Gå til innhold
Arkivverket

[#74055] Gårder/bruk i Kongsvingerregionen.


Gjest Tom Premer
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Premer

Jeg har notert noen personer med stedsnavn jeg ikke kan finne i Vinger bygdebøker. Selv om det bruker å stå kommune/sogn bak stedsnavn utenfor bygdebøkenes område, så er det ingen regel uten unntak. Hvis noen kan hjelpe meg til å finne følgende gårder/bruk, ville det være fint. Jeg har skrevet personene det gjelder etter stedshavnet:Krokstad: Siri Nilsdatter Krokstad (1733-93) Gift 1748 Johannes Mattissen Rakeie, Nes (1723-74)Mattisbråten: Paul Hansen Mattisbråten Barn 1864 med Anne Maria Pedersdatter fra Vinger, tjenestejente på Sæterlibrenna u/ Nedre Sæter, Sør-Odal.Prestmoen: Anne Jørgensdatter Prestmoen Gift 1715 Ole Gudmundsen Skalfuruberget (d. 1747)Sæterbakken: Nils Tostensen Sæterbakken (1778-1834) Gift 1805 Else Mikkelsdatter Holer (1782-1872)Dessuten har jeg ikke funnet gårdsnr. og evt. bruksnr. på Øvre Vangen og Ytre Vangen i Vinger. Kan noen være behjelpelig her?Vennlig hilsenTom Premer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Krogstad ligger i Eidsskog langs med Rv21. – midtveis mellom Skotterud og Bjørkelangen.Mathisbråten er en plass inne på skogen i Eidsskog. Like ved gården/plassen Børli der poeten har navnet sitt fra..Skalfuruberget er iflg FT1865 i Vinger. Det skal iflg. bygdeboka ligge under Overud., (Godseier Løvenskiold bodde på Overud ved FT1900 Lenke ) Og da tror jeg det ligger nær Skinnarbøl. Sæterbakken er iflg FT1900 i Brandval. Om man midtveis mellom Roverud og Lunderseter, tar av RV205, og kjører ca 2 km. nordover (oppover), kommer man til en plass med dette navnet.Vangen er ca 20 km. øst for Kongsvinger.. Man kommer dit ved å følge Rv 200.Prestmoen har jeg ingen peiling på.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Premer

Takk for informasjonene, Iver. Skalfuluberget vet jeg hvor er. Det var under Skalfuluberget i Vinger bygdebok jeg fant Anne Jørgensdatter Prestmoen.Av bygdebøker har jeg kun de fra Sør-Odal minus II og III som er utsolgt. Nå har jeg lånt Vinger-bøkene på bibliotekt for å nøste opp løse tråder. Det neste som blir å låne er Eidskog-bøkene. Da får jeg finne Krokstad og Mattisbråten.Vennlig hilsenTom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Premer

Yes Sir, Frank H.! Jeg har selvfølgelig sett etter en plass, Prestmoen under Hov uten å finne noen. Nå så jeg under 'Husmenn' og der fant jeg far, Jørgen Olsen Prestmoen, en av hans mange koner og datteren Anne. Takk skal du ha.Vennlig hilsenTom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Bekrefter at Prestmoen var en plass under Hov i Vinger. (V I s. 61). Det som menes med Sæterbakken er en plass under Sæter i Vinger, Nils Tostensen f. på Boger i Vinger og døpt i Vinger kirke 15/2 1778. Sønn av Tosten Tostensen og Mari Nild. (Kirkebok 1772-1813 side 17)Sæterbakken under Sæter er ikke nevn noe sted i Vinger II. Krokstad finner du i E I fra og med side 129, og Mathisbråten s. 497 og utover. Her er det finneslekter. Mvh. Finn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Premer

Takk for hjelpen nok en gang Finn.Jeg fant Nils på Boger som du skrev. Hans morfar var fra Billingsø. Dette er også et sted som er ukjent for meg. Kan du (eller andre) fortelle meg hvor det er? Det var også greit å få bygdebokreferansene for de andre. Mindre leting på meg!Vennlig hilsenTom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Premer

Nå har jeg vært på biblioteket og lånt de fleste Eidskogbøkene. Der fant jeg tilfeldigvis Billingsø, eller Billingse. Så da er den saken grei.Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.