Gå til innhold
Arkivverket

[#74079] Else Paulsen f.1867 Sel, så Trondheim(?) så Amerika


Gjest Tommy Paulsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tommy Paulsen

Else ble født 21.mars 1867 i Sel. (nr 18), foreldre Paul Hansen og Marit Olsdatter Foreldrene brukte navnet Næsset.Kildeinformasjon: Oppland fylke, Sel i Vågå, Ministerialbok nr. 6 /3 (1857-1872), Fødte og døpte 1867, side 106. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16815&idx_id=16815&uid=ny&idx_side=-36>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Jeg har gjort oppslag i dødsfallprotokoll for 1906 i Trondheim,da hennes far døde, så er det oppført at hun bor i Amerika.Intet mer. Men hvor havnet hun, ble hun gift og fikk barn?Her er det jeg har av opplysninger på henne. Hun bor på gården Nørlien i 1875: LenkeKonfirmasjon i 1881 (nr 14) Kildeinformasjon: Oppland fylke, Vågå i Vågå, Ministerialbok nr. 7 /1 (1872-1886), Konfirmerte 1882, side 271. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Jeg finner ingen Else Pauls.(d) i FT 1900, og den nærmeste jeg har funnet er en Elise Paulsen i Trondheim f.1867 i Gudbrandsdalen : Lenke Denne Elise emigrerer i 1902

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

New York Passenger Lists, 1820-1957Name: Elise Paulsen Arrival Date: 28 Jul 1902 Estimated birth year: abt 1868 Age: 34 Gender: Female Port of Departure: Christiania Ethnicity/Race­/Nationality: Norwegian Ship Name: Oscar Ii Search Ship Database: View the Oscar Ii in the 'Passenger Ships and Images' database Port of Arrival: New York, New York Line: 18 Microfilm Serial: 15 Microfilm Roll: T715_291 Page Number: 62Både Elise og Oline Rønning skal til Beresford, SD. Oline har ei søster Ingeborg Johnsen i Amerika, men hun bor visst i Minnesota.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy Paulsen

Tusen takk for den Hanne Line :)Den Oline som emigrerer sammen med Else er her i FT1875: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f71638&gardpostnr=947&personpostnr=5987#nedre>LenkeHennes søster Ingeborg ble født i 1879 (nr 51) Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Det er da avkreftet at det er noen sammenheng med min tippoldemor Martha Olsdatter Rønning og Ingeborg/Oline (Snøs)Rønning(en) som antydet i innlegg (1). Else og Oline har kun jobbet sammen på Trondhjems dampkjøkken.(ref yrke i FT1900) Jeg har googlet litt etter Oline og Ingeborg. Begge ble gift Johnson.Oline døde i Lincoln County, South Dakota i 1961 LenkeIngeborg døde i Clay County, South Dakota i 1952

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy Paulsen

Da har jeg fått litt mer kjøtt på beinet her.. Elses mor døde i 1914, og i dødsfallprotokollen i Trondheim er det oppført at El(i)se er gift Stenersen og bosatt i Chicago. Har tegnet testabonnement på ancestry.com og her finner jeg familien bosatt i Chicago i 1920 med sønnen Randolph. Jeg har prøvd å lete igjennom Census 1910 og 1930 for å finne dem, men har ikke klart det. Rudolph Stenersen døde i 1940. Men jeg har ikke funnet El(i)ses dødsfall.Håper noen eksperter på området kan hjelpe meg med å finne dem i 1910 og 1930, og når Elise døde.Med vennlig hilsen Tommy Paulsen

bilete8134.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Full Name Married To Record Type File Number Event DateSTENERSEN, RANDOLPH M. MARIANO, ROSE T. Marriage 1784443 8/12/1943

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

California Death Index, 1940-1997Name: Randolph M Stenersen Social Security #: 343014221 Sex: MALE Birth Date: 24 Nov 1903 Birthplace: Illinois Death Date: 15 Sep 1973 Death Place: San Diego

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Social Security Death IndexName: Randolph Stenersen SSN: 343-01-4221 Last Residence: 92011 Chula Vista, San Diego, California, United States of America Born: 24 Nov 1903 Died: Sep 1973 State (Year) SSN issued: Illinois (Before 1951)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

