Gå til innhold
Arkivverket

[#74047] Johannes Olsen Næs 1754- dattersønn av Benthe Sophie Olsdatter Thrane


Gjest Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Salicath

I 'Familien Trane fra Viborg' kalles han infanterikaptein og jeg lurer på om det ham som sees i Ovenstad (Se genealogi.no) Lenkeder jeg finner Olsen, Johannes født i Norge, sønn av en bonde osv. Fenr.a la suite ved 1. Opl. nasj. inf.regt. 4/10 1788 osv. Sek.lnts. kar. 12/11 1790 og død 24/2 1791.Er dette samme mann ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

NB. Tittelen på denne tråden er dessverre feil. Det skal stå 'Johannes Olsen Næs 1754- dattersønn av Benthe Sophie Holgersdatter Thrane'.Jeg har dobbeltsjekket kilden og sett på Finne-Grønn hos Wangensteen.net Lenke (del 1) og ser at opplysningen om infanterikaptein står begge steder. Her kan kanskje Finne-Grønn ha blandet sammen de to. Jeg regner som ganske sikkert at Ovenstad ikke har feil mht. minitær grad - da jeg riktignok har funnet mange feil hos ham, men da bare mht. årstall og ektefeller/foreldre, aldri mht. grad.Jeg legger ut hele teksten fra Ovenstad på begge:Olsen, Johannes. - F. i Norge. - Sønn av en bonde. - Fenr. a la suite ved 1. Opl. nasj. inf.regt. 4/10 1788. - Ved den nye hærordn. fra 1/5 1789 ble de to Oplandsregt.er slått sammen til ett 'Oplandske inf.regt.', og O. blev da ved kgl. res. 29/5 s. å. plasert ved dette regt. som fenr. a la suite. - Sek.Lnt.s kar. 12/11 1790. - Død 24/2 1791.Næss, Johannes. - F. ca. 1755 - Kpt.s kar. ved Prins Frederiks regt. 25/4 1794. - Kpt,. tøihusforvalter på Akershus, konst. 19/6 1795. fast ansatt 26/5 1797. - Efter ansøkn. p. gr. av svakelighet meddelt avskjed fra 21/11 1804 med 292 rdl. årl. pens. - Død 1812. - Begr. 31/7 s. å. ved Slottsmenigheten. Gift med Ellen Christine.Johannes Olsen (Næs) ble døpt 3. mars 1754 i Enebakk som yngste barn av sersjant, fragtemann Ole Johannesen Næs fra Foss i Enebakk 1720- og Elisabeth Sophie Olsdatter Thrane 1722-1800.Jeg heller til den første som dattersønn til Benthe Sophie Holgersdatter Thrane. Da stemmer fødselsår, og at han var ved infanteriregiment (men ikke for sistenevnte). Thrane med etterkommere er godt beskrevet flere steder og det ville dessuten være rart om ikke en hustru (Ellen Christine) var kjent.Sønn av en bonde, kan stemme, men faren Ole Johannesen Næs nevnes som sersjant og fragtemann. Han drev imidlertid også gården Foss på Næs.Synspunkter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.