Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Jörgen Ingman

[#74027] Förvirring om Ragnhild Olsdatter Nes Ak 1804

Recommended Posts

Gjest Jörgen Ingman

I husmannslisten för Nes 1804 (tack Tom Larsen för bilden!) finns på gård 166 (Stensbodding eie) Ragnild 30 år (fel ålder, skulle stått 24): [url="http://picasaweb.google.no/tomlarsen82/Nes1804HusmennOgInderster#5359732141933543394>LenkeOm det är samma Ragnhild fick hon i sept 1803, alltså året innan, en oäkta dotter Anne men bodde då på Smedsbodding eie: Lenke andra barnet höger sida.Det som stör mig med detta är att denna oäkta dotter Anne inte finns nämnd i husmannstellingen, beror det på att det är barnbarnet till familjen på detta torp? Eller är det olika Ragnhild?Smeds- och Stensbodding ligger ju nära varandra så kanske Ragnhild flyttade hem igen eftar att hon fick barnet? Ingen av Ragnhilds föräldrar finns som fadder. Möjligen är Gudbjörg som är en av faddrarna Ragnhilds syster (men det fanns en Gudbjörg till i FT 1801 på Boddinggårdarna). Varför var prästerna i Nes under lång tid så dåliga att skriva efternamn!? grrrRagnhild gifter sig 1806 men då är hon på Klodsbodding.Denna dotter Anne är min ana och jag har inte 100% lyckats bevisa att denna är rätt. Dock verkar senare anor hålla sig i området och i FT 1875 finns Anne på Danielsrud (Folvell) och där står det att hon är född i Udnes socken vilket ju stämmer på Boddinggårdarna. De andra Anne Olsd (äkta och oäkta som föddes runt 1803 var inte från Udnes utan Nes och Fenstad socknar).Anne fick åtta barn men när det gäller deras faddrar kunde jag inte binda dem vid den förmodade modern Ragnhild Olsdatter trots att hon var i området inte så långt ifrån (andra sidan vattnet bara). Jag har sen jag började med släktforskning ofta hört att faddrarna ofta kan leda rätt när det gäller bevis men jag har upplevt flera gånger att de inte hjälpt till nånting, har flera än jag upplevt det?När Anne vigs är hon på Fjuk (fel ålder):

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Hvordan vet du sikkert at Annes alder er feil da hun blir viet? Og hvor finner du henne i 1865 ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jörgen Ingman

Hej Berit!Om åldern som angavs vid vigseln stämmer så betyder det att hon var 49-50 år vid sista barnets fødelse så det tvivlar jag på. Inte omøjligt kanske men mycket ovanligt. I FT 1865 finns hon på (Brauter)stuen: LenkeMvh, Jörgen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jörgen Ingman

Åldern som anges i FT, både 1865 och 1875 stämmer bättre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Nå finner ikke jeg 1875 her.En enke Anne Olsdt. døde i 1890 og var født i 1803. Det ser ut til at hun bodde på Grue. Nr.13 Lenke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jörgen Ingman

Hej Berit!Stämmer, det är Anne som dör på Grue 1890. Hon hade flyttat till en son där. Mamman MÅSTE inte heta Ragnhild, men enligt FT 1875 var Anne född i Udnes i Nes. FT 1875 har jag kollat i original eftersom den inte finns på internet än. (Nu råkade jag senare registrera just Folvell-Danielsrud där hon befann sig 1875 också i registreringsarbetet av FT 1875 som jag deltar i :-) men då hade jag redan hittat henne i originalet som sagt).Så enligt FT 1875 föddes Anne i Udnes och av de Anne som föds i den perioden i Udnes socken är detta den enda. De andra föddes i Nes och Fenstad socknar. Så egentligen är just denna notering i FT 1875 beviset på att det är rätt. Men då gäller det att det inte är nån förväxling av Anne själv eller den uppgiften kom ifrån eller av den som skrev var hon föddes.....Mvh, Jörgen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jörgen Ingman

Jag vet att kyrkböckerna och andra böcker också för den skull ofta innehåller fel och man ska vara källkritisk men så länge jag inte har nån motstridande uppgift eller det uppenbart är ett fel måste jag förhålla mig och lita på vad som stod även om det kanske är ett svagt bevis? Syftar på födelseorten.Ang. Anne som föds på Leer som du länkade till, jag tror hon fortfarande var ogift på Leer så sent som 1833, hon verkar här vara fadder till ett syskonbarn: barnet som döps som nr LenkeMvh, Jörgen Mvh, Jörgen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jörgen Ingman

Barn nr 48 menade jag. Flera av faddrarna inkl Anne är Ole Leers barn. Jag tolkar det som att den Anne då fortfarande är ogift.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jörgen Ingman

Korrigering, ang de två andra kandinaterna som jag skrev att de føddes i Nes respektive Fenstad socken. Rätt ska vara att de båda føddes i Nes (Blandade ihop de olika Fenstad-gårdarna i de olika socknarna...). Så alltså, av de tre Anne føddes två i Nes och den tredje (som jag tror är min Anne) i Udnes socken.Tyvärr hade faktiskt alla tre Anne faddrar på Boddinggårdarna vid dopen :-(Mvh, Jörgen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jörgen Ingman

Ang konfirmationen jag nämnde i inlägg 1. Jag antar att det är samma Anne Olsd som konfirmeras på Fjuk och som nåt år senare gifter sig på Fjuk. När hon konfirmeras så står det att hon är fødd(døpt) sept 1803 men inget datum. De båda oäkta Anne är båda døpta i sept men det borde ju i alla fall eliminera hon som føddes 1802. Riktigt førargligt att prästen inte kunde skriva in datumet också så hade denna gåta varit løst... Men, men det ska väl inte alltid vara lätt.Mvh, Jørgen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jörgen Ingman

Har faktiskt äntligen gjort framsteg med denna och det verkar som min tankegång var riktig :-)Annes mamma gifte sig ju nåt år efter Annes födsel med Ole Olsen och flyttade då till Fyri eie och senare till Stahaug eie. Hon fick fem barn med Ole. En av dessa; Gulbrand (nygift och på Strøm eie) är fadder när Anne döper dottern Karin Randine, barn nr 46: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=533&idx_id=533&uid=ny&idx_side=-107>Lenke Jag tor också Karen Olsdatter är syster/halvsyster till Anne och Gulbrand, gården Udnæs är granne med Fyri och Strøm tror jag.Sen fick jag ytterligare ett bevis när Gulbrand 1851 döper sin dotter Randine, då är Annes son Engebret Kristensen från Bratuer eie fadder, eventuellt är faddern Hans Engebretsen Brauter eie Engebrets bror men han var bara 16 år då. Kunde man vara fadder vid så ung ålder? Barn nr 36 (Gulbrand hade då flyttat till Flakstad eie):

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.