Gå til innhold
Arkivverket

[#74006] Tyding av tegn/bokstaver ved signatur i 1792


Gjest Hans Petter Engh
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Petter Engh

Over Cath. er det skrevet en bokstav, mellom Cath. og Ekegren er det en bokstav og over e etter k i Ekegren er det skrevet en bokstav. Jeg håper noen kan tyde bokstavene for meg.

bilete8045.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at det er bokstaver? For meg ser det ut som om det bare er 'dekorasjon'. Ellers har jeg sett at stor C iblant har en liten 'krusedull' øverst, og den streken ved k i Ekegren kan vel være en del av k-en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Det er ikke noe fullstendig bilde av teksten og du sier ikke noe om hva kilden er, så det blir enda vanskligere å tyde. For meg ligner begge bokstavene på 'p.'. Da vil jeg tro det er forkortelse for 'påholden pen'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Til Inger(2) Jeg er ikke sikker på noe, da jeg nettopp har oppdaget de små bokstavene/tegnene over hennes signatur. Jeg stiller meg spørsmål om den første bokstaven kan være en C. Bokstav nr. to en G og bokstav nr. tre en P?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Til Sverre(3)Jeg scanner over siden hun har undertegnet i et skifte i Sverige. Dersom det viser seg at det er forbokstaver skrevet over hennes navn så kan det ha vært et symbol på en mannsperson hun var knyttet til noen år tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Inger Eik (nr.2) har rett - dette er bare ''pynt'' og ikke selvstendige bokstaver med egen betydning. Det er ikke uvanlig å se bokstaver bli skrevet med ''kruseduller'' på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Så vidt jeg kan se er dette en avskrift/kopi av et dokument, så signaturene er ikke originale. Hun er dame og det står et mannsnavn Johannes.... for hennes navn. Det kan være noe om at han hadde opptrått på vegne av Anna Cath, var hennes fullmektige e. l. Jeg kjenner ikke til hvordan det var i Sverige. Ellers ser det ut som skriveren har brukt pennen flere ganger over teksten og delvis på en måte jeg ikke er vant med, delvis over 's'. Det midterste tegnet klarer jeg ikke å tolke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Anna Cath. og Ekegren er skrevet med forskjellig skrift og er to forskjellige navn, slik jeg forstår det. Den første krusedullen hører vel C'en til og den andre skal kanskje være skille mellom de to navnene Anna Cath. og Ekegren? Eller rett og slett bare til pynt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Til Sverre(8) Det er nok kopi av et originalt dokument, det vil si av original underskrift. Mannen til venstre for Anna Cath. Ekegren var Johannes Bomqvist. Anna Cath. er identisk med navnet Anna Catharina Ekegren, som det står skrevet på en annen side i skiftet. Jeg er for øvrig enig med de øvrige svar at det er stæsj, det vil si at litt slingring i skrivingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.