Gå til innhold
Arkivverket

[#74000] Hjelp til å tyde


Gjest Hilde Løvseth Stegane
 Del

Recommended Posts

Gjest Hilde Løvseth Stegane

Kirkebok for Oppland, Fåber/Fåberg 1901-1921, fødte og døpte i 1903. Trenger hjelp til å tyde gutt nummer 5 (Molfred?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jeg kan godt forsøke meg.Født 5/1 døpt 8/2-1903 Molfred Lurits. Foreldre: huseier skomager Jens Larsen Lövset og hustru Agnete Mathiasdatter. Bosted: _____? Han f i 1869 og hun i 1882. Faddere: Mathias Engebredt Rolandstuen og hustru Petro Pedersd, tjener Laurits lars. paa Bleikin (?), tjener Pauline Mathiasd Grønlien, hustr Oppegaard _____? Barnet var ektefødt.Jeg har problemer med bostedet her , det er også bostedet til den siste fadderen.Forresten - om du søker på gårdsnavnet Rolandsstuen, så liiger det inne et bilde der. På det bildet er 2 av fadderne med nemlig Petro og Pauline, om du har moro av det.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Lauritzen

Jeg leser navnet til dåpsbarnet som Malfred Laurits. Bostedet er Gustum. Etter de to spørsmålstegnene skal det vel være Bleken og Gustum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Knut Bryn

Det må nok helst være 'Malfred'. En kikk på folketellingen viser at det var 49 personer med dette navnet i 1900. Én person er ført som 'Molfred', men det var en kvinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Hilde Løvseth Stegane

Jeg har kommet tilbake hit igjen etter å ha kommet lenger.Agnethe Mathiasdatter g.m. Jens Larsen Løvseth, far Mathias Engebretsen.Det må jo være samme Mathias oppført i 1900-tellingen med sønnene Edvard og Einar som er avbildet? I så tilfelle er Petra (Petro? samme damen?) deres mor og Agnethe deres søster?Hvem er så fadder Pauline, som også er avbildet? Riktig navn på sønnen til Agnethe og Jens er Molfred Lauritz Løvseth. Agnethe er antakelig født på Vestre Ulland.Her lurer jeg litt.. 'tjener Laurits lars. paa Bleikin (?), tjener Pauline Mathiasd Grønlien, hustr Oppegaard'Denne Laurits, kan det være Laurits Larsen det står? Far til Molfred Lauritz var jo Jens Larsen Løvseth, kan Laurits være Molfreds onkel? Pauline er vel da den vi ser på bildet, søster til Agnethe kanskje? Bildet ligger her Lenke , og jeg tror det må være tatt noe senere enn 1910.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.