Gå til innhold
Arkivverket

[#74117] Christian Jørgensen og Pernille Olsdtr, Romedal


Gjest Svein Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Iversen

Pernille Christiansdatter er min tippoldemor. Hun ble født 9 sept 1819 i Romedal. Hennes foreldre er Christian Jørgensen og Pernille Olsdatter. Jeg finner bare en Christian Jørgensen i Romedal, nemlig Christian Jørgensen Tomter født 9.12.1787. Men han ble gift med Kari Olsdatter 24.8.1807, og fikk fire barn med henne. Yngst er Pernille Christiansdatter født 3.1.1815. Men hun dør 16.8 1819. Så blir det altså født en ny Pernille Christiansdatter (min tippoldemor) 9.9.1819 med samme far(?) og en annen mor.Mitt spørsmål er da: er det Christian Jørgensen Tomter som er far til den siste Pernille Christiansdatter og hvilken Pernille Olsdatter er det som er moren? Her er det nemlig flere kandidater.Kan det være slik at Kari og Pernille Olsdatter er søsken? I så fall kan de være døtre av Ole Johannesen f. 1745 og og Mari Nilsdatter f.1761. De bodde på Frenning vestre.Håper noen kan hjelpe meg med dette.Med vennlig hilsen Svein Iversen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Tomter

Her er lenker til spørsmålet ditt. Det kan jo være at de flyttet mellom Museth og Mangerud og at presten ga kona feil fornavn. Kanskje noen som er lokalkjent kan hjelpe her?Jørgen født 8.10.1807, døpt 11.10.1807:[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8853&idx_id=8853&uid=ny&idx_side=-10>Lenke Faddere Lars Jørgensen Tomter John Olsen Mælum Christopher Pedersen Tomter Marthe Olsdatter Tomter Kari Jørgensdatter Mælum.Ragndi født 10.11.1809, døpt 20.11.1809:LenkeForeldrene bor på Museth pl Faddere Lars Jørgensen Tomter Lars Pedersen Ræfsahlseie Elie Olsd Musetpl Berthe Olsd Ræfsahlseie Pernille Olsd Muusetpl.Ole født 07.03.1812, døpt 15.03.1812: LenkeFar heter nå Christian Jørgensen Musetpl? Og ikke Tomter Fadderne er helt andre enn til de to første.Pernille 1, født 3.01.1815, døpt 15.01.1815:LenkeFar heter igjen Christian Jørgensen Tomter, men de bor på Museth eier Faddere Lars Jørgensen Tomte gmand, Johanne Hansd. Tomte eier gmnskone, Hans Pouls Lille Skaraas og qd Inderst? Pernille Simensdatter Mauseth pigePernille 2, født 9.09.1819, døpt 12.09.1819:LenkeFar heter Christian Jørgensen mor heter Pernille? Olsdatter de bor på Mangerud eier Faddere Hans Olsen Bjørnstad qd gmndsfolk, Lars Pedersen Evenrud eier qd huusmfolk og Olive Simensd. Mingsette pigePeder født 15.07.1821, døpt 22.07.1821:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Tomter

Rangdi født 10.03.1823, døpt 31.03.1823:[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9103&idx_id=9103&uid=ny&idx_side=-81>LenkeForeldre Christian Jørgensen og Kari Olsdatter, nå på Fihlsseth eier Faddere John Christiansen Fihlsseth.., Lars Jørgensen Tomter, Johane Olsd. Præsterud, Johanne Simensdatter Muuseth pige.I 1819, da Pernille 1 dør, bor de på samme adresse som Pernille 2 blir født, Mangerud eier:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Iversen

Hei Eva,Du har gjort en stor jobb med å finne flere barn til dette paret.Ut fra det du har funnet er jeg enig med deg, det mest sannsynlige er nok at presten har skrevet feil i kirkeboken.Tusen takk for hjelpen!Hilsen Svein Iversen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Jeg leser Christen på Konfirmasjonen og Christopher under dåpenKan gården hete Hûnse eie?Beklager men jeg er ikke lokal kjent i disse traktene Kanskje det er noen der 'ute' som kan bistå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Hans Myhre

