Gå til innhold
Arkivverket

[#74088] Et selvstendig Skottland? Noen med skotske aner her?


Gjest Are S. Gustavsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Are S. Gustavsen
LenkeKanskje ikke for første gang, men nå brygger det på nytt opp til 'slaget' om Skottland. Hadde en sjøreise i 1290 endt på en annen måte, så hadde landet kanskje vært under norsk herredømme.Okkesom: Orknøyene og Shetland er aldri forsøkt løst inn igjen (pantsatt i 1468 og 1469), hvorpå vi mistet den flott St. Magnuskatedralen, så det er ikke sikkert vi bryr oss så mye lenger.Dog finnes det fortsatt mange i Norge med skotske aner. Er det forøvrig noen som kjenner til hvor mange ulike klaner og/eller slekter som er representert her til lands?Mvh Are
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Det er nå mulig å DNA-teste seg for direkte skotsk mannslinje fra Clan McDonald (som inkluderer McDonnel) og nær slektstilknyttet til andre Skotske klaner.Dette kan bla. være interessant for de av Hoen/Loe-slekten som mener å ha en agnatisk linje til Orm i Fiskim og andre med (udokumentert) tradisjon tilbake til til beslektede skotske klaner. Clan Donalds DNA-prosjekt har pågått i 9 år og hevder å være det største familiebaserte DNA-prosjektet i verdenDoug McDonald ved SCS.UIUC (University of Illinois) har sammen med Thomas Krahn (FTDNA) påvist to nye mutasjoner L176 og L175 som synes å være unike for Clan Donald. Det vil sikkert foreligge SNP tester av disse på FTDNA i nær fremtid.Selv vanlig Y-Dna- test av 37 DYS-markører (fra FTDNA) kan være nok. Dersom resultatet viser at du tilhører haplogruppe R1a (eller en av undergruppene) og har enkelt verdien (DYS 459a = 8) er det iflg Doug McDonald overveiende sannsynlig at din mannslinje tilhører McDonald-klanen (eller Clan Donald som inkluderer beslektede klaner.)Mvh Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Kai:Artig innspill. Håper dog ikke det er snakk om å genteste aten til M(a)cDonald samtidig. :-)I så fall går tankene raskt til Dolly.Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Charles Robertson frå Skottland og Hammerfest ([url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&a=b&filnamn=f62001>Lenke) har ein god del etterkommarar over heile landet, deriblant fem i huset mitt, og kilten ligg på loftet. Men om desse Robertsonane kan reknast til Robertsonklanen (http://en.wikipedia.org/wiki/Clan_Donnachaidh /

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

HeiI tema nr. 14592, Kaptein Gunder Lang - bondehærleder - 1540 årene i Bjelland i Vest-Agder, finnes det flere henvisninger til og fra Skottland som er relevante.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Are (4): Sannheten er, Dolly, kommer nok på banen snarere enn de fleste vet...og kvinner henvises ikke lenger til mannsdominert Y-DNA.Jeg er en av beta-testerne på 23andMe (deriblant noen norske) som hver av oss er kartlagt/testet for et utvalg på 600000 SNP-markører og her inngår både Y- og X-kromosom og de autosomale, samt mtDNA. Relative Finder er et verktøy som kartlegger slektskap ut fra utvalget på 600 000 SNP og snart foreligger i endelig versjon. Mer om dette i en egen tråd på dette forum om noen dager.I mellomtiden, litt hjelp for de som søker aner fra Scotland: Det foreligger en forholdsvis ukjent database over utvandring fra Scotland på 1600-tallet til Norge, Sverige, Danmark og noe til Baltikum fra et forskningsprosjekt ved University of St.Andrews. Denne databasenligger tilgjengelig påhttp://www.st-andrews.ac.uk/history/ssne/about.phpMvh Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Noen av oss tror på både tradisjoner og engler og utelukker ikke at noen av de overlevende fra en av de to grupperingene i Skottetoget overlevde og kanskje ble integrert i lokalsamfunn i Gudbrandsdal (Ikke nødvendigvis av Sinclairs folk). Her er jeg på tynn is ...:-)En av de antatte skotte-etterkommerne som etter tradisjonen skal ha dukket opp i sør enden av Gudbrandsdalen opp er en av min kones aner; Halvor (Robarth?) far til tømmermester Gunder Halvorsen (Sterud/Robarth?)som kjøpte Sterud i Nes 1760 og som gjenoppbygget Nes kirke etter brann i 1770 og som kan ha vært medeier av Grefseng (Grefsheim,Grefsum) fra 1777-1778.Er det noen som har mer kjøtt på benet om bakgrunnen for tradisjonen om skotsk avstamming (via Gudbrandsdalen eller andre veier)? (Selv har jeg foreløpig ikke hatt tid til å utforske denne delen av familien.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Ostrem

