Gå til innhold
Arkivverket

[#74151] Jens Bentsen, Hedmark


Gjest Eva Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Johannessen

Leter etter opplysninger om Jens Bentsen som ble gift med Sissel Andersdatter 10.5.1804. Ble viet i Stange H. Samme år fikk de datteren Berte som er min mann sin 3 tipp. Noen som vet hvor han kom fra og hvor han døde? Sissel sin slekt har vi. ( se også tema 3566 )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger først inn vielsen fra kirkebok i Stange 1804. Se 2. rubrikk Mai 10. Her er Jens Bentsens navn skrevet litt merkelig? Begge er ført på Østbye ser det ut til.LenkeSkal se om jeg finner flere spor. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved foreldresøk på Jens Bentsen og Sissel Andersdatter finner jeg på Mormonerdatabasen et par barn f. Stange:Lars døpt her 1814 : LenkeOg også en Ole døpt 26 okt 1817.Disse barndåpene kan det være interessant å finne i kirkebøker.Fortsetter leting. :-) Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dåpen til Lars fra kirkebok her, Se nr. 41.v. s. LenkeOgså her er fars etternavn litt merkelig skrevet , se 2. bokstav i etternavn?Faddere: Margrete Jens. Aasen ? Ole ( fra samme sted) Anne Trulsdtr. ....Larsdatter, Even Johansen.Vet ikke om jeg har tolket rett?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Til (2) og (6):Navnet er ikke skrevet ''litt merkelig'' noen av stedene - begge ganger står det Bentsen, hverken mer eller mindre. Hvis du tenker på den lille krøllen over e'en, er det bare en ekstra krok på forbokstaven B. Se forøvrig debatt-tråd 74006 - Lenke .(Hvis du legger inn permanent SIDElenke istedenfor permanent billedlenke, kan vi bla i kirkeboken og derved sammenligne stavemåter og håndskrift.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Finner ikke så mange med navn Jens Bentsen i 1801-telling ved landsomfsttende søk.Her er en kandidat som er i tjeneste her i Aggershuus, på Aas? LenkeI mine gamle bygdebøker for Stange har jeg ikke funnet paret omtalt Østbygårder ?Mulig at faddere ved barndåpene til barna, kan gi spor?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg dåpen til 1 datter døpt 1804 16 september: Lenkeglemte meg og la inn peramnent billedlenke. Men her er det nevnt en rekke faddernavn fra gårder, Nøkleholm, Røhn Sveen og Røhn Hagen om jeg ikke tolker feil.Vet ikke om dette gir noe spor til Jens Bentens slektninger?Er redd det må lokal ekspertise til her.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Her er også en i 1801:LenkeDet er bare 23 som har navnet Jens Bentsen med ulike stavemåter i 1801. Når man tar bort dem som er for unge pluss de som er gift, blir det ikke mange igjen.Men man skulle jo ha visst når Jens Bentsen i Stange døde for å kunne plukke ut de mulige kandidater...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Tja, hva skal en si her da..Han er Svenske.. Jens Bentsen , Regstad og Elie Larsdatter, Regstad fikk Marthe Uekte dpt. 14/8-1803. Så gifter han seg med Sidsel Andersdatter 10/5-1804. Barn: Berthe dpt. 16/9-1804 Østbyeie Lars dpt. 2/5-1806 Østbyeie bgr. 7/5-1807 1 år gasmmel Lars dpt. 22/1-1809 Østbyeie død før 1814 Kari dpt. 19/1-1812 Østbyeie Lars dpt. 9/10-1814 Præsteeie Ole dpt. 20/10-1817 Præsteeie Jertrud dpt. 17/9-1820 Præsteeie Mari dpt 17/9-1820 Præsteeie Sidsel Andersdatter bgr. 29/3-1845 Nordrud (Præstegaardseie) 63 3/4 år Jens Bentsen bgr. 10/4-1857 Steensaastuen (Præstegaardseie) 84 år. Sidsel dpt. 20/5-1781 Godager, Foreldre Anders Gundersen og Berte Gulbrandsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Her er Jens Bentsens dødsfall og begravelse - se nr.33 her: Lenke (Hedmark fylke, Stange, Ministerialbok nr. 12 (1852-1862), Døde og begravede 1857, side 