Gå til innhold
Arkivverket

[#74004] Siste publikasjoner fra NYE http://wangensteen.net


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

I dag har jeg startet å publisere noe som forhåpentligvis kan interessere de med aner i Finnmark. Det er:'Finnmark omkring 1700. Aktstykker og oversikter'Dette er to store bind, og jeg har valgt å publisere dette i flere omganger. Alle artiklene er i (delvis) søkbart PDF-format, og dere kan lese innholdsfortegnelsen, forordet og den første artikkelen her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Tusen takk til Lars Ove for at han publiserer disse verdifulle, transkriberte originalkildene fra den aller nordligste landsdelen vår, Finnmarka. For mange sør i landet er vel dette nærmest som et hvitflekkområde å regne, men for oss som er litt kjent der nord er dette svært så spennende materiale. I årene fra ca 1975 til ca 1985 tilbragte jeg flere år på Finnmarkskysten på fiske, og jeg hadde da den glede å lese disse bøkene. Når jeg nå leser dette stoffet på nytt og husker tilbake til den slitsomme, men likevel opplevelsesrike tiden der nord, så må jeg nevne den forundringen, for ikke å si beundringen som ble meg til del når jeg betraktet mange av disse forblåste, karrige stedene der det engang hadde bodd folk. Kildene som nå Lars Ove er i ferd med å offentliggjøre forteller oss at det hadde bodd mange mennesker på disse stedene i gamle dager og at det også hadde stått kirker der - noen av stedene omtalt som 'for lenge siden' sist på 1600-tallet. Dette siste er med og understreker det som bl.a. er debattert i tråden om den siste erkebiskop, Olav Engebrigtsson og den betydningen fiskeriene hadde frem til slutten av 1500-tallet.Jeg skal ikke fortape meg for mye, hverken i minner eller historiske utviklingstrekk, men nok en gang takke Lars Ove for at han fortsetter å gjøre viktig kildestoff tilgjengelig for oss alle på den måten han gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg rakk ikke mer publisering før denne julen, men jeg skal komme sterkere tilbake over nyttår.Men jeg vil gjerne takke alle brukerne på wangensteen.net en riktig god jul, og et godt nytt år!!Nå skal jeg ta noen dager fri på hytta, spise god mat, gå litt på ski, lese og høre på musikk. Når det gjelder musikk så må jeg nevne at min julesang nr. 1 uten tvil er:Bridge Over Troubled Water, av Paul Simon.Dette fordi jeg mener noe av julens budskap er nettopp å bygge broer mellom mennesker, ikke bygge murer slik mange gjør i dag.Mitt lille bidrag til å bygge broer er å dele det lille jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Tusen takk Lars Ove for den fantastiske innsatsen du nedlegger for å formidle vanskelig tilgjengelig stoff. Ønsker deg en fredelig og god jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn løkken

Kos deg på hytta Lars Ove og husk og si ifra hvor du går , ikke glem kvikk lunchen og swix'en .På nyåret kommer forhåpentligvis da Bernt Julius Muus : Niels Muus ætt - omskrevet i 1942 på ' lesbart ' norsk av Alfred Muus .Ønsker deg og dine en riktig god jul og godt nyttår .vennlig hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Ha ein fortent og hyggeleg juleferie Lars Ove. Vi høyrest på nyåret.God jul og godt nyttår til deg og familien!Førjulshelsing fra Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Det samme fra meg Lars Ove :o)Tusen takk for alt du bidrar med. Du er gull verdt!God jul og godt nyttar ønskes deg med et *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

God Jul og Godt nytt år, Lars Ove! Jeg dumpet i dag helt tilfeldig bort i et skifte etter en Ove Wangensteen, og etter navnet å dømme, må det vel ha vært en av dine? Du hadde sikkert funnet dette før, men her ligger det:Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/35354/61>http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/35354/61Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Lars Ove Wangensteen

Endelig kom skanneren fra service, og jeg er i gang igjenI dag har jeg publisert slektsboken: 'Familien Elieson' av Alf Collett (med slektstavle og et tillegg om blant annet Kamp/Smør)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.