Gå til innhold
Arkivverket

[#74066] Jeg leter etter John Lund og Christina Lund. Kan noen hjelpe?


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

John og Christina Lund hadde en sønn, Enock Lund som ble født i USA i oktober 1894 og døde i USA i 1950. Enock Lund ble gift i Minneapolis, USA i 1923 med Mathilde Gustavsdatter, født i Strømsvik, Rødøy i 1998. Hun døde i Sandnessjøæen i juli 1970. Jeg finner en John Lund, født på Næs, Hedemarken i 1835. Han er gårdsdreng på Fagerheim i Rødøy i 1900 og undres på om det kan være den John Lund som jeg leter etter?Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Samuel Halvorsen

Hei Birger.Søkte på Family Search,og fant en Enock Lund,født 1893 i Minnesota. Far-John Lund,født 1857 Mor-Christina Høgstad,født 1857 John og Christina giftet seg 1880 Kan det være de? Mvh.Jan Samuel Halvorsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk for det! Men jeg er usikker på om det kan være den rette Enock. Kommer tilbake til det i morgen!Med vennlig hilsen Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiher er ihvertfall Mathilde i 1900.LenkeKanskje det hjelper på letingen at når hennes besteforeødre, Kristine Lavine d. 17/5-16 og Jakob Gjersen d. 8/6-01 skiftes 1916 etter begge på Strømsvik så er hennes far død før 1916 og da er Mathilde 18 år gammel i tjeneste på Herøy prestegård, Herøyholmen.Det er jo mange Lund i Herøy og Alstadhaug, som og kan være aktuell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Mathilde og hennes foreldre, besteforeldre har jeg for lengst registrert! Nå tror jeg at jeg muligens også har funnet Enock Lund. Han ble iflg. dødsfallet født på Skudesnes i 1888. Han fikk sønnen Gunnar Moen Lund i 1919-. Enock Lund døde i Haugesund i 1979. Jeg må se litt nærmered på Skudesnes og jeg kan finne hans far der. Kan det tenkes at han reiste til USA etter det? Han fikk nemlig en datter, Clarence og en sønn Vilfred som jeg ikke har funnet.Mvh. Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidet var vel mest for at det er lettere for oss andre å vite om vi har opplysninger.La merke til at Gustav tok navnet Strømsvik og at enken Urilla og er bosatt i Skudeneshavn der hun var fadder på Gustav.Når ble forresten Inga født hun var 11 år ved skiftet i 1916.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1900 United States Federal CensusName: John Lund Home in 1900: Runeberg, Becker, Minnesota Age: 43 Birth Date: May 1857 Birthplace: Norway Race: White Ethnicity: American Gender: Male Immigration Year: 1861 Relationship to Head of House: Head Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway Spouse's name: Cristina Marriage Year: 1881 Marital Status: Married Years Married: 19 Residence : Green Valley & Runeberg Townships, Becker, MinnesotaHousehold Members: Name Age John Lund 43 Cristina Lund 42 Julia Lund 17 Anna Lund 16 Alberth Lund 14 Emma Lund 13 Linna Lund 11 Enock Lund 5 Siedi Lund 2-Name: Cristina Lund Home in 1900: Runeberg, Becker, Minnesota Age: 42 Birth Date: Jul 1857 Birthplace: Norway Race: White Ethnicity: American Gender: Female Immigration Year: 1877 Relationship to Head of House: Wife Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway Mother: number of living children: 8 Mother: How many children: 9 Spouse's name: John Marriage Year: 1881 Marital Status: Married Years Married: 19 Residence : Green Valley & Runeberg Townships, Becker, Minnesota-Name: Enock Lund Home in 1900: Runeberg, Becker, Minnesota Age: 5 Birth Date: Oct 1894 Birthplace: Minnesota

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Henger ikke helt med her.I innlegg 1 oppgir du 'Enock Lund som ble født i USA i oktober 1894 og døde i USA i 1950', mens du i innlegg 5 skriver 'Nå tror jeg at jeg muligens også har funnet Enock Lund. Han ble iflg. dødsfallet født på Skudesnes i 1888. Han fikk sønnen Gunnar Moen Lund i 1919-. Enock Lund døde i Haugesund i 1979'.Og den Gustav Moen du henviser til i innlegg 6, har far Halvor Moe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1930 United States Federal CensusName: Enock C Lund Home in 1930: Minneapolis, Hennepin, Minnesota View Map Age: 34 Estimated birth year: abt 1896 Birthplace: Minnesota Relation to Head of House: Head Father's Name: John A Mother's Name: Christina Spouse's name: Mathilda E Race: WhiteHousehold Members: Name Age Enock C Lund 34 Mathilda E Lund 31 Clarence E Lund 11 Gusta M Lund 11 Wilfred B Lund 9 John A Lund 72 Christina Lund 72 Ursella Stromsvik 60 Selmer E Vick 22 Ruth I Vick 20 Anton Hanson 46 Andrew Hanson 49 Math Pauly 83 Lottie A Radloff 34 Melvin Selness 34 Alva Mischand 36 Charlotte Mischand 14 Kenneth Mischand 11 Ralph Mischand 8 John Pietz 25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

