Gå til innhold
Arkivverket

[#74068] Ingri Hansdtr. Heidal 1785


Gjest Tore Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Johansen

Hans Olsen døper sin datter Ingri, 20-11-1785 (26 Tr:) LenkeVed søk på FS finner jeg 5 stk. Hans Olsen gift i perioden 1778-1785.Kjenner noen til Hviken Hans Olsen dette kan være?Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Dere får ta det som det er. Jeg må drive gjettekonkurranse, og det skal en ikke gjøre. Jeg ser to Hans Olsen 38 år som er plasserte i Heidal i 1801. Den ene er fra Stokstad, som er i Sjårdalen. Dette er en gjennomgående feil i folketellingen for Vågå. Altså ikke Heidal. Den andre er husmann i nettopp Oppigard Fougstad. Hans Olsen og kona Ingri Pedersdatter. (En tredje er gårdmann og sannsynligvis ikke far til Ingri Hansdatter, tjener på Ekre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Det kan være nærliggende, men det er en hake ved de to på på Oppigard Fougstad. De ble først gift 22-10-1790, [url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=500222088300&lds=1®ion=12®ionfriendly=Norway&juris1=Norw9Oppl&juris2=Oppl&juris3=&juris4=®ionfriendly=&juris1friendly=Oppland&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenke og det er ingenting som tilsier at Ingri, f. 1785 er 'uektefødt'. Det ser for meg ut som presten merket de 'uekte' med et stort NB.Finner også en annen Hans Olsen gift med Ingri Jørgensdtr. 14-10-1785 Lenke, kanskje de kan være de rette?Finner ikke Ingri Jørgensdtr i FT 1801, men en enkemann Hans Olsen på Faugstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Tore, jeg synes den informasjon du gir virker plausibel og resonnementene bak greie. Det eneste jeg da setter fingeren på, er at Ingri er tjenestejente og dermed er under hennes stand. Men det kan forklares med at Hans har gitt fra seg garden. Du greier visst dette selv !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Hans på Faugstad kan nok også utelukkes da Anne Hansdtr. neppe kan være søster til ingri hansdtr. LenkeUten lokalkjentes innspill og synspunkter, er det ikke lett å finne fram i Heidal, Helge, så det er til stor nytte å få bekreftet eller avkreftet teorier som dukker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Jeg synes ikke det er umulig med 15 års aldersforskjell, selv om det er et stort sprang. (Har de eventuelt samme mødre ?) Det er ikke så mange mulige Hans Olsen'er i Heidal. Du fant 5 mulige på FS. Men det er i hele Vågå herred. Jeg har ikke sjekket, men et par av dem kan tilhøre Vågå hovedsogn eller til Sell anneks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Med Tanke på at Hans og Ingri var gift i 1785 og Anne Hansdtr. heller ikke ser ut til å være 'uektefødt' så virker det ikke sannsynlig. Og en skal vel ikke se bort fra både Vågå hovedsogn eller Sel her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Nei, jeg er ikke flink nok til å tyde prestens skrift i 1786. Det kunne gi oss en pekepinn om geografien. Desto mere usikker presten er, desto mere utydelig skrev han ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Ja, Fron er vel heller ikke utelukket. Og presten er heller veldig sparsom med opplysninger, så det er ikke lett å identifisere hvem de forskjelige er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.