Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Jörgen Ingman

[#73995] Läshjälp OLe född 1750 i Nes AK

Recommended Posts

Gjest Jörgen Ingman

Hej!På höger sida som nr 89 föds en Ole, föräldrar: Steffen Nilsen och Eli Olsdatter LenkeEfter faddrarna står det tre rader med text, bl annat om trolovning. Önskar hjälp att tyda hela texten. Tack på förhand! Mvh, Jörgen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arild Kompelien

NB dette er for tiilig Sammenleye, saasom foreldrene paastod at de ville med første, og saa snart Moderen var bleven tilpas, troeloves - vid fol. 183 N: 25 (der vielsen er å finne).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jörgen Ingman

Jättestort tack!! Undrar om det kan stå pagter istället för paastod?Mvh, Jörgen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arild Kompelien

Først skrevet - paastoe, deretter laget tegn for mangel og tilføyd d over, slik at det egentlig står - paastoed.Det gir også meining. Her er en bisetning, når denne fjernes ses sammenhengen bedre:- saasom foreldrene paastoed at de ville med første troeloves.(med første, vil i dag uttrykkes som - med det første)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jörgen Ingman

Stort tack!Det står alltså ingenting om att de skulle haft barn tidigare som jag var inne på i ett tidigare inlägg: LenkeOch inte heller här fanns nån av Elis föräldrar som fadder. Näe, modern till Steffens tvillingar döpta 1741 verkar bli olöst :-(Mvh, Jörgen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arild Kompelien

Jeg så litt på tvillingene 1741. Kan ikke hjelpe så mye, men det som er sikkert er at den Steffen som nevnes der var gift. Det ses på at det uttrykkelig blir oppgitt dato for moras introduksjon. Det var bare gifte kvinner som ble introdusert, ikke de som fikk barn utenfor ekteskap.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jörgen Ingman

Tack Arild för engagemang! Att ogifta mödrar inte introducerades var nytt för mig så då lärde jag mig nåt nytt idag :-)Då kan jag bara tolka det som att det funnits en första fru. När Steffen sen gifter sig 1751 med Eli så är han på Dahls kompani som tambur. Frågan är, hur hittar jag detta kompani??Mvh, Jörgen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jörgen Ingman

Glömde förresten säga att jag gått igenom varenda vigsel i Akershus 1738-1740 utan resultat. Eidsvoll kunde jag förstås inte kolla då böckerna brunnit upp där. Kan kompaniet ha legat där?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Aud Sandbu

Du tolker det som at det har 'funnits en första fru', altså at Steffen hadde vært gift tidligere hvis jeg forstår din tolkning riktig.Men ved vielsen i 1750 står det intet om at Steffen var enkemann (eller evnt. fraskilt), noe det ser ut til presten var påpasselig med å nevne. Finner flere eksempler på høyre side.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jörgen Ingman

Hej Aud!Ja, jag har också tänkt på att det borde stått änkling (eller sällsyntare frånskild) isåfall. Men tvillingarna hade ju uppenbarligen en mamma som introducerades och jag tror inte de hade skrivit Steffen Nilsen vid dopet i första hand om de hade varit oäkta. Och dopet står inte heller i oäkta barns dop, det fanns ju en egen bok får de dopen i Nes i den perioden. Och eftersom Steffen står med en Q och tvillingarna i sjelsregister 2 för Nes på Grinkelsrudgården tolkar jag det som att han måste ha varit gift. Det fanns förrsten flera 'Q' (=fruar) utan namn (ibland stod endast efternamn) i detta sjelsregister.Jag håller med om att prästerna ofta var påpassliga att nämna om de var änklingar vid vigslar osv men jag har också sett några exempel där det glömts bort. Att prästen vid dopet av tvillingarna helt glömde bort mammans namn begriper jag bara inte :-( De var tydligen hemmadöpta. Jag ska analysera alla faddrarna för att se om det kan leda till nåt, men förmodligen inte, jag tror mamman var utsocknes ifrån.Som sagt, jag har letat och förökt analysera och få ihop pusselbitarna men än utan resultat. Hoppas på att om jag kan hitta kompaniet kanske det kan hjälpa. Kanske det låg utanför Akershus.Dessa husmenn är dessvärre ofta problematiska att lösa i och med att de inte nämns så ofta i handlingarna. Tror t ex att Steffen endast nämns på ett ställe i bygdeböckerna för Nes och det var utan nån som helst info. Han står inte heller med på Grinkelsrud som barn till Nils. Förresten nämns inte Nils där heller.Mvh, JörgenPS. Ingen av tvillingarna är min ana så för den skull behöver jag inte lösa denna gåta, men jag är mest nyfiken...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arild Kompelien

