Gå til innhold
Arkivverket

[#74149] Født i Amerika, gift i Vågå, 1911.


Gjest Anders Bakken
 Del

Recommended Posts

Gjest Anders Bakken

12. november 1911 blir Anton Knutsen Haugen f.1886 og Anna Olsdtr. Visdal f.1887 viet i Vågå. Der står brudens fødested som Amerika. LenkeJeg har aldri vært over i Amerika for å lete etter folk så nå undres jeg på hvordan man legger an jakten for å finne folk som er født der borte..? Brudgommens far, Knut Gjeilen står forøvrig oppført som gårdbruker i Amerika så det er nok en fare for at jeg trenger hjelp med å finne han igjen også.Anders.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Bakken

Ah, takk for det. Tyder jeg rett om Anton's foreldre er kalt for Knudt Olsen Jeilen og Guri Gundersd Skrinde? Hva står etter navnet til foreldrene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Anton reiste fra Oslo den 13/10-1905 med bestemmelsessted Wisconsin. (Faren het Gjeilen til etternavn. Som en kuriositet kan nevnes at på en biltur mellom Eau Claire og LaCrosse i WI observerte jeg et skilt hvor det stod Jeilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

En Knut Olsen fra Våge emigrerer i 1884 og han er født 1866: Lenke-så det stemmer. MEN det er jo litt tidlig i forhold til svangerskapet, hvis han da ikke var tilbake igjen................?Eller at barnets mor var i Amerika og kom til Norge for å få barnet.Ble dette litt vel fantasifullt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Den Anton Knudsen Haugen fra Vågå som reiser i 1905 og som jeg viser, var født i 1886. Jeg har kanskje misforstått helt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Nei, det stemmer at Anton er født i 1886.Derfor ser det litt komplisert ut, når Knut reiser allerede i 1884. Men det finnes nok en logisk forklaring. Vi har bare ikke funnet den ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Bakken

Nå ble jeg en smule forvirret her.. Men, siden Knut dro til Amerika i 1884 er det vel lite sannsynlig at han dro tilbake så snarlig, besvangret Guri, og så dro rett tilbake igjen. Men har Guri vært over til Amerika også kanskje?Anton drar vel muligens over i 1905 for å besøke/bo hos sin far, men drar tilbake igjen til Vågå for å gifte seg. Vi vet jo at Knut er i Amerika i 1911, da Anton gifter seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Vedr Knud Olsen Skjellum, så er han tydeligvis født på Skjellum også:Kildeinformasjon: Oppland fylke, Vågå i Vågå, Ministerialbok nr. 6 /1 (1856-1872), Fødte og døpte 1866, side 57.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8918&idx_id=8918&uid=ny&idx_side=-60>LenkePermanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Det er en Knud Olsen 2 år på Jeilen i 1865: Lenke Distriktsnr. Side Skuledistrikt Sokn Prestegjeld Gard Overskrift365 3 93 Skovbygden Vaage Hovedsogn Vaage Jeilen 1 Personnr. Hushald Førenamn Etternamn Fam. stilling Yrke Sivilstand Alder Kjønn Fødestad Hestar Stort kveg Får Geit Bygg Poteter2517 26 1 Ole Jakobs. Husfader Husmand med Jord g 52 m Vaage Prgj. 1 7 7 3 1 1/22518 27 Anne Knudsd. hans Kone g 56 k Vaage Prgj.2519 28 Jakob Ols. deres Søn ug 9 m Vaage Prgj.2520 29 Knud Ols. deres Søn ug 2 m Vaage Prgj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

For å ta det du Andres spør om i nr 1: Finne folk i USA. Jeg håper noen USA-eksperter tar kontakt. Jeg ser for meg Family Search eller US Census 1900. Dessverre så abonnerer jeg ikke på Ancestry.com lengre. Det er dog mulig for alle med forenklet søk i census, men du finner eventuelt ikke familierelasjoner. (Bare en og en person)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Bakken

Ja Helge, det opprinnelige spørsmålet og utgangspunktet for debatten glemte jeg helt også, fikk så mye annet å ta tak i her. Men som du sier, fint om noen med amerika-kunnskaper hjelper med den tror jeg.Ang Knud Olsen var det mange å velge mellom, men det er vel sannsynlig at det er riktig Knud som Hanne Line har funnet i innlegg nr 18. Er det forresten bare jeg som synes at moren hans var riktig så godt voksen til å ha en så liten unge?Takk for god hjelp alle sammen så langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Helge, - Family Search har 1900-cencus søkbar på nett: LenkeDu sier Hanne Line er flink, - jeg vil også si at hun er usedvanlig dyktig med å gjenfinne norske emigranter i Amerika. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Kjetil Berg

finner en Anna Visdal, slektstre på Ancestry.comWelcome, oddkjetilberg Log OutUpgradeMy AccountHelp HomeMy AncestrySearchAncestry CommunityLearning CenterStoreThe Ancestral Journey Entries: 606 Updated: 2004-12-20 01:05:01 UTC (Mon) Contact: Terri Parris--------------------------------------------------------------------------------Index | Pedigree | Ahnentafel--------------------------------------------------------------------------------ID: I0406 Name: Anna Visdal 1 Sex: F Birth: 1888 Death: 1971 Note: 1. Anna, born 1888 died 1971, was married to Anton Haugen, born 1886 died 1978.Father: Ola J. Ringneset Visdal b: 22 JUN 1862 in Vaga, Gudbrandsdalen, Norway Mother: Kari Syversdatter Holmo b: 18 SEP 1860 in NorwayMarriage 1 Anton Haugen b: 1886Sources: Title: Family Research of Gladys Simons Ringness Repository: Call Number: Media: Manuscript Odd Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.