Gå til innhold
Arkivverket

[#74016] Tolking av tekst i kirkebok fra Sverige


Gjest Jan Braathen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Braathen

Hei.Jeg trenger hjelp til å tolk en tekst som jeg har vedlagt som bilde. Bildet er fra Stina Svensdotters dåp i Sillerud kirke i Värmland. Hun ble døpt 15. februar 1767.I den andre kolonnen i bildet står foreldrenes navn som er Sven Arvidsson og Maria Bryntesdotter. Jeg klarer ikke å tyde hva som står etter mors navn, men det er sannsynligvis navnet på gården de bor på. Jeg har ramset opp alle gårdsnavnene for Sillerud sokn under. Håper at noen kan hjelpe meg med å finne ut hvilken gård de bodde på.I tillegg håper jeg at noen kan hjelpe meg å tyde hele teksten i kolonnen til høyre.Bartveten Bjurbäck Boda Västra Boda Östra Bryngelsbyn Byn Bålerud Bäcken Engenäs Fintorp Fjällane Forsbyn Fälttaka Galteviken Gjängene Granmon Grellsbyn Grinsbyn Guttarebol Gyltenäs Gällen Harnäs Hol Honungstaka Hult Humletorp Häljebyen Höghult Högstaka Jämnemo Kalleboda Karlsfors bruk Kestad Korsbyn Leverhögen Linden Litslerud Långefors Mölntegen Mörnäs Norane Prästgården Ragnhildsrud Rök Sanda Sandtegen Signebyn Sillebotten Silleruds Prästgård Skogen Snarkil Solberg Stenarsbyn Sulerud Svensbyn Takene Tegen Tenvik Tjärn Tobyn Tokil Torgelsbyn Torsbyn Tranhem Trubyn Utängen Älgå Åsebyn Älgtån Äskedalen Ölmheden ÖnPå forhånd takk Jan

bilete8052.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Braathen

Hei Sten.Du hadde rett. Jeg legger ved et bilde fra 'Husförhörslangd 1763-1769'. Her er far og mor. Så følger 3 personer som enten er i familie eller tjenestefolk. Deretter kommer Stina. Det ser ut som de bodde på Västra (Wästra) Boda i 1767-1769. I neste 'Husförhörslangd' finner jeg ikke igjen familien. Jeg finner heller ikke far og mor i perioden før 1763. Dessverre finnes det ikke noen 'inn-/utflyttingslengder' for denne perioden.

bilete8053.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.