NB! Den Elsie R Stenerson jeg fant i innlegg 6, kan være denne Elsie.1910 United States Federal CensusName: Elsie R Stenerson Age in 1910: 25 Estimated birth year: abt 1885 Birthplace: Illinois Relation to Head of House: Wife Father's Birth Place: Illinois Mother's Birth Place: Norway Spouse's name: Charles M Home in 1910: Chicago Ward 28, Cook, Illinois Marital Status: Married Race: White Gender: FemaleHousehold Members: Name Age Charles M Stenerson 29 Elsie R Stenerson 25 Ray L Stenerson 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy Paulsen

Tusen takk igjen Hanne Line:) her går det unna:)(6) og (9) - ja det er nok feil Else..jeg hadde faktisk bestillt death recorden på denne Elise i dag, og den viser ektemann Charles M, og hennes fødselsår var 1885.Mvh Tommy Paulsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Muligens var de ikke i USA i 1910 hvis dette er den rette. Passer med alder og har samme yrke som i FT1920.U.S. Passport Applications, 1795-1925Name: Rudolph Stenns Birth Date: 14 Nov 1861 Birth Place: Kristiansund, Norway Residence: Chicago, Illinois Passport Issue Date: 26 Jul 1921 Father Name: Stener Nylökken Father's Birth Location: Norway Father's Residence: Deceased Passport Includes a Photo: Y Source: Passport Applications, January 2, 1906 - March 31, 1925 (M1490)

bilete8136.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy Paulsen

Hanne Line, du er en engel:) helt fantastisk, tusen hjertelig takk:)Jeg finner Rudolf Stenersen i adressebok Trondheim 1909/1910 boende hos Elses mor og brødre Sivert og John. Fant også Elise og Randolph som reiser i 1912.Nå har jeg søkt frem og tilbake på google og funnet en gammel etterlysning fra 2001 ang.Stenersen, og ringt til han i Oregon , og han bekrefter at han er barnebarn av Rudolf og Elise. Han mener å huske at Rudolf døde før han ble født og det stemmer, og at Elise døde når han var ung... Jeg har prøvd å søke opp Elise dødsfall på Cook Countys arkiv, men finner henne ikke der. Dessverre kunne han ikke legge til noe ut over det.Mvh Tommy Paulsen

bilete8140.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy Paulsen

Har funnet en Elisa Stenersen død 10.juni 1945 i Cook County, City Oak Park. Lenke : Lenke - søk på last name Stenersen. Det ser ut som det kun er mulig å bestille death certificare via post... Kjenner noen til om det finnes Obit/avisoppslag eller andre plasser å bestille death certificate for å se om det er 'min' El(i)se.Mvh Tommy Paulsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy Paulsen

Tusen takk for den Mariann ;)Skal prøve å høre om det er noen som kan hjelpe meg, eller så får jeg prøve å bestille death certificate med post (kostet 62 dollar..med UPS frakt) Mvh Tommy Paulsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Tommy Paulsen

Mariann ang (17) - Tusen takk for sidehenvisning;) Det var riktig Elise som jeg hadde funnet i innlegg (16). Tok bare 5 timer fra forespørsel var sendt til jeg hadde kopi av Obituary på epost.;)Bestilling av den dødsattesten til 62 dollar fra vitalcheck.com tar nå sin tid....med sending av ID og fakser frem og tilbake...nå var det Staten Illinois som krevde kopi av førerkort, da de ikke aksepterte bankkort ID....Mvh Tommy Paulsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patty Dahl

Hei Tommy!How are things 'progressing' with your request for the death record?I just wonder...what are you looking for in THAT record which is not in the obituary...can you tell us what was in the obit? $62 sounds like a lot of money for a death record.mvh Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy Paulsen

Hi Patty. I do not expect to find more than what's in the obit, just want to document as much as possible.I sent the order December 15 with a copy of the bank ID card, and got confirmation the same day. Order was forwarded to the Illinois Dept. of Public Health the same day.23.desember I was told that they were not authorized ID, and needed a copy of driver's license. This has now been submitted, but I reckon that because of the holidays, it will take longer time.mvh Tommy Paulsen

bilete8229.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.