Gå til innhold
Arkivverket

[#74128] Vang og Stange Hedm: Kari Eriksdtr g.1. 1700-16 m. Michel g.2.m Haagen Andersen


Gjest Geir Thorud
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Thorud

I skifte 26.6.1752 på Glemmestad i Vardal etter Halvor Michelsen ca1716-52 g.m. Maria Gulbrandsdtr. Glemmestad oppgis at hans mor bor i Vang og heter Kari Eriksdatter g.m. Haagen Andersen. Av Halvors søsken nevnes bla. Nils Michelsen (Tonset i Stange?) og Siri Michelsdtr. (muligens på Bragernes?)Søker Halvors opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Kirkeboka for Vang er ganske tung å lese, men omtrent på midten på venstre side, finner du dåpsinnførselen til Siri, datter av Mikkel Nilsen og Kari Eriksdatter - Hedmark fylke, Vang, Ministerialbok nr. 2A (1713-1733), Kronologisk liste 1719, Annen liste 1719, side 105-106. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9046&idx_id=9046&uid=ny&idx_side=-53>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Hei Grethe,Tusen takk skal du ha.Med ganske mye godvilje skal jeg være med på at det er Siris dåp som står i boka, men man skal nok ha studert denne håndskriften en stund før man klarer å få noe fornuftig ut av det.Det tredje ordet på linja kan vel være et stedsnavn, men det får jeg overlate til lokalkjente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

I lista over døpte pikebarn på s. 107, som er litt lettere å lese, står det (tror jeg...):Michel Nielsen Dystvolds Daatter Siri blev døbt Dom. 2 Advent d. 10 Decembr. Pag. 72.Selve dåpsinnføringen er det litt sent å begynne med nå, men jeg tror den begynner slik:Michel Niels. Dystvold og Karen Erichsd. daatter blev døbt, og kaldet Siri;[Det er faddere fra Myr?, ????, Dystvold, Myr?, Bersvendrud, lille Opsal]Hilsen Laila Kornstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Hei Laila,Ja, da har jeg sett den måten å gjøre det på også - register. Takk skal du ha.Det blir da enkelt å finne broren Halvor på side 90 døpt 10 apr 1718 og innført på side 56.Men det står kanskje 'Dystvolds EJERS søn' på s. 56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Asbjørn Røsbak

Hei Dette var morsomt å lese i og med at Dystvold er en gård som skal være med i neste bind av Vang bygdebok. Her er andre søsken til Siri, Halvor og Nils (1714): Berte født 1710, Erik 1712, Ole 1716. Deres far Mikkel dør i 1732 og Kari blir deretter nok gift med Haagen som du nevner, selv om dette giftemålet mangler i Vang. Tonset (Tønset) er en plass i Vang, samme med Stange (ødegård). Hilsen Asbjørn Røsbak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.