Gå til innhold
Arkivverket

[#74005] Ønsker tips om hvor man bør lagre gamle bilder på nettet


Gjest Tom Birkelund
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Birkelund

'Far min' tok mange bilder av slekt og venner før krigen. Jeg har skannet samtlige og ønsker å gjøre dem tilgjengelige for familie, etterkommere osv. av de avbildede personene. Har prøvd Facebook-gruppe, men dette synes ikke å være rette forum.Tips ønskes.mvh Tom Birkelund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på det samme, og jeg har stilt spørsmål om det her tidligere. Jeg har også mange gamle bilder.Anbytarforum i Sverige har jo et slikt nettsted, og det hadde vært fint om vi kunne hatt noe lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning Andersen

Du kan også opprette en konto på www.fotoknudsen.no Det er gratis og du bestemmer selv hvilke mapper du vil dele med andre. Bildeadressene lar seg også kopiere direkte, dvs. linke opp til andre nettsider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt greit både med Picasa og FotoKnudsen, men da blir det liksom spredt her og der. Mitt ønske gikk opprinnelig ut på at slike bilder kunne samles sentralt, slik at andre lettere kunne finne dem. Dette fordi jeg bl.a. har endel portrettbilder av for meg ukjente personer, og jeg håpet lissom på at noen kunne hjelpe meg med å identifisere personene på bildene. Noe for Wangensteen.net?? :-)Jeg vet jo at alle kirkebildene som vi har sendt til Kari Thingvold er lagt ut i Picasa, men det faktum at vi må sende bilder til henne, og at hun får masse arbeid (til tider iallfall) med å legge våre bilder ut på rett plass.Tenker høyt her... Men hvis f.eks. alle som hadde bilder å dele med allmenheten opprettet sitt eget Picasa-album, og at disse ble lenket sammen et sted... Hva mener dere om det? Kunne f.eks. DA eller for den sakens skyld Lars Ove, opprette en slik side med lenker til våre respektive album? Vi måtte selvsagt poste lenken til den som skulle styre med det. Vel, som sagt, jeg tenkte høyt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Bjørn-Erik Skjøren

Tittet kjapt på digitalmuseet og prøvd å laste ned ett bilde av ett kart som Folkemuseet har eierskap til men det koster penger?Forøvrig en god ide Tom å opprette en offentlig ressurs på nettet for bildedeling og etterlysninger .Personlig har jeg brukt Picasa men har opprettet eget domene ved hjelp av one.com. Det koster 10 NOK /mnd for webhotell med 3000mb lagringsplass pluss en årsavgift ca 100nok for selve domenet. De har også verktøy for å opprette album med delingsmuligheter. Er helt i starten her men virker OK til en rimelig penge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Jeg f.eks. tar sikkerhetskopi over på en minnebrikke. 2GB koster f.eks. 130 kroner. (Jeg har flere hundre bilder der).Minnebrikken kobles bare rett inn i USB-port på PC'en din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Til (8)Mht. Digitalmuseum.no - du kan uten videre (jeg har ikke sett noen advarsel mot å ta kopi) - velge 'vis bilde' i din nettleser når du peker på bildet og deretter lagre.Det går også an å bestille bilder, men da snakker vi nok om en helt annen kvalitet, tenker jeg. Jeg har ikke hatt behov for dette.Det danske motstykke til Digitalmuseum.no http://www.kb.dk/da/nb/materialer/billeder/ har også mange bilder/portretter, men har viser kun et fåtall for direkte kopering. Bestilling kan selvsagt også skje der, men det er ganske kostbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Til (10)For ordens skyld; Når en tar kopier av andres bilder, så er det en selvfølge at en også har med referanse til kilden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Leif, (7):Jeg er ikke så begeistret for slike samlinger der en først må skrive inn et søkeord for å få se noe. Jeg foretrekker nettgallerier der en også kan se bilder uten å måtte søke. Navn kan jo ha blitt stavet på en annen måte enn det du søker på, eller det kan være direkte feil, noe jeg f.eks. har opplevd med galleriet til Bergens museum. Hvis alt ligger åpent kan man bla og kanskje finne noen 'gullkorn'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.