Gå til innhold
Arkivverket

[#74004] Siste publikasjoner fra NYE http://wangensteen.net


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

Da har jeg publisert'Ættesoge for Gudbrandsdalen bind 2'Denne har jeg skannet fra Spangens eksemplar, og han har gjort en del notater i margen. I tillegg fant jeg en artikkel som sto i Østlendingen 28/11.1968 hvor Spangen helt klart og tydelig skriver det han mener om denne boken. Den artikkelen har jeg flettet inn som side 2 i e-boken.Jeg synes alle bør lese denne artikkelen før de går løs på boken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Og da var tiden kommet for litt heraldikk (se under Nyeste publiseringer eller Middelalder)'Neues Adeliches VappenWerk' I(IV) fra 1790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

(44) Prøvde å bokmerke sidene, og dernest angi at de bokmerkede sidene skulle skrives ut, men den skriver likevel bare ut side 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

For de med interesse for heraldikk og våpenskjold, så bør dere kanskje ta en titt på verket jeg nå har publisert i tre bind 'Neues Adeliches WappenWerk'Dette er et uhyre skjeldent verk fra 1790 og selv om jeg ikke har peiling på heraldikk så er jeg fasinert av de flotte tegningene. Dette er kunst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Det er mulig at serveren blir litt ustabil resten av dagenGrunnen er at jeg oppgraderer til en virituell server med 10 ganger større kapasitet enn det jeg har i dag. Fra 4 GB til 40 GB.Resultatet blir at jeg kan publisere mye mer, og i tillegg kan jeg også tilby serverplass til de som ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jo..og God Jul til alle!!2009 var et spennende år på mange måter. Det ble litt fart i digitaliseringen av både primærkilder og sekundærkilder fra mange hold. Jeg vil spesielt nevne Slekt1, Kari Thingvold & Co og ikke minst NSF, men det er mange flere som har bidratt med å spre slekthistorisk materiale på nett. Takk til alle!Det er ingen selvfølge at denne deligen av materiale finner sted. Det er tidkrevende og også forbundet med en del kostnader som den enkelte privatperson dekker selv. Men det selvsagt frivillig, og mange har gitt uttrykk for en viss skepsis til slike private engasjementer. Argumentet er ofte at private hjemmesider kan forsvinne. Jeg forstår det, men min påstand er at det nettopp er disse private engasjementene som har fått fart på foreningenes aktivitet på nettet.For å sikre mitt arbeid for framtiden hvis jeg plutselig skulle dø eller gå lei, så har NSF alle fullmakter til å overta alt mitt. NSF har fått full adminstrasjonstilgang på min server i Webhuset, og kan laste ned alt materiale derfra hvis noe uforutsett skulle skje. Det synes jeg var en god løsning, og jeg oppfordrer herved alle andre som besitter verdifullt materiale til å vurdere det samme.I dag synes jeg det å drifte en hjemmeside er morsomt. Det å grave i arkivet eller i biblioteket er min hobby, og det å dele det jeg finner er tilfredsstillende så lenge jeg får positiv feedback. Uteblir den så forvinner motivasjonen til å bruke tid og penger til å dele. Det tror jeg nesten alle forstår.Jeg starter 2010 med en ti-dobling av serverkapasitet. Mine planer for neste år er i korte trekk:1. Jeg skal publisere alle Finne-Grønns verker, kanskje bortsett fra bygdeboka for Elverum og hans artikler som har stått i NST. (Det gjør vel NSF?)2. Slektsbøker skal prioriteres. SAH har over 400 i sitt arkiv, og mange er falt i det fri (opphavsrettighetene)3. Jeg storkoser meg når jeg roter litt rundt i biblioteket på SAH. Spesielt går jeg må krabbe for å finne det som står i de nederste hyllene. De gamle bøkene med et godt lag støv er som en magnet på meg. Det er det mye som kan bli publisert, og det blir det. Noe skal også rekvireres fra RA.4. Jeg skal skanne ganske mye primærkilder. Det blir formynderprotokoller og lensmannsarkiver, spesielt for områder hvor skiftemateriale er gått tapt. Dette arbeidet skal jeg gjøre for NSF, og det blir publisert på genealogi.no.5. I tillegg håper jeg fortsatt på at dere enten kan komme med materiale for publisering, eller i det minste tips og ønsker.I tilegg arbeider en liten gruppe i det stille med et nytt konsept som (hvis det kan realiseres) blir presentert i 2010.Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Jeg istemmer julehilsenen til Lars og dere alle.Mht til videre planer for Lars skal ikke jeg komme med noen store øsnker, men Tore Vigerust, som jeg ser følger tråden var i en eller annen tråd inne på Odelsjordebøker fra 1600-tallet.Nå er vel Tore den rette til å si noe om dette, men det er vel avfotografering som er det mest egnede (og mulig)Selv om Statsarkivet i Kr. sand ikke er av de mest aktive med egendigitalisering har de noe en del stoff som egner seg for det. Bl.a har de avskrifter av en del skattematrikkler fra rundt 1600, som jeg har digitalisert sammen med lagrettemedlemmene for prinsehyllingen i 1591, og identifisert gårdene.Sammen med Agder Historielags utmerkede kildeutgave: 'Odelsmanntallet 1624 for Nedenes, Råbyggelag og Mandal len og Lister lens jordebok 1617' (anbefales til tross for småfeil-ikke mange) har man et godt grunnlag for 1600-tallet (og noe før) på Agder.Vi har i Norge et unikt Arkivverk mht åpenhet. Digitalarkivet er så langt jeg kan se helt i tet mht å publisere kilder fritt for alle. For nyåret ønsker jeg at man kan laste ned f.eks. manntallet 1663-66 i sin helthet for de enkelte fylker (noe man kunne i starten). Dermed kan en få en kvalitetssikring etterhvert. Særlig i Vest-Agder har jeg store problemer.Til slutt: Det viktigste blir en samordning av innsatsen, i hovedsak mellom NSF og DisNorge og enkeltpersoner som Tore Vigerust, Lars Ove, Kari T. med flere.Det jeg kanskje tenker høyt om er en Portal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Lars Ove Wangensteen

I dag har jeg publisert en ny E-bok fra Finne-Grønn:Legatslegten 'Broch'132 sider med etterslekt av kapellan til Vefsen hr. Ole Pedersen Brochs tre sønner: sogneprest til Nærøy Ludvig Frederik Broch, kaptein Hans Henrik Broch og sogneprest til Biri Johan Jørgen Broch. (personregister bak i boken)Boken er søkbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

David Widerberg Howden har sendt meg en gammel privat slektsbok som nå er publisert.Det er Clare Sewell Widerbergs bok om' Aslak Christiansen Grimsgaard og hans etterkommere i mannslinje (slektene Grimsgaard og Widerberg)' Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.