Gå til innhold
Arkivverket

[#74025] Dyrlege I.T Bach-Gansmo, Brumunddal


Gjest Wenche Farstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Farstad

HeiI en annonse sakset fra Hamar Stiftstidende den 17. juni 1937 er det henvist til en dyrlege I.T Bach-Gansmo.Annonsen gjaldt en ulv som var hentet som 5 mnd. gammel ulvevalp i Polmak, og som denne dyrlegen nå annonserte som 'paringspartner' til interesserte.Er det noen som vet noe om denne dyrlegen, hva han het til fornavn, og om han har noen etterkommere? For ikke å snakke om, er det noen som har hørt om noen slike innblandinger har blitt foretatt på den tiden?På dis-gravminner finner jeg en Ingolf Torleif Bach-Gansmo død i 1945 i Askim, kan dette muligens være samme mann?Her blander jeg begge mine hobbyer, hunder og slektshistorie:-))Takknemlig for svar. Mvh Wenche F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik J. Skjørten

Hei. Bare en kort opplysning. Jeg er født i Askim, og husker dyrlege Bach-Gansmo. Han hadde to sønner, Olav, som ble dyrlege og Tore (f. 1929) som ble lege, kollega av meg. Tore drev legepraksis på Romerike. Jeg vet ikke om han fortsatt lever, men du kan jo sjekke i Telefonkatalogen.no. Hilsen, Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Farstad

HeiTakk for svar, da er det bare å lete på 1881 så finner jeg sikkert noen navn der.Hadde vært artig å visst om denne krysningen mellom hund og ulv ble noe av:-)) Mvh Wenche F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edvin Tore Bach-Gansmo

Jeg kan komme med noen opplysninger i sakens anledning. Min far Tore Bach-Gansmo (død 2004) var sønn av omtalte veterinær I.T. Bach-Gansmo. Jeg har ringt min mor i sakens anledning, og jo: bestefar hadde både ren ulv og blanding ulv/ hund. Hans kone satte foten ned til slutt mht denne avlen. Min mor husker godt at svigerfar hadde på seg ulvepels når han reiste rundt på vintertid. Han skal også ha skaffet hunder til Helge Ingstad (ikke av ulvestamme visstnok). Dersom noen ønsker å kontakte min mor treffes hun på tlf nr 63902132, hjemme på Vormsund i Nes kommune i Akershus. Mvh Edvin Bach-Gansmo, 2150 Årnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Farstad

Hei,heiBeklager at jeg ikke har svart tidligere, men helgen har gått med til møter.Tusen takk for den informasjonen, det var virkelig kjekt å få vite.Jeg må si at jeg synes det er fantastisk flott å kunne kombinere to så ulike hobbyer som jakt/jakthunder og slektsgranskining/historie. Begge deler er 'farlige' hobbyer på den måte at man lett blir hekta:-) Mvh Wenche F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.