Gå til innhold
Arkivverket

[#74053] Hvem var Agate Ellingsdatter Biørnerev som giftet seg i Manger i 1764?


Gjest Kenneth Bratland
 Del

Recommended Posts

Gjest Kenneth Bratland

Agate Ellingsdatter Biørnerev giftet seg i 1764 med Berent (Bent) Hansen Søre Li: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=manv1759&gardpostnr=255&merk=255#ovre>LenkeBerents foreldre var pakter Hans Andersen og kona Brita Berntsdatter på Manger prestegård, senere Lindås prestegård.Spørsmålet mitt er hvor Agate var fra og hvem hennes foreldre var? Jeg har heller ikke klart å finne ut hvor Bernt og Agate ble ut av. Siste opplysning jeg har om dem er når Agate er fadder i 1764 for Berents nevø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

kikket i KB.det ser jo unektelig ut for at der står Biørnerev, men finner ikke noe slikt sted. Bjørnerem er der i AUKRA, M&R, og i Breim, Gloppen. I 1801 i Aukra er der Ellingsbarn på Bjørnerem, ikke i Breim.Du vet vel ikke f året siden det ikke står i KB, og fu bare har de opplysningene. Vet du når Berent var født?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Hei og takk for tips!Tror ikke det er henne du har funnet i Breim. Her gifter hun seg: LenkeSporet til Møre og Romsdal kan være mer interessant. Berents foreldre skal ha bodd på Sunnmøre da datteren deres Marie Hansdtr. ble født ca. 1731. Dessverre vet jeg ikke alderen til Berent (Bent).Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Du skal ikkje sjå heilt vekk frå Ågåte i Breim. Ho vart gift med Knut Danielson Flølo i 1752, og dei fekk sonen Lars i 1753. Så finn eg ingen ting om dei før i 1768 - då gifter Ågåte seg med Anders Olsson Nes. Dødsfallet til Knut Danielson er ikkje registrert i Gloppen, så ho kan ha hatt ein tur til Hordaland i mellomtida -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

skifte etter Knuts far i 1744 og da er Knut 24 år Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24226/193>http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24226/193Permanent bildelenke: LenkeDer er skifter etter to av Knuts søsken, Torger og Marie, men det ser ut for at de hadde livsarvinger.Et skifte etter Ingeborg Ellingsdatter Bjørnerem nevner Agate 60 år og ugift? i 1786 Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24237/186Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Ja, det står faktisk at Ågåte er ugift, men det er nok eit mistak frå skrivaren si side. Anders Nes døydde i 1778, så ho er enkje.Mor til Ågåte heitte Kristi, og det er nok grunnen til at presten har skrive feil ved truloving og vigsle i 1752 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Eg har leita litt rundt i slekta etter aktuelle tanter / onklar etc som kan ha framskaffa eit skifte som kan vere nyttig, men finn ingen.Men eg har alle kyrkjelege handlingar i Gloppen i dei aktuelle åra i slektsbasen min, og verken Ågåte, Knut eller sonen Lars er å sjå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Aase, Jeg finner ikke dødsfallet til Agate Ellingsdatter i Gloppen. Har du funnet det?Kenneth, litt pussig at Berent og Agate kun er innført med forlovelsen. På meg virker det som de andre i Manger er innført både med forlovelse og vielse.Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har leitet til etter 1820, men jeg fant henne ikke, Fant en 44 år gammel ugift kvinne med samme navn, men det kan da kke være så galt vel....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Berre ein liten artig detalj som eg har ledd av fleire gonger undervegs - feilskrivinga i kyrkjeboka som startar denne tråden minner meg om eit uttrykk som vi har her i Gloppen når vi skal skildre noko som ikkje forslår; når andre seier 'som eit musepiss i havet' seier vi 'som eit bos i ei bjønnarev'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Hei igjen! Det er ikke alltid så enkelt å finne ut av ting. Men det er nok slik at vi ennå ikke har fastslått sikkert hvem Agate Ellingsdtr. var. Når det er sagt er det også slik at det var andre par fra Gloppen som var bosatt i Manger prestegjeld på 1700-tallet.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Dersom du har konkrete namn på par frå Gloppen i Manger vil eg gjerne få dei - eg har neppe oversikta over alle enno. For ikkje å kuppe dette temaet kan du gjerne sende direkte til meg på aasers@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.