Gå til innhold
Arkivverket

[#74102] Hvor ble det av Erik Larsen og Guri Kolbeinsdtr. Manger fra Voss ?


Gjest Kenneth Bratland
 Del

Recommended Posts

Gjest Kenneth Bratland

Erik Larsen Græe Gift 1768 med Guri Kolbeinsdatter Tveite f. 1744 på Voss: Lenke Er det noen Vosseksperter som kan finne ut hvem foreldrene til Erik var? Guri var datter til en Kolbein Tveite på Voss, men hun het Guri Kolbeinsdatter Grimestad ved konfirmasjonen i 1761. Er det noen som vet hvem hennes foreldre var.Barn:a. Kolbein f. 1772 på Mangerb. Gjertrud f. 1774 på MangerSiden forsvinner dette ekteparet fra Manger uten jeg har klart å finne dem død. Er det noen som kan hjelpe meg?Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Jeg øyner en mulighet for at Kolbein Tveite er fra Norheim. Ved dåpen til Guri i 1744 er fadrene Anders Dymbe, Ole Styrksen Tvejte, Martha Winsand, Brithua Gielle og Britha t.h.p. Rongsbøen. Eneste Tveito i nærheten er Tveito på Bordalen.Fadderen Marta Vinsand bør være den samme som Marta Eiriksd fra Fenno ca 1697 - 1779 g 1718 m Arne Eirikson Vinsand ca 1688 - 1750. Blant Marta og Arnes barn har vi Synneva ca 1724 gift etter kongelig løyve 1760 med Odd Kolbeinson Grimastad.Martas eldste søster Ingebjørg var gift første gangen 1709 med Odd Ivarson Øvre Tøn. Deres datter Gjertrud var gift 1732 med Kolbein Knutson Norheim. Det står ikke noe i Vossaboki hvor det ble av Gjertrud og Kolbein eller eventuelle barn. At Guri og Odd er skrevet for Grimastad og at Guri har en datter Gjertrud passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Det er fire Eirik Larsson som er innført som døpte i kirkeboka for Voss 1736 - 43. Tre av dem er sønner av Lars Hovda. Den fjerde er fra Skogstad som ligger i Vinje sokn.En åpenbar kandidat er den yngste av de tre Eirik som Lars Hovda får: LenkeLars Kindem: Vossaboki bind 2 side 55 Hovda: Lars Andersson f '1811' (bør være 1711) død 1787 gift I med Brita Brynjulvsd f ca 1704. To barn (som vokste opp) med Brita: Anders 1734 og Eirik 1742, var i Lindås 1787.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

skifte etter Brita Brynjulfsdatter har ekstremt dårlig lesbarhet, men her er det starter venstre side høyre kolonne Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24109/210>http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24109/210Permanent bildelenke: LenkeSkiftet etter Lars Andersen har noe bedre lesbarhet og Erik er n boende i Lindås, mener gårdsnavnet er Kleven Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24113/170Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

der er skifte etter en Kolben Knutsen Vinje, men han har ingen datter ved navn Guri, men dere kan jo ta en titt på skiftene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Hei igjen! Takker så mye for hjelpen. Etter at jeg fikk hjelp fra dere var det mulig for meg å sette opp denne familien:Erik Larsen Hovde f. 1742 på VossGift 1. gang 1768 med Guri Kolbeinsdatter Tveite f. 1744 på Voss d. ca. 1774 på MangerGift 2. gang 1775 med Rannveig Knutsdatter Mosefinn f. ca. 1735 d. 1791 på Kleiven i LindåsGift 3. gang 1791 med Brita Mikkelsdatter Lunde f. 1754 på VossErik var sønn til Lars Andersen og Brita Brynjulvsdatter Hovde på Voss. Guri var datter til Kolbein Knutsen og Gjertrud Oddsdatter Tveite og Grimastad på Voss. Brita var datter til Mikkel Rasmussen og Magdeli Sjursdtr. Lunde på Voss. Erik var forpakter på prestegården på Manger 1772-1774.Barn: a. Lars f. 1768 i Rasdalen på Vossb. Brita f. 1769 i Rasdalen på Voss gift 1800 med Anders Magnesen Rødlandc. Kolbein f. 1772 på Manger på Radøyd. Gjertrud f. 1774 på Manger på Radøye. Guri f. 1779 på Kleiven i Lindås d. 1779 på Kleiven i Lindåsf. Guri f. 1781 på Kleiven i Lindås, nevnt i skiftet etter moren i 1791g. Dødfødt sønn 1792 på Kleiven i Lindåsh. Brynild f. 1793 på Kleiven i Lindås, nevnt 1801 på Hesjedal i Bruviki. Mikkel f. 1796 på Kleiven i Lindås, nevnt 1801 på Hesjedal i BruvikSom dere ser mangler jeg fremdeles mye på denne familien. Når og hvor Erik Larsen og hans siste kone Brita Mikkelsdatter døde. Og ikke minst hva som skjedde med barna.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Hovda og Tveito er vel riktigere skrivemåter, spesielt Hovda.Kolbein Knutson Nedre Vinje på Vossestrand er nok feil mann slik du kanskje antyder, Arnfrid. Han var gift første gangen 1731 og første kona døde 1740, så det må nødvendigvis ha vært en annen Kolbein Knutson som giftet seg med Gjertrud Oddsd i 1732.Eirik er nevnt i Evangerboka, bind II side 514. Han var rådsmann i Nedre Rasdalen 1768. Brita og Lars er nevnt av barna hans, men det er ikke mer informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Familien i 1801 på Hesjedal i Bruvik LenkeHar du undersøkt de skiftene som er etter peroner med navn Erik Larsen og Brita Mikkelsdatter i aktuell periode? Vil ikke sette i gang med det om du allerede har gjort det. :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Har sjekket Erik Larsenene i Norhordland frem til ca 1830. Ingen treff der. Tok ikke med Erik Larsen Mjølkeråen, for han er min ane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Tror jeg har funnet Erik Larsen og barna Brynild Eriksen og Mikkel Eriksen:En Erik Larsen Eide døde på Voss i 1809, 67 år: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=18&filnamn=gr12351780&gardpostnr=3320&personpostnr=3480&merk=3480#ovre>LenkeEn Brynild Eriksen Eide ble konfirmert i 1808: LenkeEn Mikkel Eriksen Eide, konfirmert i 1812:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.