Gå til innhold
Arkivverket

[#74076] Skifte i Moksnes på Frosta 1783


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Det var skifte etter Gunder Arntsen i Manneset under Moksnes 23.10.1783, men var det hans halvsøsten eller farsøsken som arvet? For meg ser det ut som om Ole Arntsen var halvbror, mens Gunhild Arntsdatter ser ut til å være farsøster?LenkeJeg forstår egentlig navnene på dem som arver og deres innbyrdes slektskapsforhold, men spørsmålet er altså om de som arvet var halvsøsken av han som døde eller om de var farsøsken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Gunder Arntsen etterlot seg enken Kristi Larsdatter, men hadde ikke etterlatt seg barn og heller ikke søsken.Hans 'Udarvinger' var derfor hans foreldres søsken og deres etterkommere. Farbroren Ole Arntsen var i live, mens farsøsteren Gunhild Arntsdatter var død, og hadde etterlatt seg barna Ole Arntsen Schalet, Arnt Arntsen Wangberg, myndig, men i Westindien, Jacob Arntsen Frøstad, Jon Arntsen Aasen, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for svaret. Da skriver jeg at arvingene var hans farsøsken. Jeg hadde ikke fått med meg at Arnt Arntsen Wangberg var i Westindien. Glemte å skrive at skiftet selvfølgelig fortsetter på neste side i linken jeg la ut, men der har jeg foreløbig ikke problemer med tydingen. Det var kanskje denne Gunder Arntsen som var sønn i skiftet etter moren Guri Gundersdatter 22.08.1761 i Wester Hielden, og med far Arnt Arntsen som da var igjenlevenden enkemann. Dette er ikke min slekt, men noen fra skiftet i 1783 er gift med søsken av noen av mine aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Løveng

En kommentar om Arnt Arntsen Wangberg. I skifte står det 'underoficier ved artilleriet i Tronhiem' .Det er da langt unna Vestindia??Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for det svaret Jan Kåre. Jeg hadde også tolket det som deg om Arnt Arntsen Wangberg. Ellers har jeg nå skrevet av arvinger fra skiftene for Frosta 1693-1701 og 1727-1785 etter beste evne, som er lagt i ett dokument. Jeg har også laget alfabetisk register på fornavn. Har gjort det samme for Åsen, men der har jeg ikke fått laget register enda etter 1778. Har startet på nye dokumenter fra 1786 og av, og har skrevet av til 1790, men det er ikke sikkert jeg har alt enda for 1786-1790. Må jo ta perioden 1787-1802 på mikrofilm, siden det ikke er utlagt noe for den perioden enda. Det kan skyldes at deler av årene 1787-1802 er det svært dårlig skrift på(hele skifter er nesten helt borte).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg uttrykte meg vel litt upresis, og jeg har laget alfabetisk register på alle som er nevnt i hvert enkelt skifte som arvinger for periodene jeg skriver om i forrige innlegg(altså ikke bare dem det er skifte etter som jo alle kan finne på Digitalarkivet). Alle fornavn som begynner på A er lagt under denne bokstaven alfabetisk, og det samme på B og de andre bokstavene. Så hvis noen lurer på om noen av deres aner eller annen slekt er nevnt i skifter for Frosta og Åsen 1692-1701, og 1727-1785 for Frosta og Åsen så vil jeg nå kunne gå inn i registeret jeg har for Frosta for de nevnte årene og også etterhvert for Åsen for å se etter. Det er bare å sende en mail, eller spørre her. Det meste av de som nevnes i skiftene er jo også nevnt i bygdebøkene for Frosta og Åsen, men jeg har også funnet en del personer i skifter som ikke er nevnt i bygdebøkene. Det gjelder særlig Frosta, og det var jo mangel i et skifte i 1788 etter Siri Andersdatter Lillevik som startet det hele(der var ikke min formor Ingeborg Pedersdatter nevnt nei, for i bygdeboka sto bare den ene datteren Ingeborg. Det var to døtre med samme navn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.