Gå til innhold
Arkivverket

[#74042] Olaus Nielsen fra Eidskog. Jeg trenger hjelp fra Amerika-eksperter!


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

Dette er en fortsettelse fra debatt Lenke da Finn Sollien i dag ga meg nye opplysninger. Jeg skal raskt oppsummere:Olaus Nielsen (som jeg er 99% sikker på er bestefar til Margit Sandemoe) er født på bruket Vestgarn i Eidskog 11 mars 1855. Hans far er Nils Hansson Høfner. Foreldrene var ikke gift.Olaus flyttet så samen med sin mor til gården Maridal i Eidskog, og han ble konfirmert 11 oktober 1874 i Eidskog.Eter det er han borte. Men når Anders Underdal (Margits far)ble døpt i 1880 så er Olaus Nielsen fra Vinger oppgitt som far. Anders ble unnfanget på Voss hvor hans mor var kokkepike, og jeg tror at Olaus Nielsen også var på Voss som arbeider på jernbanestrekningen Voss-Bergen. Mange svensker og menn fra Eidskog arbeidet der.Anders Underdal sa at hans far var Olaus Maridal og at han hadde utvandret til Amerika.Jeg har ikke funnet Olaus i FT etter hans konfirmasjon, og jeg har heller ikke funnet han utvandret.Men Olaus hadde en halvsøster (Karen), og hennes sønn Karl Olaf Kareliusen f. 2 januar 1870 med far Ole Larsen Sundell, skal ha utvandret til Amerika i 1888.Min tanke er at kanskje Olaus også befinner seg på samme sted som hans nevø Karl Olaf?Kan noe se om de finner Karl Olaf i folketellingene der borte, og om det kanskje finnes spor etter Olaus.Olaus kan ha brukt navnene: Maridal, Høfner eller kanskje Magnor.Legger ved et bilde av KB ved Anders Underdals dåp

bilete8059.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Lars Ove,nå har ikke jeg tilgang til ancestry f.t. men ser der dør en Ole Magnor i 1929 i Cook, Illinois,Jeg får ingen treff på Ole Maridal, men et treff på Ole Haffner i 1900 i Bottenieu, North Dakota.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Takk Arnfrid, det kan være et spor.Men jeg håper det er noen med tilgang på folketellingene 'over there'Jeg ser at Olaus kalte seg Olaves ved konfirmasjonen.Og Karl Olaf Kareliussen f. 1870 bør jo kanskje la seg spore. Han reiser her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

Her er Ole Haffner i North Dakota i 1900:1900 United States Federal Census about Ole O Haffner Name: Ole O Haffner [Ola O H??] Home in 1900: Hilton, Bottineau, North Dakota Age: 48 Birth Date: Apr 1852 Birthplace: Norway Race: White Ethnicity: American Gender: Male Immigration Year: 1872 [1873] Relationship to Head of House: Head Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway Marital Status: Widowed Residence : Bottineau Town, Bottineau, North Dakota Occupation: View on Image Neighbors: View others on page Household Members: Name Age Ole O Haffner 48 Otto Haffner 20 James Haffner 16 Charles Haffner 12 John Haffner 10 Helena Haffner 8 Alfred Haffner 7Her er Ole Magnor i FT 1910:1910 United States Federal Census about Ole Magnor Name: Ole Magnor Age in 1910: 42 Estimated birth year: abt 1868 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Home in 1910: Chicago Ward 27, Cook, Illinois Marital Status: Married Race: White Gender: Male Year of Immigration: 1889 Neighbors: View others on page Household Members: Name Age Ole Magnor 42 Clifford M Magnor 17 George Magnor 15 Edward Magnor 14Mvh Else Granum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

ElseTusen takk, men jeg ser at alderen ikke passer helt. Olaus ble født i 1855, men det kan jo selvfølgelig være feil i FT.Men finner du Karl Olaf som emigrerte i 1888 (se innlegg tre) Hans far het Sundin til ettenavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

HeiJeg har søkt etter Olaus og Carl Olaf med forskjellige etternavn og mange forskjellige skrivemåter. Får ingen treff som kan passe.Kanskje det finnes noen 'der ute' som har mer fantasi når det gjelder navn?Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Hanne Line O. Eide

'Men Olaus hadde en halvsøster (Karen), og hennes sønn Karl Olaf Kareliusen f. 2 januar 1870 med far Ole Larsen Sundell, skal ha utvandret til Amerika i 1888.'Hvis Ole Larsen Sundell er far til Karl Olaf, skulle ikke Karl Olaf da hete Olsen (eller Larsen). Hvor kommer Kareliusen fra?Når i 1888 emigrerte de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

i (1) står det kun 'skal ha utvandret.. 1888'.Vi skulle også visst hvor Carl Olaf er født, helst hatt dåpen hans. Og når moren Karen var født, men det står vel kanskje i den andre debatten LenkeEn annen ting er at når Olaus Nielsen blir konfirmert er fødslelen oppgitt å være 11.3.1853, men antar det må være feil. Selv uekte barn ble vel døpt umiddelbart. Dåpen er inført i 1855, f.dato 11.3.1855.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Carl Olaf f. 2. jan. 1870 Vestgarn, Magnor i Eidskog, døpt i Eidskog kirke 24. april. Konf. i samme kirke som døpt 10. okt. 1886. Bygdeboka har på side 34/35 følgende tekst: '5) Olia f. 1816-d. 19/11 1903 på Maridal. Hennes barn a) Karen f. 3/5 1845, til Kristiania 1860, (ei sypike Karen Eriksdtr. (Kristiania) f. 1845-d.Magnor 13/10 1900,ug.) far. Ole Ole Olsen Sukketoppen. b) Olaus f. 11/3 1855, far Nils Hansen Hyfner (svensk). Olia og dattera Karen (ug.sypike) bodde på Maridal i 1875 m. Karens sønn Karl Olaf Kareliussen f.1870 som dro til Amerika 1888'. Karen Eriksdtr. f. 3. mai 1845 Magnor fikk attest 7. apr. 1860, hun var da ennå ukonfirmert og tjente som barnepike i Christiania. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.