Gå til innhold
Arkivverket

[#74017] Vassdal i tidl. Nesna komm.


Gjest Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Kjenner noen til foreldre til Johan Fredrik Olsen, gådbr. i Vassdal, f.c. 1819 og hans kone Anne Kristensdr., f.c. 1821 ? - M.v.h. Alv. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. Det var raskt levert. Tror nok dette er riktig Johan. -- Er mer tvilende til det du sier om Anne, da hun enl. mantallet skal være f. i Nesna. -- Kanskje er det mulig å finne ekteskapet som vel må ha vært minst et år før. -- M.v.h. Alv. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Ja nu var du vel flink kar. - Kom ikke så langt selv. Hadde tenkt å se på ekteskapet for å se om det sto noe der. - Vel, nu kommer jeg meg vel over til 1801 tellingen og kan finne noe der. -- Selv hadde jeg lovet en kjenning å se om jeg fant noe på disse og det var liksom denne grenen som sto litt tom. - Vel, nu har jeg litt mer å legge frem. - Takk skal du ha for hjelpen. -- M.v.h. Alv. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heitror det er det at når man leter etter så er det noen ganger rent tilfeldig at en ikke finner noe eller det motsatte. Du har jo funnet ting som jeg ikke fant, tidligere.La merke til at hun og er døpt i Hemnes kirke.Peder Hind som er fadder så kan det være han som er på bruk 2. Lille Bjerka i Hemnes(familie nr. 6). Denne Peder har en datter med navnet Kirsten Hind Pedersdtr f. 1800 regner med at du har Hemnes bygdebok. Linjen hit til Harstad har jeg på Hind-slekten. Mangler bare fra Peder H. Eriksen til førstemann i Rana av den slektenSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Nu blev jeg usikker på hva du mente. - Far til Peder H., er Erik Anderssøn, f. 1725, fra Luktvatn, bos. på Fuglestarand br. 1., g.m. Kirstin Hind, f. 1738, prestedatter. - Var det han du mente ? -- M.v.h. Alv.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heija det er det. Men om han er far til den Kristen Pedersdtr som er mor til Anne Kristendtr er jo en annen sak.her er utklipp fra Hemnesboken som ligger på nett 6) Peder Hind Eriksen (1771 16.12.1835) fra Fuglstrand bnr. 1 fikk bbr. tl. 22.4.1798. g. 1797 m. Ragnild Jakobsdtr (1778 01.08.1832), datter av f.br.Barn:1. Jakob Andreas Pedersen 1798 d. 1814 2. Kierstina Hind Pedersdtr 1800 (Glein) 3. Erik Pedersen 1803 (her) 4. Anna Zacharina Pedersdtr 1806 d. 12.06.1831 5. Peder Hind Pedersen 1809 (pl. Lillebjerkaneset her) 6. Hans Pedersen 1814 d. før 1832 7. Andreas Pedersen 1814 d. 04.06.1831 8. Jens Brose Pedersen 1817 (Sund bnr. 8) Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heietter å ha fått den opplysning om Hindslekten sjekket jeg egen database og fant Kirsten Pedersdtr Hind var gift med Hans Bernhoff Jakobsen Klæboe bosatt på Glein. Men det hadde du vel fra før.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Nei disse av Hind-slekten berører ikke meg så mye at jeg har sjekket på alle. - Det er 7 Peder Hind og en Petter Hind i Hemnes Gård og slekt. - De som i grunnen berører meg er denne som blev g.m. enken etter sønn til Else Kjerstina Hønichen. - Så er det en til som en ane var g.1.m., men som døde uten at det blev noe ut av det. -- Vel, dette blir nu litt utenom tema. Det er vel best å ikke forvirre noen for mye. -- M.v.h. - Alv. --

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna-Lisa Bårdgård

Johan Fredrik Olsen født 10.5 1820, Levangsklubben, Levang, Nesna. Foreldre Ole Jonsen. f. ca 1785 Levangsskaret, husmann i Levangsklubben og Johanna Friederiksdtr.Johan Fredrik ble gift 26.9 1847 med Ane Margrethe Christendtr. VassdalAne Margrethes foreldre var Christen Pedersen Vassdal f. ca 1798, ikke på Vassdal - død 27.12 1857 og Kierstina Jacobsdtr, (ca 1791 - 11.9 1861) Jeg vet ikke hvor noen av dem er fra,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Fant sk. på Scar 1797 e. Joen Johansen. - Hans kone var Elen Olsdr.- Deres sønn Ole Jonsen, f.c. 1785 til Levangsklubben. -- M.v.h. Alv. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei igjen. - Nu fant jeg et sk. på Ekeren i Nesna 1829. (Sveins skifter.) - Det er en Mattias Olsen d, og som bl.a. har et søskenbarn, Marta Andersdr. som er død, g.m. Peder Pedersen på Lervigaa. - De ha da bl.a. en sønn, Christen Pedersen på Vassdal. -- Denne Marta har bl.a. en søster, Ingebor Andersdr., som er enke på Høyjord. Altså i nabolaget til søsterens sønn på Vassdal. --Men hvor kan Lervigaa være ? - Trodde kanskje det hadde noe med Leirvika å gjøre, men det var det ikke. Noen som vet ? --M.v.h. Alv. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna-Lisa Bårdgård

