Gå til innhold
Arkivverket

[#74004] Siste publikasjoner fra NYE http://wangensteen.net


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

I dag har jeg publisert Engebret Hougens manuskript (Flip-bok på 87 sider):'En Haulde*-ætt' Bondearistokrati i Gudbrandsdalen' Spesielt om List-ætten.* Hauld: kaltes i sagatiden den ættstore odelsbonde, som satt på arvet odelsjord. I østnorske lover var hauld ensbetydende med fribåren mann, i Gulatingsloven, Frostatingsloven og senere Landsloven øyensynlig identisk med odelsbåren eier av ættejord. Haulder tok etter 1200-tallets lovsamlinger høyere rettsbøter og nøt større anseelse enn leilendinger og folk som satt på kjøpt jord. I senere lovmateriale og dokumentarisk materiale er det ikke spor av slike rettslige forskjeller mellom adelsbønder, andre selveiende bønder og leilendinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Svein Arnolf (27)Du har rett. Det var et par år før jeg ble født. Men dette er manuskriptet, så det blir ikke noe problemer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg tenkte ikke egentlig at det skulle være noe problem, annet enn at du kanskje primært ønsket å legge ut manus som ikke har vært på trykk tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Det ikke alltid så lett å finne manuser som ikke er trykt, bortsett fra det forrige jeg publiserte av Hougen. Men det kan jo være at jeg finner noe etterhvert.Men jeg er temmelig sikker på at mange ikke har sett 'Haulde-ætt' før, så derfor ble det publisert. Personlig synes jeg artikkelen er nyttig lesning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Da har Arnfrid hjulpet meg med å montere en svææær og flott slektstavle (4xA1) for von Ditten-familien med mange våpen, og den er nå publisert som et jpg-bilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg har fått et par tilbakemeldinger om at den mailen som mitt system generererer automatisk tilbake til de som registrerer seg (aktivering) blir fanget opp av spam-filteret hos noen, og at den ikke kommer fram.Jeg ber derfor nye som registrerer seg om å sjekke spam-boksen sin hvis de ikke mottar e-posten. Eventuelt å justere innstillingene for spam-filteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Julepakker skal ikke åpnes før julaften sa min salige mor,slik er det vist her og. Er det bare jeg som får opp en blank side med et lite rødt kryss oppe i venstre hjørne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

ToreDu behøver ikke åpne den før jul :-), men det fungerer helt fint hos meg. Boken er på over 250 sider, og dermed litt tung å laste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Det rare er at det ikke er noen indikasjon på noe lastes ned heller her hos meg, det pleier det å være. Jeg får prøve igjen senere en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

OK, der er svaret, den har jeg avinnstalert og den lar seg ikke innstallere på nytt av en eller annen grunn. Da får jeg prøve en annen maskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg har lyst til å forklare noen finesser med E-boken jeg benytter.Som dere ser er det ikke mulig å laste ned hele boken, men dere kan printe så mye dere ønsker.Søkefunksjonen synes jeg også er bra.Dere kan også få en permanent sidelenke ved å trykke på 'permanent lenke' på verktøylinjen nederst. Den lenken kan dere for eksempel lagre til eget bruk, eller sende videre til andre.Bokmerker, fullskjerms-modus, miniatyrbildevisning (til venstre) og forstørrelse er andre funksjoner som er tilgjengeligeBare prøv dere frem :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Printe så mye man ønsker? Så vidt jeg har kunnet oppdage, har man valget mellom å printe ut ALT eller siden man står i. Lite praktisk når man har fått printet ut flere sider og det plutselig kommer opp en feilmelding som stopper resten av utprintingen. Hvorfor går det ikke an å printe ut (f.eks.) fra s. 57-120 i dette programmet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jo det går fintDet er bare å bokmerke de sidene du ønsker, og så printe de ut.Men å angi 57-120 går ikke, og hvorfor vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Hansen

Takk for flott julegave Lars. Men er det noen grunn til at enkelte verker ligger bak innlogging? Har allerede glemt hva brukernavnet mitt er, og e-posten med oversikt har ikke kommet ennå! Venter spent på hva tiden vil bringe på wangensten.net.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jan (45)Jeg slettet deg som bruker. det er eneste muligheten for å få deg i systemet igjen. Så da kan du registrere deg på nytt, men les innlegg 35 her først. Da får du kanskje en forklaring på hvorfor du påstår at du ikke har fått en e-post, for den er sendt herfra automatiskOg Finne-Grønn er bare tilgjengelig for registrerte brukere, og årsaken til det står på førstesiden her: http://wangensteen.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jan (45)Jeg slettet deg som bruker. det er eneste muligheten for å få deg i systemet igjen. Så da kan du registrere deg på nytt, men les innlegg 35 her først. Da får du kanskje en forklaring på hvorfor du påstår at du ikke har fått en e-post, for den er sendt herfra automatiskOg Finne-Grønn er bare tilgjengelig for registrerte brukere, og årsaken til det står på førstesiden her: http://wangensteen.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Og bind II og III blir også publisert av meg før jul. Og det blir vel min jule-gave, men jeg er også klar over at noen synes at dette ikke er en jule-gave men en provokasjon. Grunnen til det er at noen mener de har rettigheter de ikke har.Men provokasjoner, som noen kaller det, er vel mitt 'varemerke'.Og det at jeg har utfordret noen etablerte har jo bare vært positivt hittil, så da fortsetter jeg med det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.