Litt uklart det siste du skriver, men har du funnet dåp for Steffen, og at han var fra Grinkelsrud? Eller kunne han være fra et annet sted - som f. eks. den Steffen Nilsen som gifter seg 30. desember 1737 i Modum, Buskerud?En sterk oppkallingsregel var at en død ektefelle ble kalt opp igjen. Ei jente i andre ekteskap vil sannsynligvis få første kones navn. Holder ikke 100 prosent, men stemmer ofte, særlig på 1700-tallet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jörgen Ingman

Hej Arild! Tack før påminnelse om att førsta frun ofta uppkallas, visste egenligen om det, men har inte tänkt på det i detta fallet.Är inte hemma nu och har inte alla uppgifterna, men Steffen føddes på Grinkelsrud 1717. Fader hette Nils Gulbrandsen. Nils fader hette Gulbrand Steffensen (måste vara han som är fadder vid dopet).Korta fakta:1717 Steffen Nilsen føds på Grinkelsrud1741 Tvillingar till en Steffen Nilsen (äkta)døps på Grinkelsrud, Steffen är då inderst1740-talet Steffen Nilsen med fru (ej namngiven) finns som inderst på Grinkelsrud med tvillingarna1751 Steffen Nilsen (tambur) från Grinkelsrud gifter sig med Eli Olsdatter från Våler.1774 (tror jag) dør Steffen Nilsen på Våler, ålder felangiven på ca 6 år1780 Inderst (om jag inte minns fel) på Våler finns en Eli Olsdatter enligt sjelsregistret. Hittar inte när hon dør sen.Fadern till Steffen; Nils hittar jag aldrig när han dør heller.Jag har hela tiden trott att Steffen 1741 och den som gifter sig 1751 är samma person eftersom det är fråga om samma gård och område, han som gifter sig 1751 flyttar runt väldigt mycket i närområdet och är husman. Namnet Steffen är ju ovanligt så tanken att det är två olika personer har aldrig slagit mig. Men egentligen skulle de ju bara kunna vara släktingar och att namnet återkommit från annat led i släkten och att den ene är inflyttad? Kanske återkommer med fler detaljer när jag är hemma sen.Mvh, Jørgen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jörgen Ingman

Jag ska bl a kolla upp alla barnen också.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jörgen Ingman

Jag ska bl a kolla upp alla barnen också.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arild Kompelien

Blir nok ikke helt enkelt dette, men du bør vel være åpen for begge løsninger - at det enten er samme Steffen eller to forskjellige.Hva med skifter på Grinkelsrud? Kan være til hjelp. Og tvillingene ved konfirmasjon? Er de på bosteder som kan knyttes til et kjent bosted for Steffen som gifter seg med Eli?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Finn Sollien

Steffen Nilsen døpt 23/5 1717 og konfirmrt 13/2 1736 Grinkelsrud. Har sjekket barnedåper innafor 1750. Ole 1/11 1750, Anne 2/4 1852, Nils 9/12 1753, Nils 16/3 1755, Nerte 1/5 1757, Ingeborg 16/9 1759. Alt fra kirkebokavskriften. Mvh. Finn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jörgen Ingman

Tack för inspel!!En fråga som dök upp: är det logiskt att han 1741 står som inderst och vid vigseln 1751 som tambur (soldat)?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jörgen Ingman