World War I Draft Registration Cards, 1917-1918Name: Enock Christ Lund City: St Paul County: Ramsey State: Minnesota Birthplace: Minnesota;United States of America Birth Date: 3 Oct 1894 Race: Caucasian (White) FHL Roll Number: 1682640 DraftBoard: 10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Minnesota Death Index, 1908-2002Name: Enock Christ Lund Death Date: 30 Sep 1950 Death County: Hubbard State File Number: 006318 Certificate Number: 006318 Certificate Year: 1950 Record Number: 1135860

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Ja, det er godt å se at det ikke er bare meg som blir forvirret. Men bakeren Enock Lund fikk en sønn, Gustav Moen Lund, født 11.3.1919 i Skudesnes. Moren var Mathilde Jacobine Ingeborg Gustavsdatter Lund. Gustav var flyver i det amerikanske flyvåpen. Han mistet livet høsten 1943 over Frankrike. Men de første muntlige opplysninger jeg fikk var at Enock var født i USA. Både Mathilde kom tilbake fra USA i juli 1970 i Sandnessjøen. Kan noen gi meg en bedre forklaring så er jeg veldig takknemmelig for det!Med vennlig hilsen Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1920 United States Federal CensusName: Enak Lund [Enok Lund] Home in 1920: Runeberg, Becker, Minnesota Age: 24 years Estimated birth year: abt 1896 Birthplace: Minnesota Relation to Head of House: Head Spouse's name: Laura Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Married Race: White Sex: Male Home owned: Rent Able to read: Yes Able to Write: Yes Image: 811Household Members: Name Age Enak Lund 24 Laura Lund 20 Clarence Lund 1 3/12Laura er født i Minnesota av svenske foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1910 United States Federal CensusName: Enoch Lund Age in 1910: 16 [25] Estimated birth year: abt 1894 [abt 1885] Birthplace: Minnesota Relation to Head of House: Brother-in-law Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Home in 1910: St Paul Ward 9, Ramsey, Minnesota Marital Status: Single Race: White Gender: MaleHousehold Members: Name Age Leander Marjama 28 Lena Marjama 20 Alvin Marjama 1 3/12 Enoch Lund 16 [25]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

New York Passenger Lists, 1820-1957Name: Urselle Strömsvik Arrival Date: 27 Feb 1929 Estimated birth year: abt 1870 Age: 59 Gender: Female Port of Departure: Stavanger, Norway Ethnicity/Race­/Nationality: Scandinavian Ship Name: Bergensfjord Port of Arrival: New York, New York NATIVITY: Norway Line: 24 Microfilm Serial: T715 Microfilm Roll: T715_4439 Birth Location: Norway Birth Location Other: leifjord Page Number: 240Reiser sammen med Gustav Mo-Lund (det er også tilføyd Moe bak navnet). De skal til sin datter/mor Mathilda Lund i Minneapolis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Slik jeg ser det, så er Enoch trolig stefar/adoptivfar til Gustav. Encoh har vært gift tidligere med Laura og har selv en sønn Clarence født ca 1919.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

World War II and Korean Conflict Veterans Interred OverseasName: Gustav M Lund Inducted From: Minnesota Rank: Technical Sergeant Combat Organization: 322nd Bomber Squadron 91st Bomber Death Date: 30 Jun 1943 Monument: Cambridge, England Last Known Status: Missing U.S. Awards: Purple Heart Medal Air Medal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Lund, Wilfred BenhartDate of Birth: 23 May 1921 Mother Maiden Name: Fillmore certid# 1921-45727 County of Birth: Hennepin-Lund, Clarence EdwardDate of Birth: 21 Sep 1918 Mother Maiden Name: Fillmore certid# 1918-53767 County of Birth: Ramsey

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Social Security Death IndexName: Clarence Lund SSN: 472-16-6915 Last Residence: 97233 Portland, Multnomah, Oregon, United States of America Born: 21 Sep 1918 Last Benefit: 97233 Portland, Multnomah, Oregon, United States of America Died: Aug 1981 State (Year) SSN issued: Minnesota (Before 1951)-U.S. World War II Army Enlistment Records, 1938-1946Name: Clarence E Lund Birth Year: 1918 Race: White, citizen (White) Nativity State or Country: Minnesota State of Residence: Minnesota County or City: ToddEnlistment Date: 26 Feb 1943 Enlistment State: Washington Enlistment City: Tacoma Branch: Branch Immaterial - Warrant Officers, USA Branch Code: Branch Immaterial - Warrant Officers, USA Grade: Private Grade Code: Private Term of Enlistment: Enlistment for the duration of the War or other emergency, plus six months, subject to the discretion of the President or otherwise according to law Component: Selectees (Enlisted Men) Source: Civil LifeEducation: Grammar school Civil Occupation: Unskilled construction occupations, n.e.c. Marital Status: Single, without dependents Height: 68 Weight: 150

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Social Security Death IndexName: Wilfred B. Lund SSN: 475-14-9007 Last Residence: 98168 Seattle, King, Washington, United States of America Born: 23 May 1921 Died: Nov 1988 State (Year) SSN issued: Minnesota (Before 1951)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Spør etter obituary for Wilfred her: LenkeOppgi følgende informasjon: Social Security Death IndexName: Wilfred B. Lund Birth: 23 May 1921 Death: Nov 1988 - Seattle, King, Washington, United States of America Civil: Minnesota Washington Death Index, 1940-1996Name: Wilfred B Lund Date of Death: 26 Nov 1988 Place of Death: Seattle Age: 67 Estimated birth year: abt 1921 Residence: King Gender: Male SSN: 475-14-9007 Certificate: 032484

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.