Gå til innhold
Arkivverket

[#74090] Forfedre til Sivert Hansen, født 1833 i Kirkebø, Lavik i Sogn og Fjordane


Gjest Karl-Anton Nilsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Da tror jeg vi er på sporet av noe her:'Eg finn Lars Jonson Holane 1778-1855 frå plassen Raudsteinane gift 1806 m/ Brita Hansdtr 'Nese' 1785-1837 på s. 229, i Vikøyri, i Ættesoga frå Vik, som kom ut i 2008. Her er sonen, Hans f. 1809 nevnt.På side 314, under husmannsplassen Holumshagen under bruket Holane står det: Hans Larson Vikøyri f. 1809 gift 1837 m/ Gjertrud Oladtr Holane f. 1813. 2 ongar som døydde same året, slik du skriv i innlegg nr 9. Brita Oladtr, som Hans får ei dtr med i 1835, har ikkje G. Balvoll identifisert. Hans og Gjertrud til Nord-Norge i 1841.' Jon Sværen..jeg legger til at Ættesoga for Vik da heller ikke har nevnt sønnen Sjur f 1833 som Hans Larsen fikk med Anne Sjursdatter Vollevik. Det har derimot morfar og grandonkel i Ættebok for Kyrkjebø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

En rettelse; Sjur f 1833 er nevn i Vik-soga på s 314, men med spørsmål om han døde samme år.Hans og Gjetrud; Gjertrud, altså Sjurs stemor, var datter av Ola Endreson Hauglum og Lussi Lassesdtr. Tenål. De dro som sagt til Øksnes i 1841.Så til Lars Jonson Holane 1778-1855 som var fra plassen Raudsteinane gift 1806 med Brita Hansdtr 'Nese' 1785-1837: De hadde først en plass i Hola, så i 1809 Åsberget og deretter Vikøyri.Hola er ein del under Flæte. Bygdebokfofatteren tror at Brita er fosterdtr til et barnløst ektepar i Hola. Åsberget er husmannsplassen i Indrefjorden under gard nr 60 Åse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl-Anton Nilsen

Hei til dere alle! Min forespørsel har gitt meg hele 29 tilbakemeldinger i løpet av ei helg. Jeg er helt overveldet over responsen og viste ikke at det kunne være mulig. Som relativt ny på dette trenger jeg litt tid til å studere det dere har skrevet, men så langt lurer jeg litt på dette med Sivert og Sjur. Han kan kanskje ha hatt to fornavn og valgt å skifte navnebruk i voksen alder? Jeg takker dere alle for deres engasjement så langt. Hilsen Karl-Anton

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,Sivert, Sjur, Sigurd, Sigvart og Syvert er opprinnelig samme navn el nært beslektede navn. Ble brukt om hverandre tidligere, mens yngre personer i dag oppfatter dem som forskjellige navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.