Gå til innhold
Arkivverket

[#74078] Hvem var Thorleif Sæther - Kristiania 1890-årene?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Billedhugger Robert A. Dietrich nevner i et brev (1905) til kunstformidler Sophus Larpent om en venn han kaller Thorleif Sæther, som skal ha vært elev ved Den Kgl. Tegneskole i slutten av 1890-årene. Er det noen her i forumet som kjenner til den karen? Jeg kan ikke finne noen med det navnet i ft. 1900.Relevant tråd om Dietrich: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Dietrich kobler Thorleif Sæther til et miljø som også har omfattet en 'Fru Pram', som han hevder var gift med en 'Overretsagfører', senere 'Kgl. Fuldmegtig i Kirkedepartementet'. Denne 'Fru Pram' har for øvrig Dietrich også selv truffet i modellerklassen på Tegneskolen. Det kan dermed godt tenkes at tidsrammen like gjerne kan være 1900-1903 som slutten av 1890-årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har en mistanke om at ekteparet Pram kan være identisk med Thorvald og Dus(?) Pram, som i 1900 bor i Inkognitogaten: LenkeHan er i hvert fall departementsansatt jurist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

I innlegg 96 i tråd 98700 gir Carsten Schanche noen flere opplysninger om Pram (Johan Thorvald Andersen Pram). Jeg har en mistanke om a han kan være identisk med denne karen som gifter seg i 1889 i Skien:29/6-1889 Johan Thorvald Pram, Sagfører Kristiania, f. Stavanger 1856. Konf. 14/4-1872 i Stavanger. Sist til alters i gamle Aker. F: Axel Anderssen, Kjøbmand. Sofie Augusta Knudsen, f. Oslo 1861. Konf. 1/10-1876 gl. Aker. F: Fredrik Knudsen, Fuldmægtig (kilde: www.gamlegjerpen.no).I så fall var han muligens gift to ganger, side kona 'Dus' i ft. 1900 ser ut til å være f. i 1868.----------Billedhugger Robert A. Dietrich var pasient ved Dikemark Asyl fra 1905 til han døde i 1913, og i det nevnte brevet til Sophus Larpent, har han utviklet en konspirasjonsteori knyttet til fru Pram, som også omfatter Thorleif Sæther. I brevet nevner han at Sæther 'de siste 3 år' skal ha vært innlagt på en klinikk. Sæther kan da m.a.o. ha flyttet til Kristiania etter 1900 - men jeg finner ham heller ikke i folketellingen v.hj.a. landsomfattende søk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg løfter fram igjen denne etterlysningen, først og fremst for å forhøre meg om noen kjenner nærmere til den Torolf Sæther som er omtalt i innleggene 5 og 6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jeg har litt problemer med å se at en veksling mellom navnet Thorleif og Torolv/Toralf kan gi identiske personer. LEIF og ROLF er jo meget forskjellige navn.Derimot kan etternavnet SÆTHER ha vært i svært så periodisk bruk. Derfor drister jeg meg til å hive innpå TORLEIF RUD som ved FT1900, holder til på SÆTERHEIM i Aker. [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f00218&gardpostnr=1125&personpostnr=10226&merk=10226#ovre>Lenke Denne kandidaten har en far som er kopist i revisjonsdepartementet, og familien kan muligens ha naturlige forbindelser til det miljøet som omtales.Om du har indikasjoner på at Thorleif (som vel aldri kalte seg Sæther, men Hansen) kan ha vært skute-maler så har vi en Thorleif (Hansen, - farens navn var Ole Hansen) som døpes i Domkirken 19.nov.1871 Lenke Hans mor er Alvilde Clara Betzy Lohr, og det er mor-moren, Fru Thea Lohr, som er fadder. Tea Lohr er identisk med Dorthea Lohr (f. Delphin) som befinner seg ved folketellinga, 4 år senere, i Sandefjord Lenke , når man kryssjekker med FT1865 Lenke . Dorethea Delphin Lohr var enke etter maleren Johan Peter Lohr. Disse inngikk ekteskap i Domkirken 2.juli 1840 (Nr.52 Lenke )Men unge paret med 4-årige Thorleif befinner seg også i Sandefjord i 1875 Lenke .Denne Thorleif satser på en maritim karriere, for i 1900 er styrmand (fortsatt med bosted, - Sandefjord -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Nå oppdaget jeg hva Carsten Schanke skrev i innlegg 96 i tema 68700 (NB!: ikke 98700)”Dessverre Oddbjørn, det eneste jeg finner er fra studentene i Christiania, utgitt 1893: Johan Thorvald Andersen Pram, f.1856, student 1874, embedseks. 1881. Stilling: Kopist i Revisions-Dpt.”Da tyder jo mye på ar andre-avsnittet mitt i innlegg 8 kan være match.