En detalj till, det är i alla fall bara en Steffen Nilsen i Nes som dör efter 1741.Korrigering till mitt inlägg 12. Steffens farfar har jag bara förnamnet på: Gulbrand. Den Gulbrand Steffensen som är fadder vid tvillingarnas dop måste vara Steffens morbror. Och Steffens far Nils var född på Rotnes.Ang att första dottern eventuellt kan ha döpts efter en avliden tidigare fru. Första dottern hette Anne så då kan en tidigare fru ha hetat det (det gör förresten frun till Steffen Nilsen som gifter sig i Buskerud som Arild hittade).Som nämndes flyttade Steffen runt väldigt mycket och förutom de barnen Finn nämnde fick han två till.Alla barnen i samband med och efter vigseln:1750 Ole född på Våler, konf 1767 på Börgen1752 Anne född på Grinkelsrud, konf 1768 på Holter1753 Nils född på Valstad, död liten1755 Nils född på Valstad, ej hitta konf, död 1775 på Hovin-Fenstad1757 Berte född på Valstad, död liten1759 Ingeborg född på Börgen, död liten1761 Berte född på Börgen, konf 1778 Våler1763 Gulbrand född på Staksvoll, fick oäkta barn 1784, bodde då på Våler och var okonfirmerad. Hittade honom inte mer. När Gulbrand föddes stod det felaktigt Steffen Olsen som fader.I sjelsregister nr 3 1780 finns på Börgen Steffen med fru och bara två av barnen nämns, Ole och Nils. Tvillingarna var ju då 20 och säkert ute och tjänade, men varför inte Anne nämns vet jag inte. Evenuellt borde Ingeborg och Berte ha nämnts också, de dog i mars och april 1760 så beroende på när under året registret skrevs borde de eventuellt ha stått med. Anne fanns under 60-talet i alla fall som tjänstefolk på Våler enligt samma själsregister. Kanhända flyttade hon till mormor och morfar som barn eftersom hon inte finns hos föräldrarna på Börgen? Kanske var det för tungt när systrarna dog nästan samtidgt så hon placerades där?Ang tvillingarnas konfrmation som jag nämnde i etttidgare inlägg om familjen så finns det även där frågetecken.Maren konfirmeras 1762 på Börgen. Systern Marte däremot hittar jag överhuvudtaget inget mer om efter dopet, varken konfirmation, vigsel, sjelsregister, FT 1801 eller avliden. Däremot dyker det helt plötsligt upp en konfirmand på Börgen 1761 som heter Kirsti Syteffensdatter och jag börjar misstänka att hon antingen bytt namn från Marte eller att det stod fel på henne som liten. Denne Kirsti får barn 7 år innan hon gifter sig men antingen hon eller killen avlyste bröllopet men gifte sig i alla fall sju år senare. När detta barn döps finns systern Anna Steffensdatter som fadder. Enligt dödsboken när Kirsti dör skulle hon varit född ca 1748, men det kan ju vara skrivfel. Jag tycker inte det är logiskt om en 14-åring konfirmerar sig innan storasystern som är 20 gör det därför börjar jag tro att denne Kirsti är samma som Marte. Det finns heller ingen Kirsti döpt 1740-1750.Som sagt, ett stort pussel detta och alltför många olösta bitar. Jag funderar också på om man hittade Dahls kompani om det skulle ge svar på nåt.Har tyvärr inte vad jag kommer på hittat nåt skifte efter dessa (det var ett tag sen jag letade). Men nu slog det mig att det borde väl finnas ett efter Nils första fru som dog 1742 eftersom Nils gifte om sig 1746? Kollade nu i de skannade skiftena som finns på digitalarkivet men när jag sökte på 1742 fick jag noll napp. Finns det inga från den perioden? Senare hittade jag aldrig när Nils dog, sista spåret av honom är 1746 då han gifter om sig med änkan Anne Lassesdatter från Låvegg. Ej heller henne ser jag till mer sen. Flyttade de från Nes? Bodde kanske Steffen utanför som militär och de flyttade dit?Allt för nu :-)Mvh, Jörgen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jörgen Ingman

Svar till (18).Japp, som du ser så är tvillingarna/systrarna på Börgen vid konfirmationerna 1761-1762 där också Steffen håller till samma period.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jörgen Ingman

Ang skiftena på 1740-talet. Har nu kollat igen och det är 1740-1744 som fattas. Precis när jag behövde dem :-( Vet inte om det betyder att de inte finns eller om de kommer sen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arild Kompelien

Opplysningene tyder i det minste på at det er snakk om en Steffen.På Statsarkivet regner jeg med de har skiftekort over skiftene ordnet alfabetisk etter gard. Det burde da være et skifte under Grinkelsrud, og kanskje to hvis første kone døde der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arild Kompelien

Tok en rask kikk på døde i Nes i 1740-åra, og det ser 'lovende' ut å leite der. Presten fører døde hustruer på formen - Steffen Nilsens kvinne navn. Vet ikke om dette er konsekvent gjennomført, men en mulighet i det minste.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.