Gå til innhold
Arkivverket

[#74044] Kristen Andersen Krukeie f 25. juli 1858


Gjest Trine Kristin Grøthe
 Del

Recommended Posts

Gjest Trine Kristin Grøthe

Er det noen som vet hvorfor han kalte seg for Krukeie. I FT 1865 finner jeg ham som sønn av Anders Jonsen. De bor på Løften i Øvre Hedalen. Hans mor var Kari Christendtr Ødegård f 17. juli 1814. Død 31. okt 1863. Det har jeg fra Ættebok for Skjåk. Der kalles også Anders Jonsen for Krukeie. Kristen Andersen tok etternavnet Huse i Skjåk. Jeg regner med at det har vært et bruk under Kruke, men finner ingen som har hørt om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Krukeeie betyr et husmannsbruk eid av Kruke. Løften var husmannsbruk under Kruke. Disse to navnene ble da brukt om hverandre. Løften er i Heidal som i 1865 tilhørte Vågå. Huse er i Skjåk. Hilsen Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trine Kristin Grøthe

Takk skal du ha Helge. Nyttig info dette. Jeg ser at mitt innlegg var litt rotete. Jeg mente selvfølgelig at at det var Krukeie som måtte ha vært et bruk under Kruke, ikke Huse. Det er som du sier i Skjåk. Vet du hvor Krukeeie/Løften lå og om det er noe der nå ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Hvis du nå snakker om: Kristen Andersen f.1858 Krukeeie (Løften) i Heidal gm Tora Syversdtr Huse f.1863, kunne jeg godt tenkt meg en henvisning til hvor han er nevnt i Ættebok for Skjåk. Jeg blar og blar uten å finne Huse selv om jeg vet at Huse finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trine Kristin Grøthe

Jeg prøver å finne ut av det nå. Har dessverre ikke bøkene her. Dersom jeg ikke får kontakt skal jeg svare deg siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trine Kristin Grøthe

Kai, prøv om du finner noe i band II s. 203. Der er i allefall Tora Brennhaug som er datter av Kari Kristendatter Huse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Han og familien står jo i FT 1900 på garden Huse i Skjåk, så det er bekreftende. Hvis du Trine Kristin er i slekt med Hege Grøthe på Vineshaugen, så er det et nabobruk. Så vidt meg bekjent, så er det fraflyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Jeg var mer interessert i under hvilken gard Huse lå. Løften g.nr.184, b.nr. 8 er et Krukeeie som ligger under Kruke 184/1. Huse er et NN-eie som ligger under NN g.nr.36?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trine Kristin Grøthe

Jeg spurte nettopp dattersønn av Kari Kristendatter Huse, men han vet ikke på stående fot. Skal skjekke saken når det blir lyst :-) Tror det er folk i Skjåk som vet svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.