Gå til innhold
Arkivverket

[#74020] severin


Gjest maj-britt Hilstad
 Del

Recommended Posts

Gjest maj-britt Hilstad

sønnen Knud severinsen ca1825 , beistaden,Nord Trøndelag, g.m Jonætta Baardsdatter ... barn: Andreas Benjamin 1851,sivert 1856, hans, indianna.men hvem var severin og hvem var han gift med ? var han også født i beistaden?? jeg finner ikke ut av det.Maj-Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

I Malm-boka, under Follafoss almenning, finner jeg denne familien på s. 393, på plassen Sagbakken (Tømte). Det fortelles at denne plassen hadde vært seter for gårdene Kjerkreit og Ramberg. ... 'Og inn i disse seterhusa var det han flyttet Østerdølen Severin. Han skulle være underoffiser, men nøden tvang ham og mange til å reise ut, og mange av slike utflyttere havnet i Trøndelag. Det fortelles at Severin måtte fø en geit til hver av gårdene Kjerkreit og Ramberg i leie for husa. Severin hadde sønnen Knud, som ble g.m. Jonetta Bårdsdatter, en datter til 'Bård Dala'. Det var i 1850-åra, og i 1859 fikk de datteren Hanna Martine, i 1861 sønnen Hans Jakob. Så flyttet familien til Vada-Brenna.'Under plassen Kilås (under Vada)s. 13: 'Det er et sagn om at ved rinnerbekken i dalen nord for husa i Kilåsen var det at Severin, som flyttet fra Tømtet bodde i noen år, og her var det at han eller sønnen Knut fant en armring av gull i jorda. Kanskje var den laget av gullsmeden som en tid bodde på Vaggen. Denne heimen lå øde i 1880-åra.'Vider under Brenna (Vadabrenna) s. 13, fortelles det plassen ble ryddet av Knud, sønnen til Severin som var i Kilåsen. 'Knud var f. i 1824. Han var innflytter fra Åmot sokn i Østerdalen. Kona Jonetta Bårdsdatter, f. 1832. De hadde barna: Hans f. 1861, Indianna f. 1863, Peter f. 1866 og Ole f. 1871.' Videre fortelles det at Jonetta døde i 1879, og da leverte Knud plassen fra seg.Det er antakelig denne Severin som i 1865 bodde som legdslem på gården Westerhus i Beitstad: Lenke Du kan jo prøve å finne Severin døpt i Åmot.(Bygdeboka sier også at Knud var født i Åmot, men det er kanskje mer trolig at han var født i Beitstad?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maj-britt Hilstad

Andreas Benjamin Knudsen er min tipp oldefar. Og jeg prøver å finne ut av slekta.. Kjempe gøy! men jeg er ikke så veldig flink ennå..... kjører meg lett fast maj-britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Hvis jeg har funnet riktig person, er det vel her han er ved folketellinga i 1801. LenkeDu finner han sikkert i kirkeboka, både som døpt og konfirmert. Den beste måten å lære på er å plundre selv, med litt hjelp! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Folketellinga 1875 for Beitstad (den ligger ikke på nett), sier at Knut Severinsen var født 1827 i Aamot. Så da er det mye trolig du finner han også født der en gang i perioden 1824 - 1827. De var ikke alltid så nøyaktig når de oppgav årstall, så en må regne god margin til begge sider.Jeg ser at da Severin levde som legdslem i 1865, er han oppgitt til å være gift. Skal prøve å finne hvor kona hans levde. Ikke umulig at hun var legdslem på en annen gård, hvis det da stemmer at hun lever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Dette er trolig kona til Severin i 1865: Lenke De bodde ganske langt fra hverandre. Ikke greit å bli gammel og skrøpelig den gang, når en i tillegg var fattig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Karin Moen har funnet riktig Severin i innlegg 13 - Severin var født på Holset i Åmot som sønn av Tollef Olsen og Anne Kristensdatter. Severin var forøvrig bror av de tre søsknene Ole Tollefsen Holset, Ingeborg Tollefsdatter Deset og Anne Tollefsdatter Løkkebakken som nevnes i innlegg 16 i debatt-tråd 36155 - [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=36155&sok=Sevat&nr=2&antinnlegg=17&startnr=&antall=&spraak=n#anker>Lenke .Severins mormors far var ''Sollikongen'', Engebret Jonsen Sollien. Da han døde i 1760, står det skrevet i kirkeboken for Ringebu ved hans begravelse den 9.juni (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maj-britt Hilstad

takker! Dette blir jo bare mer og mer spennende :-)) Liker å få historier rundt menneskene, blir så mye mere enn bare navn.MBH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Tore S. Falch

Ved folketellingen 1865 (se lenke i innlegg 3 og her [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f61727&gardpostnr=65&personpostnr=389&merk=389#ovre>Lenke) opplyses det at Knut Severinsen var født i Beitstad. Dette er ikke korrekt; han var født 9.februar 1824 i Åmot i Østerdalen, og jeg legger for ordens skyld inn lenke til dåpen 28.mars samme år - se øverst blant Fødte Mandkjøn her -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Til 19: Slike feil er jo ikke uvanlige...For ordens skyld: Knud Severinsens giftermål 9. februar 1851, hvor fødestedet Aamot er oppgitt:Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Beitstad (Solberg), Ministerialbok nr. 741A07 (1849-1863), Ekteviede 1851, side 213. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2494&idx_id=2494&uid=ny&idx_side=-217>Lenke Permanent bildelenke: LenkeOg Jonetta Baardsdatters dåp:Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Beitstad, Ministerialbok nr. 741A05 (1831-1836), Fødte og døpte 1832-1833, side 13. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.