Gå til innhold
Arkivverket

[#74099] Ingeborg Johannesdtr Gyland, VA


Gjest Leif Erik Nilsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Erik Nilsen

Ingeborg Johan(ne)sdtr var gift med Jakob Svendsen Gyland. Det var skifte etter ham i 1749. I bygdeboka for Gyland sies det ikke noe om hvor Ingeborg kom fra. Jeg har litt problemer med å lese skriften i skiftet etter Jakob, men jeg mener å kunne lese at Niels Johansøn Hegland omtales som 'hendes broder'. Niels Johansen må vel være den samme som Niels Johan(ne)sen Sporkland fra Sirdal. Han bodde på Heggland i Gyland i 1749. I bygdebok for Sirdal omtales kun Niels og hans brødre Tollak og Lars som barn av Johannes Tollaksen Sporkland, men det kan altså se ut til at han også hadde datteren Ingeborg. Også Tollak Sporkland omtales for øvrig i skiftet etter Jakob.Jeg har lagt ved bilde av innledningen på dette skiftet. Er det noen som kan se på det og se om min forståelse av omtalen av Niels Johansen Hegland er korrekt?

bilete8075.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Nilsen

Ja, jeg referer til den nye. I det som er gjengitt i den fra den gamle, står det at hun trolig var fra Gyland, men det regner jeg med var ren gjetning.Det er ellers interessant at også den nye bygdeboka sier at det i skiftet etter Jakobs farfar Jakob Olsen Gyland fra 1668 ikke nevnes navn på barna. Det stemmer ikke. Barnas navn er nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.