Gå til innhold
Arkivverket

[#74169] Skifte Nordfjord Eid Skaarhaug


Gjest Randi Nesje Myhr
 Del

Recommended Posts

Gjest Randi Nesje Myhr

Jeg prøver å tyde hvem som er nevnt i skiftet etter Rasmus Sjursen Skaarhaug, Eid 23 b s 759 Lenke . Jeg klarer ikke finne ut av det sjøl. Er på jakt etter om Magdeli Rasmusdatter f ca 1765 kan være datter. Hun giftet seg med Ole Danielsen Lien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Uavhengig av skiftet på Skårhaug som er interessant nok, så sier bygdeboka at Magdeli Ramusdatter var fra Hafsås. Ellers er det lurt å bruke permanent sidelenke i stedet for bildelenke... Her er giftermålet: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

I skiftet etter Rasmus Andersen Hafsaas Indre datert 6 juni 1786, er der en datter Magdeli 20 aar, det er trolig henne som er døbt 4 mai 1765 på Skorhoug. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Ja det var det jeg hadde funnet og ingen fra Hafsås som var døpt innefor passende tidsrom. Foreldrene har kanskje bodd på Skorhoug før de overtok på Hafsås da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

I følge skiftet på Hafsaas var foreldrene til Magdeli Rasmus Andersen, og Mari Olsdatter. Disse ser ut til å være gift 9. januar 1765, og Rasmus Andersen er da soldat og bor på Tippen (Haugland), Kona, Marie er oppgitt å være fra Rognes i Hornindal. Det er ikke usannsynlig at Magdeli ble født på Skårhaug når du ser at forloverne til foreldrene var på Skårhaug. Dessuten, søsteren til Mari, Giertrud Olsdatter Rognes var gift med Hans Nilsen Alsaker som bodde på Skårhaug..Denne Rasmus Andersen Tippen var født 1735, og Marie finnes på Rognes som døpt 24 mars 1735. Far til Rasmus Andersen Tippen ser ut til å være en Anders Nilsen Tippen, men var fra Myrold. Her har du i hvert fall noen tanker å sjekke ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.