Gå til innhold
Arkivverket

[#74160] Sundsvik og Kleppe i Sund på 1700-1800-tallet


Gjest Kenneth Bratland
 Del

Recommended Posts

Gjest Kenneth Bratland

Anders Knutsen Mosefinn f. ca. 1731, nevnt 1801Gift 1762 på Voss med Siri Iversdatter Norheim f. 1732 på Voss d. 1783 på Sundsvik i SundAnders var sønn til Knut Nilsen og Synneve Andersdtr. Mosefinn på Voss. Siri var datter til Iver Knutsen og Ragnhild Sjursdtr. Norheim på VossBarn: a. Ragnhild f. 1763 på Saue på Voss, gift 1789 med Mons Larsen Førde. Bosted: Kleppe i Sund i 1801 b. Marta f. 1767 på Manger, gift 1794 med Peder Larsen Førde. Bosted: Førde i SundEr det noen Sund eksperter som kan hjelpe meg med å finne ut når Anders Knutsen døde? og når hans døtre døde? Er Sundsvik en plass under Sund prestegård?Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Siden du ikke har nevnt hvorvidt du har gjennomgått listene over de døde i Sund i årene f.o.m. 1801, så kan det jo nevnes at en 73 år gammel Anders Knudsen gravlegges 4.okt.1801. Lenke .Noen åpenbar match er det ikke, men på den annen side vanskelig å forstå hvilken annen ”Anders Knudsen” i Sund dette kan være, ut fra de 4 aktuelle personene i Sund med dette navnet ved FT1801 (på 70 år, 50 år, 5 år og 1 år).IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Sundsvik er nok en husmannsplass under Sund prestegård. Eg veit ikkje eksakt kor den ligger, men eg vil tru at dette er samme sted som seinare gav navn til Klokkarvik, altså i nærheten av der klokkeren budde på Sund.Når det gjelder dei du spør om så hadde eg en samtale med en 'Bønesmann' som har studert ein god del i dette området.Mons Larsen er nok han som blir født 1762, men vi har ikkje funne ut når han døde. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=40&filnamn=dpsund48&gardpostnr=1371&personpostnr=3142&merk=3142#ovre>LenkeHer døde hans kone Ragnilde Andersdatter 49 år gammel i 1814, nr. 5 fra toppen. Lenke Når det gjelder Peder Larsen, så kunne en tru at han var bror til Mons Larsen Førde, men han er vel heller sønn av Lars Pedersen Førde. Denne Lars er trulig identisk med Lars Pedersen som måtte flytte fra Indre Lekven i Os, sammen med sin familie. I Os-boka står det at han hadde 3 barn: a) Peder b) Marthe c) Kari. Det er likevel noen avvik dvs. alder og det at han kun var gift 1 gang i følge 1801-tellinga. Lenke Lenke LenkePeder Larsen døde 85 år i 1844, her står det da at han er født på Lekven i Os, sjå pkt.1. LenkeMartha Andersdatter døde 74 år i 1841 sjå pkt. 40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.