Gå til innhold
Arkivverket

[#74129] Hjelp til å finne far til uægte barn født i Holt , Aust-Agder 1896 Lenke vedlagt


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Nr. 41 Johannes Evald f.22 juni 1896 , Uægte , foreldre : Graastensmurer Anton Johannesen og Pige Inger Tellefsen.LenkeDisse to foreldrene ble aldri gift. Kan noen hjelpe meg med å finne ut hvor faren (Anton Johannesen ) kom ifra og evt om han hadde familie ?På forhånd tusen takk.Vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Du har trolig helt rett Litta. Mitt problem er å finne denne karen i Folketellingen 1900. Setter stor pris på all hjelp i å finne ham .Vennlig hilsen Jan Frode :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har lett litt i folketellinger 1900, og finner en stenarbeider på Hvaler i ca alder, med rett navn. Denne karen var svensk? LenkeMange stenarbeidere kom fra Sverige, så kan hende det er lurt å søke flere kandidater.¨Finner ingen i Arendal 1900, som oppgitt bosted til far, ved dåpen til det uægte barn:-)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Men før FT1900 (1884-1886) burde Anton Bertrand ha blitt konfirmert i Holt eller Arendal (eller Arendals nærhet) om han skal være Johannes Evalds far. Og heller ikke her lar han seg finne (enda). Det er rart!Graasteinsmureren kalles JOHANNESsen (ved Johannes Evals fødsel), mens Anton Bertrand (f.1871) kalles JOHANsen. (Ikke det at dette bør si all verden, men jeg registrerer at kirkebøkene i Holt ellers er rimelig konsekvente med å skjelne mellom Johannes og Johan.)Ved Johannes Evals dåp får moren, Inger, etternavnet Tellefsen – fordi faren heter Halvor Tellefsen. Fortsetter man så å være konsekvent i så måte, burde Anton Bertrand (f.1871) ha hatt navnet LARSEN dersom han skal være Johannes Evald sin far.(Men kandidaten i innlegg 2 ser ut til å være den eneste kandidaten vi foreløpig har)Moren til Johannes Eval, Inger Tellefsen (Johans./Halvorsd.), er (borgerlig, - i 1899) gift ved FT1900. Lenke og hele familien halvsøsken-søsken-far-mor kalles Johans.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Det viser seg at kirkeboken for Holt ikke er så konekvent vedr. navn likevel. Her skrives det Inger Halvorsdatter , menms i dåpen til Johannes Evald skrives hun som Inger Tellefsen :Nr. 4 1899 Utmeldte av Statskirken : LenkeJeg er like langt. Det er meget sjelden at jeg står så fast som i dette tilfelle. Dette er for meg en nøtt som er vanskelig å knekke.Mvh Jan Frode :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Vi er jo her i overgangen ( i hvert fall i Holt) fra ekte til fast patronymbruk, der praksis er svært vekslende.Et par andre eksempler fra Holt: Min farfars far hette Johannes Jahnsen, og farfar (f. 1886) skrev seg vekselvis for Jahnsen og Johannessen (endte tilslutt opp med det siste). Farmors far hette Thor Andreas Eriksen, og hun (f. 1891) skrev seg for Thorsen (!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Når det gjelder Anton Johannessens opphav, ser jeg ikke bort fra at han var svensk - og Gunns kandidat (innlegg 4) bør ikke avvises. Det var relativt mange svensker 'på gjennomreise' i dette området i siste del av 1800-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Jeg liker heller ikke slike gåter - selvom det samtidig er artig !Her er i hvert fall konfirmasjonen til 'min' Anton (nr. 14 - 1886): LenkeHer kalles han også Larsen, så det er vel lite sannsynlig at han går tilbake til bruk av patronymikon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har ikke så stor tro på 'din' Anton her, Litta. Ut fra mitt kjennskap til området vil jeg ikke se det som så sannsynlig at sønn til en skipsfører på Østerå gjenfinnes som steinarbeider fra Arendal.Det har dessuten også noe med navnetradisjon å gjøre. At Anton Bertrand fra Østerå kalles Larsen i kirkeboka både ved dåp og konfirmasjon, er et typisk sosialt/'urbant' fenomen i dette området i akkurat denne perioden. Østerå ligger ved sjøen nær Tvedestrand, og var/er mer et tettsted (den gangen med mye skipsbyggingsvirksomhet) enn 'gård'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Du vil kunne finne opplysninger om barnefaren i forbindelse med bidrag til den ugifte moren. Oppfostrings- og bidragssaker finner du i amtsarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Du finner det på Statsarkivet i Kristiansand - og som profesjonell heltidsgenealog med 25 års erfaring er du sikkert lommekjent der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jan Frode har delvis rett i at kirkebøkene i Holt ikke er sååå konsekvente i bruken av patronymikon.Men eksempelet hans vedr. Inger Tellefsen/Halvorsdatter passer ikke helt (innlegg 8). Hun ble, ved dåpen, i likhet med alle andre, ført opp men KUN fornavn. I påfølgende kolonne finner man foreldrenes navn med, slik at ”Family Search” har tolket døpenavnet som ”Inger HALVORSDATTER”, og det er vel denne tolkningen Jan frode viser til.Derimot ser man et interessant fenomen i konfirmasjonslistene. Anton Bernhard kalles for LARSEN, som er FARENS ekte-patronym (Lenke i innlegg 11). Men Inger kalles for HALVORSDATTER, som er hennes EGET ekte-patronym.(Nr.21 Lenke )(Uansett bør Johannes Evalds far eller far-far hete JOHANNES, og noen kandidat med dette navnet har vi foreløpig ikke)Jeg oppfatter Tores innlegg nr.17, som en som en meget konstruktiv respons på Jan Frodes spørsmål i innlegg nr. 5. – Særlig når vi er 4-5 personer som har trålet de digitale mulighetene, uten å finne sikre kilder.Jan Frodes innlegg nr. 18 kan gi et utilsiktet inntrykk av en avvisning av Tores gode råd, slik at andre ikke lenger gidder å bidra. – Og det er jo dumt. Nei. - Du får nok ta deg en tur på arkivet, Jan Frode, om det er viktig å løse denne gåten.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Beklager hvis det oppfattedes som en avvisning av Tore's innlegg , det var ikke min mening. Saken er at jeg arbeider stort sett via data. Har jeg behov for oppslag ved Statsarkivene , ber jeg om enkeltoppslag ved arkivet , eller bruker en slektsgransker som arbeider mot betaling. Jeg har av personlige årsaker ikke anledning til å dra rundt på arkiver.Mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.