Christian Jørgensen og Kari Olsdatter fikk disse barna: Jørgen dpt. 11/10-1807 Tomter Ole dpt. 15/3-1812 Musetstuen Pernille dpt. 15/1-1815 Museteie Pernille dpt.12/9-1819 Mangerudeie Rangdie dpt. 31/3-1823 Filseteie Christian dpt. 15/10-1826. Det er skrevet feil fornavn på moren ved dåp av Pernille i 1819.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Iversen

Jeg er kommet til samme konklusjon som deg Hans Myhre. Min tippoldemor er nok Pernille Christensdatter Moeneie f. 22.8.1818 Huse Romedal. Hun var datter av Christen Gulbrandsen og Pernille Olsdatter. Hvis jeg ikke tar feil er denne Pernille Olsdatter søster til Kari Olsdatter som er Pernille Christiansdatters mor. Jeg tror altså at Pernille Christensdatter var søskenbarn til min oldemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Vel, mye løse tråder her. De 2 første Pernille'ne 'dine' er døde som småpiker. Så kommer du med Pernille Christensdatter f. 1818....Det ville vært bedre hvis du hadde kommet med barna og ektemannen til Pernille litt mer fakta så en har et fast sikkert utggagnspunkt.. Den neste du nevner fikk ei Evina uekte på Moeneie i 1845. Så få ei Pernille Ckristensdatter en sønn Gulbrand på Klafstad i 1858.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Iversen

Det stemmer, Evine Evensdatter Østby er min oldemor. Hun ble gift med Hans Amundsen 10 april 1875 i Stange kirke. Hennes far var Even Erichsen f. 6.7 1816 i Romedal. Evens foreldre var Erich Andersen og Siri Olsdatter Jølstad. Jeg har ikke funnet at Pernille Christensdatter har flere barn enn Evine. Jeg har heller ikke funnet at hun var gift noen gang. Jeg nevnte at Pernille Christensdatters mor het Pernille Olsdatter. Hun og Kari Olsdatter er døtrene til Ole Johansen Hoel i Vang. De er omtalt i Vangsboka, bind 1, side 317 under brukere av Østre Hol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Ole Johannesen bonde på Vestre Frenning har 2 døtre fra 1. ekteskap. Kirkebøkene i Romdeal FØR 1785 er brent så jeg kan ikke finne deres dåpsdatoer.. Pernille er 20 år og Kari er 15 år. Pernille Olsdatter og Christen Gulbrandsen, begge fra Frenning gift 14/7-1802 Romedal. Det er ei Kari Olsdatter g. 24/8-1807 med Christian Jørgensen, begge Tomter. Disse to KAN være søstre fra Frenning. Har ikke bygdebøkene fra Romedal/vang her hjemme så jeg vet foreløpig ikke om Ole Johannesen på Vestre Fremming har hatt barn i Vang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

ser greit ut dette nå. Men, hvem av de Kari Olsdatter som er gift i Romedal som er søster til Pernille er det vel ganske enkelt ikke mulig å si siden far ikke er oppgitt ved ekteskap så tidlig.Det er 3 på 15, 16 og 17 år i Romedal i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Iversen

Du har rett i at det ikke er mulig å si om Kari og Pernille er søstre. Jeg har nå sett nærmere på dette, og funnet at Christian Jørgensen og Kari Olsdatter ble gift 24. aug. 1807 Lenke Denne Kari er ikke fra Frenning vestre. Jeg tror vi nå kan slå fast med ganske stor sikkerhet at min tipp-oldemor er Pernille Christensdatter f. 22.8.1818 på Huse i Romedal og at hun ikke er søster til Kari som ble gift med Christian Jørgensen. Takk skal du ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Jeg tillater meg å melde meg på i debatten. Blant mine aner har jeg Christen Gulbrandsen Domstad f 1780 og kona Pernille Olsdatter Frenning f 1781, de to gift 14. juli 1802. Jeg mener å vite at jeg er etterkommer etter deres sønn Jens Christensen Tingstadeie f 10. februar 1805. Jens er min tipptippoldefar.Informasjonen i første del av (20) antar jeg er fra FT 1801?Er mer kjent om Ole Johannesen fra Vang, hans aner og første kone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Ikke for det at jeg vil 'bråke' med deg Jon Anders men hva sier deg at Christen Gulbrandsen Domstad f.1780 er rett mann? Christen og Pernille fik barna: Elie, Jen, Gulbrand, Ole, Simen, Magnhild. Pernille. Cristine. Niels og Christen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.