Gå til innhold
Arkivverket

[#74157] Herborg Johansdtr Galtung 1762-1811 etterkommere


Gjest Kjellaug R. Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Det var ganske vanlig i området i Strandebarm, Fusa, Kvinnherad, mv å kalle jentene Blanceflor etter Galtungene.Skal ta et par globale søk etter Engel og Knut. Om de ikke brukte Johannesen, så var det vel Brathus eller Bolstad, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

125) Mysteriet er oppklart. Hun var datter til Berthe Danielsdtr Wallem i hennes andre ekteskap med Lars Samsonsen Torsnes (hun hadde først vært gift med Hans Cristopher Larsen Galtung, vi hadde om dem i den andre tråden) Legger ved lenke til hennes/Blancheflor Catharinas fødsel LenkeMen her er det jo ikke noen slektskap til Hr Peder, det er bare inngifting. Heller ikke hennes første mann. Men siden jeg lurte på det, syntest jeg det var greitt å legge inn et svar. De er jo i alle tilfeller forfedre til Ole Johannessen Helland og Martha Kristine Jansdtr Bolstads barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Åse er vel i Strandvik, kan vi få greie på mer montro?Han på Berge, vet jeg ikke noe om heller.Men nå må jeg ta pause, skal på julebord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ektefellen til Magdele Hansdatter var Engel Engelsen, her ved dåpen til Ingeborg Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11626&idx_id=11626&uid=ny&idx_side=-44>Lenke Permanent bildelenke: LenkeMen, han på Åse finner vi som far her i ved dåpen til sønnen Johannes, som vi ser på Åse i 1865, 1. lenke i 132) Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her er vielsen til Engel Johannesen og Jorna Steffensdatter. Han er 31 år i 1836, dvs f ca 1815. Far er Johannes Eide, så da er jeg redd for at dette heller ikke er vår Engel. Våre bodde vel på Brathus hele tiden, eller var det ikke slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Engel Johansen som dør på Berge var gift med Dordi Torgersdtr. Sjuseter fra Strandebarm. Ved vielsen står det Brataas som fødested. Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Strandebarm, Ministerialbok nr. A 7 (1844-1872), Ekteviede 1847, side 223. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8305&idx_id=8305&uid=ny&idx_side=-226>Lenke kan dette være en feiltolkning av Brathus? Her er Dordi med ny mann i 1865, men de fleste av barna er barn av Engel Johansen,ikke Engel Gjertsen. Lenke Johan Engelsen f. 1851 Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 16 (1851-1859), Fødte og døpte 1851, side 7. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Ja, du har nok sikkert funnet han, Lars! Vi kan jo og sjekke dåpen til de andre barna. Og som du sier Knut var og i live.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, da er nok Engel i boks.Er det noen som vil gi seg i kast med selve tinglysningsdokumentene fra Brathus? Jeg kan finne dem frem i så tilfelle.Ja, Knut lever i 1865, da han bor med sin onkel og fetter på Nedre Bolstad etter å ha solgt sin halvdel av Brathus til Torgils Hansen Brathus. Denne transaksjonen er altså tilgjengelig i skannet form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Dordi Torgersdatters innflytting sier at hun skulle bosette seg på Brathus Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 15 (1839-1851), Inn- og utflyttede 1848-1849, side 355. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Ved Engelinas fødsel i 1862 er det og nær familie for der har vi Ottesen og navnet hans er rettet til Engel Johansen: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fusa, Ministerialbok nr. A 1I (1855-1879), Fødte og døpte 1862, side 60. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Da dør han nok her i 1862 - helt nede: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fusa, Ministerialbok nr. A 1II (1855-1879), Døde og begravede 1862, side 391. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, han hadde jeg, men visste ikke om det var korrekt Engel.Da gjenstår som sagt Knut i denne familien, og han døde etter 1865, da han var ugift og bodde på Nedre Bolstad etter å ha solgt sin halvpart av Brathus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Dere finner! Flott!Dordi Torgersdtr er og etterkommer da hun var datter til Torger Pedersen Sjusæter. To av hennes tippoldemødre var Lisbeth Hansdtr Bru og Malene Hansdtr Bru!Hun giftet seg opp igjen i 1864: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fusa, Ministerialbok nr. A 1I (1855-1879), Ekteviede 1864, side 283. Permanent sidelenke: LenkeEngel Gjertsen var fra Nerhovde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.