Gå til innhold
Arkivverket

[#74120] Marie Syversen - min oldemor på farsiden - hvem var hun og hvem var hun gift med


Gjest Jan Erik Syversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Erik Syversen

Jeg vet at Marie Syversen hadde 2 barn - Eivind Syversen og Sofie Syversen. Jeg vet en del om disse personene. Eivind Syversen er min farfar. Marie Syversen ble adoptivmor til min far Arne Oddvar Syversen - i 1920. Min far var født 28.12.1920. Da bodde hun/de i Tromsøgt. 1 i Oslo. Hun skal være født ca. 1865 - 1875 - ut i fra fødselsåret til min farfar. Jeg vet ingenting om henne, hvem hun giftet seg med og hvem hun(i alllefall) fikk. 2 barn med (Eivind født 1896 og Sofie fødselsår ukjent.) Muligens hadde hun ett barn til.?Kan noen hjelpe meg her - jeg er på jakt etter fødselsdato og hvem hun giftet seg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Hei.Jeg finner denne Anny Sofie døpt i 1902, mor er Elevine Marie Edvardsen gift med Sofus Syversen.Kildeinformasjon: Oslo fylke, Sagene, Ministerialbok nr. 4 (1894-1904), Fødte og døpte 1902, side 228. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=685&idx_id=685&uid=ny&idx_side=-235>Lenke Permanent bildelenke: Lenke.Her er de i 1900, Elevine har en sønn Adolf Eivind f i 1896.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

Legger inn dåpen til Arne Oddvar 20/2 1921 LenkeHer er det en Sverre Syversen og ei Sofie Syversen som er faddere. Det passer jo bra med den familien Kirsti Rye har funnet i ft 1900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Hun får også en sønn Eilert i 1893, her er fødselsåret oppgitt til 1870.Kildeinformasjon: Oslo fylke, Rikshospitalet, Ministerialbok nr. 8 (1890-1893), Fødte og døpte 1893, side 244. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5429&idx_id=5429&uid=ny&idx_side=-254>Lenke Permanent bildelenke: Lenke.Jeg finner en Elevine Marie døpt i 1870 med far Edvard.Kildeinformasjon: Oslo fylke, Østre Aker, Ministerialbok nr. 3 (1869-1875), Fødte og døpte kvinner 1870, side 141. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg la merke til at jeg hadde glemt lenka, og la den inn i nytt innlegg. Men jeg må tydeligvis ha glemt å trykke 2 ganger for å legge den inn. Men jeg ser Kirsti (4) har funnet dem i 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Adolf Eivinds gravminne 605148 Adolf Eivind Syversen f 2804 1896 d 1212 1957 gr l 2405 1958 36 2 5-1 Nordre gravlund Sageneog det som trolig er hans kone605149 Esther Lovise Syversen f 0806 1902 d 1902 1989 gr l 0206 1989 36 2 5-2 Nordre gravlund Sagene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Syversen

Hei til alle bidragsytere!Adolf Eivind Syversen er far til min far Arne Oddvar Syversen - Eivind døde i 1957 og min far i 1981.Det kan være at Kirsti Rye (4) har rett; Elevine Marie Syversen f. Edvardsen ble i 1920/21 adotivmor til min far, som var uekte født 28.12.1920. Hun er oppført med navnet Marie - 'faderens mor...'Hun hadde også en datter Sofie (Anny Sofie) Hun giftet seg senere med en Victor Olsen (tok navnet Rossmer).Kjenner delvis til denne slektaEilert f 1893 - sønn av Elevine Marie Edvarsen. Her er ikke Sofus Syversen faren. Marie Syversen ble enke og giftet seg senere med Sofus.Hadde vært artig å vite litt mer om min oldemor Elevine Marie Syversen f. Edvadsen og gift med Sofus Syversen. Kom hun fra Hadeland eller var det Sofus Syversen som kom fra Hadeland? Kan noen finne ut når Sofus Syversen døde og når Elevine Marie Syversen døde? Vi var mye på Hadeland når jeg var ung, men ingen kan fortelle meg at noen av slekta kom derfra!Takk sålangt til dere alle og spesielt til Kirsti!MVHJan Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Syversen

