20. september 1842? Se nr. 1: Kildeinformasjon: Nordland fylke, Flakstad, Ministerialbok nr. 885A03 (1838-1859), Døde og begravede 1843, side 233. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2639&idx_id=2639&uid=ny&idx_side=-212>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Hva med denne jenta, født i 1843, med far enkemann Peder Olsen Nærland? Se nr. 3: Kildeinformasjon: Nordland fylke, Flakstad, Ministerialbok nr. 885A03 (1838-1859), Fødte og døpte 1843, side 26. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Vielsen til Peder Olsen og Anne Katrine i 1839: Kildeinformasjon: Nordland fylke, Flakstad, Ministerialbok nr. 885A03 (1838-1859), Ekteviede 1839, side 175. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Har du funne han i FT1865? Dersom han ikkje finnes i 1865, så er han sikkert borte på havet, men Randine då, har du funne ho?Eg er ganske sikker på at du har leita fånyttes etter barn av dame på 58 ....Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn- Tore Olsen

Takk skal du ha Randi,jeg hadde ikke noe av dette fra før så dette var artig å se. Den jenta som var født i 1843 må jeg prøve å få sjekket litt nærmere. Nok en gang tusen takk.Mariann,Jeg har lett i folketellingene og ikke funnet spor etter han, så at han kan være kommet bort på havet er ikke så usansynelig, men burde det ikke stått noe i kirkebøkene uansett? (har titta i kb for BØ (døde og begr.) uten spor der heller) Randine har jeg ingen info om, så henne hadde det vært artig å funnet ut mer om. Og ang. Anne på 58 år så har du nok rett, men man vet jo som sagt aldri (',)mvh Bjørn-Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Ved dåpen til Randine står gården/stedsnavnet Skaalbræk. Se på dette: Lenke Det spørs om du kan finne opplysninger i bygdeboka om familien til Randine. Mvh Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn- Tore Olsen

Jeg skal se å få tak i bygdeboka for Bø og se hva jeg finner. Og der var søstra på plass (',) Takk for at du tar deg tid Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Soløy

Dersom Peter er kommet bort på havet, så er det ikke sikkert at det er registrert. Dersom levningene ikke ble funnet, er han heller ikke gravlagt, og således ikke registrert i kirkebok.mvh Terje Soløy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Enda en søster av Randine, Elen Margrethe, født i Hadsels sogn, konfirmert 20 år gammel i 1828 : Kildeinformasjon: Nordland fylke, Bø, Ministerialbok nr. 891A03 (1820-1840), Konfirmerte 1828-1829, side 478-479. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16724&idx_id=16724&uid=ny&idx_side=-172>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Ester Anna fra innlegg 16, født i Hadsel i 1806, se høyre side, kolonne en, øverst: Kildeinformasjon: Nordland fylke, Hadsel, Ministerialbok nr. 888A02 (1754-1811), Kronologisk liste 1806, side 137. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16709&idx_id=16709&uid=ny&idx_side=-133>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Jeg finner en Ester Anna i ft 1865, som tjenestekvinne på Sortland, enke, uten etternavn, født i Hadsel, men med fødselsår 1816!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn- Tore Olsen

Randi, kjempeflott, nå er søstrene innført, det samme er gutten til Randine, og faren i det utenomekteskapelige sidespranget... (',)Terje, det kan se ut som du har rett.mvh Bjørn-Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.