Gå til innhold
Arkivverket

[#74040] Sammenhengen mellom Breistein, Galtung og Gausvik-slekt


Gjest Hilde Løvseth Stegane
 Del

Recommended Posts

Gjest Hilde Løvseth Stegane

Jeg sitter med et papir der noen har skriblet ned en hel del navn, men jeg klarer ikke å se hvem som hører til hvem og hvordan.Navnelisten ligger her: [url="http://www.mediafire.com/imageview.php?quickkey=3jitdzwo2g4&thumb=6>LenkeJeg forstår sammenhengen helt til Ingeborg Malene Gausvik, men videre klarer jeg ikke å lime det sammen. Har forsøkt å lete opp og søke i digitalarkivet, men blir lite klokere av det.Hilda Kristine Breistein (som er mitt utgangspunkt, min farmor) er datter av Magnus Knutsen Breistein (1894-1974) og Ingeborg Malene Gausvik Knutsdatter )1893-1982).Så langt vet jeg at det er riktig. Resten er jeg usikker på om jeg har satt sammen rett og hvor jeg skal gå videre fra:Magnus er sønn av Knut Johannesen Breistein (1868-?) og Pernilde Knutsdatter (1872-?) Herfra står jeg fast.Ingeborg Malene Gausvik, kone til Magnus Breistein, er datter av Knut Knutson Gausvik (1862-1949) og Ragnhild Kristine O(Olson?) (1869-1944).Ragnhild Kristine O. er datter av Olav Olson (1843-?) og Guro Nilsdotter (1841-?)Knut Knutson Gausvik er sønn av Knut Hanson Gausvik (1818-?) og Malene Knutsdotter (1826-?). Knut Knutson Gausviks foreldre er Hans Knutson Gausvik (1791-?) og Anna Katarina Larsdotter Galtung (1787/88-?). Jeg har funnet Hans Kristoffer Larsson Galtung, som jeg lurer på om har en tilknytning til Anna Katarina Larsdatter Galtung, her: Lenke tung#75620Jeg fant også en Anna Larsdatter Galtung med søsken født i 1788 i 1801-tellingen for Strandebarm. Her er far Lars Jahnsen Galtung, mor Ragnilde Christophersdatter, og dette er vel også en mulig kandidat til å være den samme Anna K. som står på mitt papir.Her fant jeg enda mer om den aktuelle slekten, men jeg klarer ikke helt å lime det hele sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Her har du Ingeborg Malene i 1900: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=f01224&gardpostnr=167&personpostnr=1116#nedre>LenkeF. 11/2-1892 og døpt 9/4-1892 Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Ænes i Kvinnherad, Klokkerbok nr. D 1 (1856-1905), Fødte og døpte 1893, side 39. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeHennes far var døpt 4/1-1863: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Kvinnherad, Ministerialbok nr. A 8 (1854-1872), Fødte og døpte 1863, side 63. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeHennes mor var født på Årvik i Kvinnherad (AEnes) 23/8-1869 og døpt 19/9-1869 (helt nede): Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Ænes i Kvinnherad, Klokkerbok nr. D 1 (1856-1905), Fødte og døpte 1869, side 15. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeHennes foreldre igjen var da Ole Olsen Årvik og Guro Nilsdtr som var bosatt på husmannsplassen Knarvik i Kvinnherad i 1900: LenkeHer har du Ole/Olaf i 1865 med foreldre: LenkeOle Olsen Årvik ble gift 27/5-1868 i Strandebarm med Guro Nilsdtr Grotnes: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Strandebarm, Ministerialbok nr. A 8 (1858-1872), Ekteviede 1868, side 281. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Her er Guro med foreldre i 1865: LenkeOle Olsen Årvik ble f 1/4-1843: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Kvinnherad, Ministerialbok nr. A 7 (1843-1853), Fødte og døpte 1843, side 4. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Guro Nilsdtr Grotnes ble født 5/12-1840: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Strandebarm, Ministerialbok nr. A 6 (1826-1843), Fødte og døpte 1841, side 117. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Løvseth Stegane

Tusen takk for mye info.Jeg ser at Guro er oppført med Britha Samsondatter som mor (Nils' kone) i 1865-tellingen, mens ved dåpen er det et annet navn. Jeg er dårlig på å lese denne gamle skriften, men det kan se ut som Christi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Løvseth Stegane

Tusen takk for mye info.Jeg ser at Guro er oppført med Britha Samsondatter som mor (Nils' kone) i 1865-tellingen, mens ved dåpen er det et annet navn. Jeg er dårlig på å lese denne gamle skriften, men det kan se ut som Christi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

7) Hun heter Christi Østensdtr og må ha dødd før 1865 med andre ord. Kun en Christi Østensdtr i ft 1825, så da er det utvilsom henne med foreldre her: Lenke8) Ja, vi har vel og alt dette i debatten 'vår' som jeg la lenke til over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Ekteskapet til Nils Tørresen Kysnes og Christi Østensdtr Ytre Vigene 9/7-1838: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Strandebarm, Ministerialbok nr. A 6 (1826-1843), Ekteviede 1838, side 253. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11682&idx_id=11682&uid=ny&idx_side=-250>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

10) Grotnes var en husmannsplass under Kysnes, så i ft 1801 finner du ikke denne plassen. Men i kirkebøkene står det ofte Grotnes under Kysnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.