Hei igjen Kirsti!Du jobber raskt og effektivt du - det er nok mine rette slektninger dette. Meget interessant - nå har jeg et nesten komplett 'tre' - også på farfar sin side. Mye faller på plass nå !Men jeg ser ingen kobling til Hadeland - det kan være at min farfar Eivind Syversen giftet seg med Esther Lovise f.?. Jeg vet ikke hva hun er født. (se nr 8 fra Arnfrid Mæland.) Kan hun ha noe med Hadeland å gjøre.Noen har fortalt meg at Sofus Syversen (født i Askim) kan ha sine aninger fra Hadeland. Men det tror jeg ikke.Takk igjen Kirsti - jeg er nok i mål nå og finner nok ut om koblingen til Hadeland via et igjenlevende søskenbarn av min far.Men om du finner ut noe mer om Sofus Syversen og hans slekt hadde det gledet megMvhJan Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Syversen

Hei !Han må være dødt en gang i 1896 - men hvor det aner jeg ikke.Sofus Syversen og Elevine Marie giftet seg i 1900 - se 11.Hvem er da faren til Adolf Eivind (f. 1896) og Eilert (f. 1893)? Kan Sofus være faren og han hadde barn på si når han var gift med Hulda M. Dahl? Sofus var jo 6 år yngre enn Elevine Marie Syversen. Dette må jeg til bunns i!!!Klarer vi å finne dåpen til Eivind og Eilert - kan vi være heldige å se hvem som er faren.Jeg har ikke funnet noe enda - men Kirsti har noe på gang!MVH Jan Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Hei.Dåpen til Eilert finner du i innlegg (6). Der er faren oppført som 'Snedkersvend Erik Eriksen, f 1869'.Adolf Eivinds dåp finner jeg ikke. I 1900 var Elevine Marie udtrådt av statskirken, og hun og Sofus gifter seg borgerlig.Om hun ikke var medlem av statskirken er det ikke sikkert vi finner Eivind døpt, ihvertfall ikke i kirken.Jeg tror ikke at Sofus er Eivinds far, men en Erik, kanskje den samme som er Eilerts far. Kanskje han er døpt og konfirmert senere, er du heldig finner du konfirmasjonen (dersom han ble konfirmert da).Jeg fant vigselen mellom Sofus og Hulda, nr 58.Kildeinformasjon: Oslo fylke, Petrus, Ministerialbok nr. 7 (1898-1900), Ekteviede 1898, side 4. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3504&idx_id=3504&uid=ny&idx_side=-7>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

I 1900 bodde de i Sagene sogn. Jeg har gått gjennom KB derfra vedr dåpen, men den var ikke der frem til vel 1 år etter fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Syversen

Hei !Det må ha skjedd noe med Hulda Dahl (kona til Sofus Syversen.) De fikk et barn sammen Ingrid Ruth - født samme året som de giftet seg. Hulda døde vel ikke lenge etterå siden Sofus giftet seg med (Elevine) Marie Syversen i 1900 - her kommer også bobel Tromsøgt. 4 opp. Det stemmer også med tildligere informasjon om min fars adresse hvor han vokste opp sammen med Marie Syversen og hennes barn Adolf Eivind (min farfar) og Anny Sofie. Min far var uekte født i 1920.Jeg ser ingen sammenheng med Hadeland - det er nok en annen slekt som kommer herfra - muligens Victor Olsen eller Ester Luise Syversen - kona til (Adolf) Eivind Syversen. Jeg vet ikke hva hun var født og trenger ikke å vite det i denne saken. Men jeg vet litt om henne - hun var farmor - helt til fikk vite at min far hadde en annen mor, som ingen hadde fortalt om. Dette fikk jeg vite ved en tilfeldighet i 1993 - 4 år etter at Ester Luise døde. Min far fortalte jo ikke noe om dette - skulle være 'hemmelig', men nå vet jeg......Jeg føler at jeg er kommet i mål i denne saken og takk til alle dere gode bidragsytere.Nå blir det å lage seg et slektstre over slekta på far min si sida. Jeg var jo så heldig å finne morfar slekta tidligere i høst - etter å ha letet i over 15 år. Jeg har en igjenlevende onkel (halvbror til min far) som lever og han er slektsgransker. Det var jeg som fant han i høst - takket være dette debattforumet. Kan det bli bedre.!Takk til alle! MvhJan Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.