Gå til innhold
Arkivverket

[#74117] Christian Jørgensen og Pernille Olsdtr, Romedal


Gjest Svein Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jon Anders Holtan

Jeg la jo ut dette for å få motforestillinger og evt tilbakevise og rette det jeg mener å ha funnet, så slik 'bråking' er jeg takknemlig for.Jeg har notert at både Christen og Pernille bodde på Frenning da de ble gift. Jeg har også notert at det trolig var samme Christen som var på Slagsvold ved FT 1801.'Ved FT 1801 for Romedal finner vi 21 år gamle Chresten Gulbrandsen som Inderste Ugift Smed på gården Slagsvold i Romedal', har jeg skrevet.Da sønnen Jens ble døpt, skrev presten et gårdsnavn i kirkeboka som jeg tyder som Domstad - kan være en husmannsplass under den gården. Dermed har jeg gitt Christen gårdsnavnet Domstad i mine notater. Men kanskje et annet navn ville vært mer korrekt om denne mannen?Jens oppgis å komme fra Domstad når han gifter seg med Maria i 1830.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Iversen

Hei Jens Anders. Pernilles far, Ole/Ola Johansen var født på Østre Vold i Romedal 1746/1747. Han ble i 1776 gift med Else Olsdatter født i april 1738 (her sier Vangsboka 1742) på Flakstad i Romedal. Hun døde 15 juni 1795. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9047&idx_id=9047&uid=ny&idx_side=-281>Lenke De fikk barna Ola (1776), Johan (1778, Marte (1780), Pernille (døpt 9.des.1781 i Vang kirke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Iversen

Domstad er forøvrig en gård i Romedal (G.nr. 70, b.nr.1) og er omtalt i bind II av Romedalboka. Romedalboka omtaler stort sett kun brukere og deres familie, så smeden Christen er ikke nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Dømstad er i Valset annex i Romedal og i 1762/64 er den Ødegaard og Niels Knudsen er selveier. Kirkebøkene før 1785 er brent så dåpen og fødested til Chresten Gulbrandsen kan vi nok ikke finne.Det er en smed på Slagsvold i 21 år i 1801 men det er ikke sikkert det er han heller fordi han ikke er oppgitt som smed ved barnefødslene....hans død kan gi en pekepinn på når omtrent han var født...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Tusen takk for god info!Jeg har ikke funnet dødsfallene til verken Christen eller Pernille.Christens fødselsår kunne jo også vært å finne ved hans konfirmasjon, men det ser ikke ut til at den relevante kirkeboka finnes lengre, jeg ser den i hvert fall ikke i digitalarkivet. Jeg ville antatt at han skulle være konfirmert rundt 1795 eller litt senere.Sønnen Jens døde 9. juni 1838.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Bøkene i Romedal begynner 1785 men reg av konf. starter ike før 1800. Hva bygdeboka sier om Chresten Gulbrandsen tar jeg med en klype salt. Det er en smed 21 år i 1801 men det står ikke smed på han som gifter seg og ved et par av barnas dåp står det håndværker..så hvor og når han er født er uvisst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Til Hans Myhre:Ved FT 1801 (tatt opp i februar) finner jeg bare en eneste person som heter Chresten Gulbrandsen eller noe som likner i Romedal. Han er 21 år og ungkar og smed.I juli 1802 gifter en Christen Gulbrandsen seg i Romedal med ei jente som er oppgitt å være 20 år ved FT 1801 for Romedal.Hvis disse to mannspersonene ikke er den samme, kan det skyldes: a) Brudgommen i 1802 bodde i Romedal i 1801, men har av en eller annen grunn ikke kommet med i FT. b) Brudgommen i 1802 er med i FT 1801 for Romedal, men navnet er skrevet slik at jeg ikke finner han. c) Brudgommen i 1802 har flyttet til Romedal etter 1. februar 1801.Alle disse tre mulighetene finnes, men min vurdering er at sannsynligheten for hver av dem er meget lav.Når brdugommen dessuten omtales som smed i 1806 i bygdeboka, er det vel ytterligere et argument for at han faktisk var smed og identisk med han vi finner i FT. (men ikke i seg selv ugjendrivelig bevis, jeg kjøper den).At han ved et par anledninger seinere omtales som håndverker, viser vel bare at han kunne mer enn å trekke tenner. At en husmann kunne virke innen ulike håndverksfag, var vel ikke uvanlig. Det er ingen som har påstått at han hadde mesterbrev i smedfaget, så vidt jeg vet.Alt i alt regner jeg det som svært sannsynlig at vi her hele veien snakker om samme mann. Eller har jeg tatt for lett på det? Vis meg hvor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Bygdebøker har lett for å ta litt 'lett' på det. Det kan se ut som at smeden i 1801 er den som gifter seg 1802 og han er den eneste med dette navn i Romedal i 1801. Dette er ting som taler for at det er rett person men det er ikke noe bevis. At han ikke nevnes som smed ved noen av barnefødslene gjør at jeg tviler. Handværker som det står et sted kan være så mangt. Det KAN ha kommet en utenfra med samme navn. Finn dødsfallet til Chresten Gulbrandsen, den alderen som der oppgis vil bli et enda sterkere tegn på hvem han er siden han er 21 i 1801.Jeg har ikke noe med å forkaste denne personen, jeg sier bare at jeg tviler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Føderådsmann Gulbrand Christensen 72 år dør på Stor Hoff i Romedal i 1829. Kanskje det er far til 'vår' Christen Gulbrandsen?Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Romedal, Ministerialbok nr. 3 (1829-1846), Døde og begravede 1829, side 254. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9111&idx_id=9111&uid=ny&idx_side=-225>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Gaardmandskone (?) Pernille Olsdatter 58 år dør i Romedal i 1833 (På Huuse?):Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Romedal, Ministerialbok nr. 3 (1829-1846), Døde og begravede 1833, side 267. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9111&idx_id=9111&uid=ny&idx_side=-238>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Iversen

Gulbrand Christensen Storhov hadde i følge Romedalsboka, bind IV, fire barn, alle jenter. Den eldste, Berthe, ble gift med neste bruker av Storhov (Stor Hoff). Dermed er det nok ikke sannsynlig at han var far til Christen Gulbrandsen.Derimot tror jeg det er sannsynlig at Pernille Olsdatter som dør på Huse (Huuse) er mor til Pernille Christensdatter som ble født på Huse. Hun er riktignok ikke 58 år i 1833 siden hun ble født i 1781. Men kanskje det står 53 år i kirkeboken, ikke 58?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.