Gå til innhold
Arkivverket

[#73997] Hendrich Lamberg, Smed ved Sjaastad hammer i Lier i 1801.


Gjest Jan Kristoffersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Kristoffersen

I FT 1801 for Lier finner jeg Hendrich Lamberg med kone og fem barn under Sjaastad. Andre kilder tyder på at hans navn var Hendrich Hendrichsen. Noen som vet hvor navnet Lamberg kommer fra ? Familien kom fra Aker en gang mellom 1788, (sønnen Ole døpt i Aker i 1788) og 1791, ( sønnen Hendrich døpt i Lier i 1791)På samme sted bor også Jens Lamberg med familie og 6 barn. Jens heter også Hendrichsen. Dette har jeg konstatert ved noen av barnas dåp. I 1804 dør Jens Hendrichsen, Lamberg u/Sjaastadhammeren.Kan Hendrich og Jens være brødre ?Var Lamberg et navn disse hadde med seg fra der de kom fra, eller er det opprinnelig navnet på en plass u/Sjaastad ? Hvor lå denne plassen ?Håper noen lokalkjente kan sitte på kunnskap om dette.Jeg har sett under Sjåstad i bygdebøkene på nettet, men ikke funnet noe om Lamberg.Det er Hendrichs sønn Ole som er min ane.mvh Jan Kristoffersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Hvis han var smed og født Lamberg, var han kansje av den svenske smedslekten Lamberg. Det kom noen smeder fra Sverige til Norge på 1700 og 1800-tallet. På det svenske 'Anbytar-forum' vil du kunne finne ut mer om dette.Mine egne smed-aner tok 'fornorskede' navn i bruk ganske raskt, etter at de kom til Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Og tema 74012 er om Lamberg.Du finner 3 Lamberg i Nittedal i 1801 som også driver med smedarb.Lenke Her er navnet Henrik Lamberg, selv om det er vel langt tilbake i tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kristoffersen

Hei.Takk for innspill. Jeg fortsetter å nøste videre på de trådene jeg har fått.Håper fortsatt på at noen lokalkjente kikker innom.Legger inn en link til Jens Henrichsens begravelse i 1804.Nr.30 på høyre side. LenkeJeg tolker dette slik at det er en plass under Sjaastadhammeren som heter Lamberg.mvh Jan Kristoffersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg tror Jens og Hendrich kom Hakkadalen jernverk, Nittedal AK.Jens skal ha blitt gift der 6/5 1781 med Kirsti Mogensdt. De døpte datteren Anna 19/8 1781, og Jens kalles Landberg? [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7623&idx_id=7623&uid=ny&idx_side=-10>LenkeHendrich Landberg? døpte datteren Anna Elisa der 5/9 1779

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kristoffersen

Hei Berit.Ved nærmere ettertanke må jeg være enig med deg i det. Jeg fant denne begravelsen først i Lier Historielags transkriberte kirkebøker. Der var Lamberg skrevet i kolonnen for bosted.mvh Jan Kristoffersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Legger ved dåp av Hendrich Jensen født på Gusebo hammer, nr.9 h.side Lenke Det skal være minst et barn til født der, Hendrica 29/4 1787 Hommedal AA. De skal muligens også ha fått døtrene Marte og Birte etter dette, men vet ikke hvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kristoffersen

Hei igjen, Berit.Du kom innimellom med nytt innlegg mens jeg skrev mitt.Da ser det faktisk som de kom fra Nittedal.Det stemmer også helt med navn og alder på de to døtrene Anne. Da her jeg mye å jobbe videre med. Mange takk.mvh Jan Kristoffersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.