Jeg stammer fra Alexander Henderson, en skotsk musiker og skuespiller som dro til USA, hvor han døde i 1920. Noen av hans etterkommere har endt opp i Norge. Alex skal ha studert ved Edinburgh University rundt 1870, men jeg har ikke funnet noe bevis for det. Videre skal hans bestemor ha vært skotsk sigøyner, uten at jeg har funnet noe som underbygger det. Hadde jo vært fint om det var noen Skottland-eksperter her =)Mvh, Sigurd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Det hørtes ut som en bra ide Are :o)Tror det er mange med skotske aner i dette landet. Så at lenken min (2)ikke virket, men de som måtte ha interesse av å lese artikkelen om Skottene i Norge kan jo bare skrive inn nr. på debatten 21369 i søkefeltet, (innlegg 19).Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

David Sinclair på Bragernes (ca. 1610-1678), fogd over Buskerud og Eiker, har en stor etterslekt i Norge.Sønnen Gregers Sinclair hadde 17 barn, hvorav minst fem hadde livsarvinger. På 1700-tallet var denne slekten etablert på Kongsberg, men har senere spredt seg. Jeg er selv en av etterkommerne.Sønnen Anders har mindre etterslekt en broren Gregers, også dennne med base på Kongsberg frem til i hvert fall 1800.Datteren Elisabeth, gift med engelskmannen Edvard Steer på Bragernes, har en stor etterslekt som er inngiftet i blant annet slektene Finne og Moestue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Hei, Ketil (18) Det er sannsynlig at du for lengst har anetavlen til adelsslekten Sinclair fra Caithness og Shetland på plass, men tar sjansen på at du og andre kan være interessert i Sinclair –offiserer i Dansk/Norsk tjeneste :http://www.st-andrews.ac.uk/history/ssne/about.php Ved å søke i University of St.Andrews-databasen finner du en rekke av de skotske Sinclair som var offiserer i Danmark/Norge tidlig på 1600-tallet med mye utfyllende tilleggsopplysninger og mange litteraturreferanser. Noen av disse var i Danmark/Norge til de døde i kamp og er nok beslektet med din David SinclairMvh Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

I Vesterålen og omegn er det svært mange som hører til Dishington-slekta, visstnok med skotske røtter. Den har avleggere rundt om i landet, bl.a. TV2's sportsanker, så vidt jeg husker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harry Aronsen

En bergensborger som het Robert Moddy ervervet seg store eiendommer på Bjarkøy og Senja (deler av det gamle Bjarkøy-godset) på 1600-tallet. Han stammet fra Skottland, evt.Orknøyene. Også han har mange etterkommere nordpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

En foreløpig og uhøytidlig oppregning gir følgende 15 slekter foreløpig etter et par dager med denne tråden.Christie, Dass, Dishington, Donnachaidh (Clan Donnachaidh), Gordon, Guthrie, Henderson, McDonald (Clan McDonald), Moddy, Mowatt, Lockert/Lochert, Robarth?, Robertson, Sinclair, WrightMvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.