Lervigaa er Vedå gnr. 8 i Hemnes. Christen Pedersen i skiftet ble født på Engen i Bardal. Det som taler imot at de to er identisk er at Christen Pedersen Engen er født ca 1787 mens jeg har satt at Christen Pedersen Vassdal er født ca 1798, fordi han angis å være 61 år når han dør i 1860,altså 10-11 års aldersforskjell. Christen Pedersen Vassdal kaller ikke noen av sine 5 døtre for Martha, derimot kaller han ei datter Petrina og ei Jacobia, noe som kan være forsøk på å kalle opp sin og Kierstinas fedre. Heller ikke kan jeg se at han bruker det som i tilfelle måtte være søsken og annen nær slekt i Bardal som fadder for sine barn. Men det er en interessant teori, og jeg aner ikke hvor det ble av Christen Pedersen Engen annet enn at han lever i 1829 på Vassdal ifølge nevnte skifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei og takk skal du ha. - Jo jeg hadde sjekket Vedå, men fant ikke noen Peder eller Marta der. - Jeg mente å huske at Vedå var nevnt som plass unde rLeirvika. -- Det er ting her som er merkelige. - På Vedå var en Jørgen Gregusen, fra Mellingsjorda bruker en tid. - Hans bror, Mikkel var var br. på Dunderland i Rana. - Hans sønn Greis, f. 1744 blev bruker på Stupforsmoen. (Hvor altså Anders Olsen kom ifra.) -- Så er neste bruker på Vedå Johannes Larsen. Han var en tid br. på br. II Dunderland. - Hans dr. Zacharina var g.m. Jacob Pedersen, sønn av Per Mikkelsen. De dro til Randalen. -- Av en eller annen grunn, så blev altså datter av Johan Fredrik og Anne Margrethe Kristensdr., fra Vassdal, Petrine, åpenbart g.2. i Randalen m. enkem. Christen Petersen fra Rana. -- Så var det denne samefamilien som holdt til i Randalområdet og hvor en av sønnene blev g.m. en sted datter av Christen Petersen i Randal (fra hans 1. kones 1. eketsk.). - Husker jeg ikke feil, så døde denne sameguttens mor på Scar. -- Johan Fredriks far var fra Scar. - Så leste jeg om at denne samen og hans kone hadde ligget oppe i fjellet og konen kom i barsel. Han tok da konen og ungen i en bylt på ryggen og kom seg ned til bygda og kom til Johan Olsen Vassdal. -- Vel, det er litt her som sier at det var forbindelser hit og dit. -- Kan det være at det har oppstått en skrivefeil m. h.h.t. Christen Pedersen, Vassdals alder ? -- M.v.h. Alv. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna-Lisa Bårdgård

Dette er spennende. Jeg sjekket Innrulleringsmanntallet (S. Edvardsen Innrulleringsmanntall Helgeland) Her er fødte mannkjønn 1795 - 1830. Christen Pedersen Vassdal står ikke her, kan selvfølgelig være en utelatelse men det kan også bety at han er født før 1795. Vedå folktellinga 1801, der finner du Peder Pedersen med kone og de tre yngste barna. Han er jordløs husmann som lever av fiske. Christen Pedersen er på Engen fremdeles 12 år tjener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Vedå gikk naturligvis under Hemnes og den f.t. har jeg ikke nu. -- Forsøkte å finne dåp til Christen Pedersen. - Jeg søkte på 1788-89-90, men fant ingenting. - Jeg formoder at de hørte inn under Hemnes kirke. -- Får forsøke å lete videre senere. -- Men altså i dette sk. på Ekeren er Vristen oppf. som på Vassdal. -- Dr. av Peder Pedersen Vedå, Else, var g.m. Anders Monssøn, bos. på Sanden u. Indre Sandnes. --Dr. Marit Pedersdr., blev g.m. Jacob Samuelsen Bardal, f.c. 1789.-- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Anna - Lisa. - Jeg forsøkte å finne noen av barna til Christen P. Vassdal og Kierstina som døpt. - Fant ikke engang denne Anne Margrethe. (Hmmm ?) - Jeg tenkte jeg kunne se om det var andre navn på faddere man kunne kjenne igjen. -- Ellers vedr. barna til Johan Fr. og Anne Margrethe, så hadde de en datter 'Engeborg' - som kunne være oppk av Ingeborg Pedersdr., hvis det var samme fam da. - Ingebor skulle altså være mor til Marta Andersdr. -- Litt rart at det skulle være to Christen Pedersen på Vassdal -- Vel, ikke vet jeg. - M.v.h. Alv. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.