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk for korreksjonen av temanr. - og for interessante innspill! Når det gjelder vekslingen Thorleif - Torolf/Toralf, er jeg i utgangspunktet enig med deg, men jeg har navnet fra et av Robert Dietrichs brev, og der er det mye rar ortografi og feilskriving av navneformer. Han kan f.eks. finne på å skrive både Laren og Larpen i stedet for Larpent (dvs. Sophus Larpent), så jeg tenkte meg den mulighet at han rett og slett kunne ha skrevet feil navn.Ellers er Torleif Rud på Sæterheim i Asker absolutt en interessant kandidat. Jeg har ingen indikasjon på at Thorleif 'Sæter' var skutemaler. Det eneste som knytter ham til et kunstmiljø, er at Dietrich kaller ham 'min venn', og at de antakelig ble kjent på Den Kgl. Tegneskole i Kristiania, der altså 'Fru Pram' også skal ha hatt en tilknytning. Aktuell periode er da enten 1895-97 eller 1899-1902 (sannsynligvis det siste).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Sæterheim ligger ikke i Asker, men AKER.Ellers så er det vel å bemerke at Sæterheim antakelig var et relativt ”nytt” navn på Nordstrandshøgda. Ut fra navn på naboeiendommene (fra FT1900) er jeg rimelig overbevist om at stedet ligger ved ved SÆTER stasjon på Ekerberbergbanen. Litt ovenfor, i krysset Norstrandsveien/Ekebergveien har vi Sæterkrysset, som er slags sentrum for Nordstrandshøgda, beliggende ved like ved Norstrand kirke. Det var nettopp i dette området villabebyggelsen skjøt fart omkring århundreskiftet, hovedsakelig med beboere fra Kristianias øvre middelklasse.(Men at noen skulle ta ”etternavn” fra en fersk ”drabantby”, må jeg innrømme er en smule spesielt. I så fall skulle mitt navn vært Iver Lambertseter, - Vel-vel, - Blant kunstnere ville det kanskje hatt klangbunn.)Det var faren (til Torleif Rud) sin stilling som kopist i revisjonsdepartementet, og tilsvarende stilling for Johan Thorvald Andersen Pram som gjør at dette sporet bør ha interesse. – Om det nå skulle være fru Pram (9 år eldre nenn Dietrich) og herr Rud jr. (6 år yngre enn Dietrich) som er involvert i denne ”konspirasjonen”.Har du forresten fått litt peiling på hvor billedhugger Robert A. Dietrich kan ha oppholdt seg i Norge utenom Danmarksoppholdene ved århundreskiftet – hvor han ble født i 1877, verksted etc…Når det gjelder skutemaleren, så tror jeg neppe han kan ha hatt noen forbindelse med Den Kgl. Tegneskole. Men skulle det finnes noen Sandefjords-forbindelse til Dietrich, kan dette selvsagt aktualiseres.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ja, nå er det jeg som har rotet med ortografien! Asker var en ren skrivefeil - og jeg vet jo hvor Sæter stasjon ligger. Ellers er jeg enig med deg i at det ville være overraskende om denne Torleif skulle ha kalt seg Sæter...Robert A. Dietrich ble født i Tvedestrand, men flyttet til Kristiania for å gå på Tegneskolen, hvor han oppholdt seg i to perioder: 1895-1897 og 1899-1902/03. Jeg vet ikke hvor i Kristiania han bodde ved det første oppholdet, men i ft. 1900 bodde han i Just Høegs gate 2, bl.a. sammen med maleren Anders Castus Svarstad (som senere ble gift med Sigrid Undset). Dietrich og Svarstad var venner - også etter at Dietrich havnet på Dikemark Asyl.I periodene 1897-99 og 1903-04 bodde Dietrich i København - og fra september 1904 til september 1905 i Firenze. Innimellom hadde han kortere opphold hos mora i Tvedestrand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det aktuelle brevet til Sophus Larpent er datert Firenze 21/9 1905. Dietrich oppholdt seg da som pasient i 'Sindssygeanstalten' Manicomio di San Salvi, men ble bragt til Norge på statens bekostning i begynnelsen av november s.å.Han nevner vennen to ganger i brevet, og kaller ham først Thorleif Sæther, deretter bare Sæther. Han varsler så at han vil melde 'Fru Pram' til politiet straks han ankommer Kristiania - formodentlig både på egne og Sæters vegne. Dette ble det nok aldri realiteter av, siden han ble bragt direkte til Tvedestrand, der han oppholdt seg hos mora noen dager - inntil han fikk plass på Dikemark.Jeg kan jo ta med at det Dietrich anklaget 'Fru Pram' for, var at hun skulle ha forårsaket både hans egen og Thorleif Sæthers mentale problemer - fordi hun var 'spaakjærring og hypnotisør'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.