Gå til innhold
Arkivverket

[#74002] Formulering i skifte: Hvem sine barn?


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Skifte etter stiger Jacob Pryds:Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24717/27I tredje og fjerde linje står:...sampt skifte og deling Imellem hans efterlatte hustrue Karen Joensdatter og hans igjenlefvende Børn...Skal jeg oppfatte det slik at de fire barna er hans og ikke hennes?Jeg tviler fordi det vanligvis står det 'deres sammen avlede børn', om det er felles barn.Jeg kan opplyse om at enkens sønn Christopher Kuraasen nevnt noen linjer nedenfor er eldre enn de barna som kalles 'hans'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har problemer med å lese håndskriften på sidene du lenker til, men har du sett etter hvordan etterlatte barn er ført opp andre steder i samme dokument, om det gjøres forskjell på 'hans' og 'deres'?Det kan kanskje også være en ide å prøve å finne giftermålet til Jacob Pryds og Karen Joensdatter. De kan jo kanskje begge ha vært gift før og kanskje ikke ha hatt noen felles barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Her må ein vel ha i tanke ka funksjon teksten har. Ein skal vere varsam med å trekke slutningar på grunnlag av 'informasjon som manglar' når informasjonen er uvesentleg i kjelda.For arveoppgjeret sin del har det ikkje noko å seie om 'hans' barn også er hennar eller ikkje - det er faren dei skal arve. Enkja eig halvparten av buet. Den andre halvparten skal delast mellom avdøde sine arvingar, uavhengig av kven som er mor deira.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.