Gå til innhold
Arkivverket

[#74084] Bergen 1801. Dideriche Didriksdatter/Matzen. 1 eller 2 personer?


Gjest Kirsti Rye
 Del

Recommended Posts

Gjest Kirsti Rye

Hei.Her er Dideriche i 1801, kalt Didrichsdatter.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f18011301&gardpostnr=1371&personpostnr=9816&merk=9816#ovre>Lenke.Ved sønnens dåp kalles hun Matzen.Lenke.Her gifter de seg, hun kalles Matzen.Lenke.Så ser det som om de samme foreldrene får en sønn Christian i 1799.Lenke.Så er spørsmålet om dette er den samme Diderike i alle hendelsene eller om det er to forskjellige.Jeg er ute etter den Diderike som er mor til Christian, fadderne der er søsken av Diderike, Knud og Even Didriksen og (Nille) Christiane Didriksdatter.Kildeinformasjon: Bergen fylke, Domkirken, Ministerialbok nr. A 4 (1763-1820), Fødte og døpte 1799, side 208-209. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Kan dette være dåpen til Nille Christiane i Eid, Sogn og Fjordane, i 1777? [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=sogndaap&gardpostnr=9712&merk=9712#ovre>LenkeId 1443 = Eid, Sogn og Fjordane.Her døpes broren Mads Peder i 1768 - Lenke og broren Niels Hagerup i 1775 LenkeHer er vel giftermålet til Didrich Didrichsen, født på Skipenes i Eid og Lucretie Knudsdatter fra Hornindal i 1768 LenkeHer døpes Even i 1771, sønn av Didrik Didriksen LenkeOg her er dåpen til Didricha Gunnilde, 1773

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Takk for svar Grethe.Ja, det er riktig familie du har funnet. Didrik var først gift med Emte Pedersdatter, hun døde i 1762.Niels Hagerup hadde jeg ikke funnet, takk for den henvisningen.Jeg prøver å finne ut hvor det ble av barna, og jeg tror det må være de jeg har funnet i Bergen. Både navn og alder stemmer, men hvorfor kaller de seg Madsen?Her er Knud og Even i 1804.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Du er inne på noe der Lars, det er vel slik det har foregått.Etter det som er fremkommet nå så kan jeg konkludere med at det er samme Diderike som er mor til Christian og Halvor.Når minst 3 søsken av Diderike er i Bergen og kaller seg Madsen, gjør nok hun det samme. Christian er ikke nevt sammen med foreldrene i 1801, så da er vel han død som spedbarn.Da har jeg fått Diderike på plass, takk til Grethe og Lars.mvh Kirsti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.