Gå til innhold
Arkivverket

[#74004] Siste publikasjoner fra NYE http://wangensteen.net


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg har fått mange oppfordringer til å fortsette med å opplyse om nye publiseringer her på brukerforumet.Hjemmesiden er nå nyoppusset, og har fått en del nye funksjoner. (medlems-sider, forum, endre språk, osv)Jeg har også investert i et Flip-book program. Dette programmet gjør arbeidet med publisering mye enklere for meg. Det krever at dere har flash-player installert på deres PC.I dag har jeg publisert'Sammenhengen mellom våre bondeslekter og våre middelalderætter' av Engebret Hougen.Dette er et upublisert manuskript fra 1951 på 185 sider jeg fant på arkivet i går, og det er sannsynlig at dette er manuskriptet til 'Ættesoge for Gudbrandsdalen IV' som Hougen ikke rakk å utgi før han døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med oppussingen! Det ser riktig flott ut!Nå sitter jeg her og venter på mailen med lenke til aktivisering av min registrering. Ser ut til å ta litt tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Fra Finne-Grønns serie ' Norges Prokuratorer, Sakførere og Advokater' har jeg publisert 1. bind:'De embædsmessig utnævnte Prokuratorer 1660-1814'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Og den siste før helgen:'Familien Lieungh. Genealogiske og personalhistoriske opplysninger'Og jeg minner om at alle flip-bøkene fra Finne-Grønn er søkbare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

En god ting kan ikke sies for ofte, Lars Ove :-)Og med det samme; gratulerer med ny og flott hjemmeside, og tusen takk for at du bruker tid på å blåse støv av gamle kilder på SA Hamar og gjør dem tilgjengelige for alle oss andre som sitter ute i periferien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Spam er vel ikke min greie akkurat, så det er vel snakk om innstillinger på den lokale maskin.Jeg har en utrolig interessant artikkel her på hytta som jeg leser nå. Det er 'Haulde-ætt' av Engebret Hougen. En ætt som gjennom 18 generasjoner beholdt gården uten at noen i familien deltok i noen 'viktige' funksjoner i samfunnet. De var bare hard-arbeidene bønder. Det er List-ætten det gjelder.Artikkelen stod i NST før jeg ble født, men jeg har manuskiptet, og jeg publiserer den til uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

slekta går tilbake til 1355det er feil at ingen i slekta hadde viktige samfunnsfunksjoner, personene på 1400-tallet hadde jo absolutt dét

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

ToreJo du har rett. Men etter 1400 tallet finner du ingen med viktige samfunnsfunksjoner, og det er etter min mening litt 'unormalt'Jeg leser manuskriptet slik at det er en ætt som etter 1400-tallet ikke drar nytte av sin tidligere samfunnsfunksjon, selv om de før til de grader gjorde det.Uansett kan artikkelen diskuteres som alt annet her :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

da er vi enige, etter 1400-tallet er det ikke mye å fremhevespørsmålet er da hva de skulle ha brukt sine angivelige begavelser til ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jakup Skjedsvoll

Til å samle gods, kanskje?, det var vel ei lyst dei hadde felles med svært mange andre som hadde høve til det. Men så tok andre lyster overhand, og det vart for mange ervingar, og så måtte dei starte på nytt att, også som mange andre.Det er ca. 600 år sidan dei vi fyrst kjenner i denne ætta levde, det er ca. 20 generasjonar, og etterkomarane har mange vore livskraftige med mange barn. Det må reknast med at dei fleste gudbrandsdølar reelt sett er etterkomarar. Men om vi reknar 20 generasjonar attende, har vi vel ca. 1 million plassar i den aneringen. Sjølv om vi reknar med eit solid anebortfall, t.d. slik at Jon [Olavsson?] på Kleppe kjem att 100 gonger i anetavla, så vil eg likevel tru at dei 99,99% av arvematerialet som i gjennomsnitt kjem frå andre personar, også har påvirka kva arvelege eigenskapar t.d. eg har. I den svært store etterslekta er det sjølvsagt lett å finne mange både framståande og bra folk, og så er det lett å gløyme dei som alle, både innanfor og utanfor den næraste slekta, helst vil gløyme. Vi som har drive noko meir omfattande slektsgransking, veit at slike finst også, i denne slekta som i alle andre.Det bør vel i alle fall nemnast at i 1445/46 var Sjugurd Torsteinsson List nokså sikkert med og gjorde ende på ein forhatt fut i Gudbrandsdalen. Sjølv om vi i dag må ta avstand frå virkemidla, må vel ei slik haldning til danekongens utsugande koloniadministrasjon reknast ætta til ros? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

stamfaren het Jon Gjedde (eller Jon Guddesson), nevnt 1355 på Austremsønnesønnssønnen Andres Jonsson hadde også viktige regionale verv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Uansett er det en spennende familie, og jeg skal publisere dette manuskriptet når jeg kommer ned fra fjellet, i kveld eller i morgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.