348). Han døde 84 år gammel som enkemann og ''bortleiet Fattiglem'' på Stensåsstuen under Stange prestegård den 30.mars 1857.Men hans u-ekte datter Martes dåp 14.august 1803 (jfr. innlegg 12) kan jeg ikke finne i kirkeboken for Stange. Har du, Hans Myhre, en lenke eller kildereferanse til denne opplysningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Flott at lokal ekspertise kommer på banen her.Jeg fant den uægte barn Mathe , datter av Eli Larsdatter og udlagt barenfader, Jens Bentsen her døpt 14 august 1803. Se kirkebok for Stange om denne lenken med permanent sidelenke går inn:-) LenkeFlott at både Hans og Tore har funnet alle disse opplysningene.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Eva fra Gjøvik har fått svar på alt unntatt hvor Jens Bentsen er født. Han er ikke i landet i 1801 og han er svenske. Tore, er dette din slekt? se i kirkeboka en gang til. Side 101.Ellers skjønner jeg ikke hvorfor du etterprøver hva jeg har funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Siden forrige lenke ikke virket til Stange Mini nr. 7 1788-1813 , legger jeg inn som før her permanent billedlenke.Se høyre side , 1 rubrikk , dåp 14 august: LenkeHåper dette nå blir lesbart i 150% forstørrelse.;-) Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Siden forrige lenke ikke virket til Stange Mini nr. 7 1788-1813 , legger jeg inn som før her permanent billedlenke.Se høyre side , 1 rubrikk , dåp 14 august: LenkeHåper dette nå blir lesbart i 150% forstørrelse.;-) Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Til Hans Myhre (15):Det er overhodet ikke slik at jeg etterprøver det du har funnet - dine opplysninger i innlegg 12 må jo være gefundenes fressen for spørsmålsstilleren! Min eneste grunn til å forsøke å finne innførslene om Jens Bentsen i kirkebøkene, var et håp om at de kunne si noe mer om hvor i Sverige han kom fra, men det gjør de altså ikke - han omtales bare som ''en Svendsk Person''.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Nå finnes ikke Jens Bentsen i 1801 så en har bare oppgitt alder ved hans død 84 som skulle tilsi at han er f. ca. 1773 et eller annet sted i Sverige. Det skulle være mulig å finne hvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tja, hvor enkelt det er å finne en fra et ukjent sted i Sverige som kom til Hedmark før 1803 er spørsmål?Det finnes mange mulige kandidater viser et søk i Mormonerdatabasen. Ganske mange som bruker navnet Jons Bentsen eller liknende. Her er en mulig kandidat fra Värmland: LenkeLurer på om det finnes arkiv over svenske innvandrere til Norge fra denne tiden?Lykke til med søking etter en svensk mann. Kan hende Anne Lene Hagen har noen forslag til hjelp her?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tja, hvor enkelt det er å finne en fra et ukjent sted i Sverige som kom til Hedmark før 1803 er spørsmål?Det finnes mange mulige kandidater viser et søk i Mormonerdatabasen. Ganske mange som bruker navnet Jons Bentsen eller liknende. Her er en mulig kandidat fra Värmland: LenkeLurer på om det finnes arkiv over svenske innvandrere til Norge fra denne tiden?Lykke til med søking etter en svensk mann. Kan hende Anne Lene Hagen har noen forslag til hjelp her?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Johannessen

Bare lurer på om han kan være norsk. Har funnet på nettet en Jens Bentsen fra Stange ca. 1680 - 1724 med foreldre Bent Simensen f.ca 1620 og Marthe Alfsdatter...Siden Jens navnet går i slekts rekken så kan jo dette være bestefar til den Jens jeg leter etter? kan jo også være helt på villspor, men jeg mener Jens lyder mer dansk enn svensk..Takk til alle som har funnet opplysninger ovenfor. Eva :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.