Gå til innhold
Arkivverket

[#74063] Gulbrand Trulsen f.1756 i Modum?, bodde i Lier Bonde og gårdbruker


Gjest Helen Johanne Berget
 Del

Recommended Posts

Gjest Helen Johanne Berget

Kan noen hjelpe meg med foreldrene til Gulbrand! Han var gift med Mari Nilsdtr. Berg, Modum f.1770 Barn: Berte f.1795 Aleth f.1797 og Truls f.1802Vennlig hilsen Helen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Johanne Berget

Hei Karin. takk for svaret. Hvis presten har skrevet feil i kirkeboka kan dette stemme!,men som far er oppgitt Nils Gulbrandsen. Fadder derimot er Truls Gulbrandsen.Gulbrands etternavn er Trulsen. Så det er noe som ikke stemmer.Jeg har sett dette i kirkeboka!MVH Helen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, Gulbrand og kona bodde på Eriksrud (Ersrud) i Lier, og i 1801 oppgis alderen hans til 27, dvs. født ca. 1774. Er du sikker på at han var født i 1769? Jeg vet at alderen ofte er feil i tellingen, men lurer likevel,mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Moen

Da har jeg en ny kandidat 1774 her er Truls Gulbrandsen faren hvis jeg ikke blingser her også!! Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Modum, Ministerialbok nr. 2 (1741-1782), Fødte og døpte 1774, side 396-397. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8495&idx_id=8495&uid=ny&idx_side=-201>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, jeg lurer på om ikke innlegg 7 har rett Gulbrand, født på nyåret i 1774 (da var han ganske ung da han giftet seg - 20 år). Far: Truels Gulbrandsen og mor: Aleth (?) Madsdatter. Litt usikker på morens navn, men den andre datteren til Gulbrand het Aleth. De fikk en sønn i Lier, Truls, i 1801, men da er morens navn oppgitt til Mari Olsdatter.....mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Johanne Berget

HeiJeg takker alle som svarte.Dette er nok ikke den riktige Gulbrand.Under nyttige lenker het han Gulbrand Trulsen Torsgy f.1769.MVH Helen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, hadde akkurat funnet fram til den samme dåpen, Karin, og her står det at de bodde på Hole i Modum. Jeg tror fortsatt at du har funnet rett Gulbrand, født/døpt februar 1774, men lurer litt på hva du Helen mener med 'nyttige lenker'. Har du opplysningen fra FamilySearch? Isåfall står det mye feil (og omtrentligheter) hva gjelder Gulbrand Trulsen. Bl. a. en med det navnet som i 1794 giftet seg med Berthe Christiansdatter, men ser du i kirkeboka, heter han Gulbrand Evensen....Truls Gulbrndsen og Alet Madsdatter fikk først sønnen Gulbrand i desember 1772, men han døde få dager gammel, og deretter han jeg tror er rett mann: Gulbrand, i februar 1774. NB: de kan godt være foreldrene til han som oppgis født i 1769 (årstallet er nok 'omtrentlig'), og at de har bodd både på Torsby og Hole i Modum - det som forsterker mitt syn på saken, er at Gulbrands andre datter heter Alet, og det var ikke et altfor vanlig navn.Var jeg deg, sjekket jeg vielsen til Truls Gulbrandsen og Alet Madsdatter, samt alle barn de måtte ha fått. Kan også nevne at Gulbrand Trulsen solgte sin part av Eriksrud i Lier i 1802 og mer har jeg ikke sett, verken til ham eller barna, i Lier, så kanskje enkemannen flyttet tilbake til Modum?mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei igjen - du var skrittet foran atter en gang, Karin, og hvis en ser under 'piger', så er vel nr. 13, Maren Nilsdt. Berg, 15 år, den samme som Mari Nilsdatter, som han giftet seg med 6 år seinere,Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Johanne Berget

Hei.Dette har jeg funnet i Modums slektsbok.Det er mulig jeg har funnet feil familie!Familien på Berg er som følger.Niels Johannesen Berg f.1744 g.m. Mari Rasmusdtr. f.1738. Deres barn:Johan Nielsen Berg f.1768 Mari Nielsdtr.f.1770 g.m.Gulbrand Trulsen, Rønnag Nielsdtr.f.1771 Christoffer Nielsen f.1773 Rasmus Nielsen f.1777 og Truls Nielsen f.1780. Det er mulig jeg er på ville veier. MVH Helen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Enig, du har nok funnet rett familie, men 'din' Maren/Mari ble døpt i mars 1775, innlegg 20, så enten fikk de en datter i 1770 som døde som liten, eller så er det oppgitte årstallet feil, men det spiller ikke den helt store rollen....mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.