Gå til innhold
Arkivverket

[#74054] Komponist Johan Halvorsen kapellmester i Bergen 1893-99


Gjest Kari Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Larsen

Min tante fortalte meg i sin tid at Johan Halvorsen spilte fiolin sammen med min bestemor som spilte piano i 2. etasje på apotek Ørenen i Nygårdsgaten 2. Nå er det bare det at bestemor var bare 10-17 år i denne perioden da Johan Halvorsen var i Bergen, og han var ca 20 år eldre enn henne.Så kanskje det var mormors far, apoteker Ditlef Henrich Hilmers eller mor Hilda Wesenberg han spilte sammen med. Jeg vet jo at bestemor spilte piano, men hennes foreldre spilleferdigheter vet jeg ikke noe om.Er dette en sannsynlig historie, og kan den på noen måte etterprøves?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Takk for alle innlegg. Dere har nok funnet min familie og hennes foreldre (ved adopsjon).Familien mangler nok i 1900-tellingen. Jeg tror Nygårdsgt 2 av ukjente grunner ikke er med der.Min bestemor ble adoptert, så hennes biologiske foreldre var fra Vadsø, der en god del kirkebøker har brent. Men jeg har alt om hennes familie der, inklusiv forfedre og 14 søsken/halvsøsken. En halvsøster Marnanna Michaelsdtr/Juliusdtr f. ca juni 1857, er den eneste jeg ikke vet mer om. Jeg tror hun døde før folketellingen i 1865.I hvert fall finner jeg henne ikke. Hennes mor døde da hun var 10 måneder gammel. Hun og broren bodde hos en familie Toftejan?? mens broren var tilbake hos faren og hans nye kone i Vadsø i 1865.Det er nok detaljer om Johan Halvorsens opphold i Bergen jeg er mest interessert i her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.