Gå til innhold
Arkivverket

[#74172] Ekstraskatten 1762


Gjest Jörgen Ingman
 Del

Recommended Posts

Gjest Jörgen Ingman

Hej!Undrar lite om extraskatten 1762 (eller 1763?). Har sett att det ofta hänvisas till den, men när jag kollade i innehållsførteckningen i Riksarkivet så verkar det finnas extraskattlistor før åren runtomkring också. Är det nåt speciellt med 1762 jämført med de andra? Vilka extraskattlistor är värda att kolla i?Mvh, Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det finnes ekstraskattemanntall (hovedmanntall) i årene 1762-65 flere steder; noen steder er det bare ett godt manntall, andre steder to. Denne ekstraskatten holdt myndighetene på med i hvert fall til 1773, men det finnes ingen manntall etter året 1765, meg bekjent.Det er litt variabelt hvor gode manntallene er. Noen steder står alle personer oppført med fullt navn, andre steder bare med fornavn. Atter andre steder står husbondens (mannens) navn 'med kone', uten at hennes navn er nevnt.For årene 1762/63 og frem til rundt 1773 finnes det også til- og avgangslister, med nøye oversikt over hvor folk flyttet til og fra innenfor bygda, også om de flyttet ut av bygda. Disse listene kan være veldig nyttige, ikke minst der hovedmanntallene mangler fullstendig, som så vidt jeg husker gjelder hele eller store deler av Oppland fylke, f. eks.Av- og tilgangslistene er imidlertid oftest nøyaktigst ført i tiden rundt hovedmanntallene, dvs. 1762-65, senere ser det ut til å bli litt mer slappt, etter det jeg har kunnet bedømme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per-Olav Broback Rasch

Har både funnet manntall fra 1768 og 1772, slik at det er vel heller forskjell fra sted til sted hvor mye som er blitt tatt vare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Ekstraskatemanntallene er bundet inn som små bøker, men disse, og av- og tilgangslistene (som altså bare er lister i løsblad), ligger sammen med annet regnskapsmateriale i arkivbokser og er en del av den lange serien med fogderegnskaper i Riksarkivet.(3) For hvilke områder har du funnet manntall fra 1768 og 1772?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

I tillegg finnes det, i hvertfall for enkelte områder, restanselister oppsatt i 1773 over dem som skylte noe av skatten for perioden 1762-1773 - hvilket var de fleste. Ekstraskatten var som kjent en månedsskatt, der er derfor opplyst nøyaktig hvile måneder de skylder for. Der er ofte opplysninger om flytting, nye ekteskap o.l. Men, det kan by på litt morsomt? hodebry å finne ut nøyaktig hvilke husstandsmedlemmer de har hatt og blitt krevet skatt for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg leste en gang skattelister for Helgeland frem til 1772 iallefall, og ser blant annetat en Christen Christensen Sande på Træna er ført med skatter i perioden 1764-67, og en Christen Christensen Sande betalte skatt frem til 1772(det var to med samme navn frem til 1767). Jeg har notert at Hans Jacobsen Hestmona i Lurøy betalte skatt for 1771-72. Hadde en mikrofilm på fjernlån en gang med opplysninger om skatter for Helgeland. Dessverre var den vanskelig å lese, og jeg fikk ikke så mye ut av det den gangen som jeg gjerne hadde ønsket. Hovedsaken er er jo at skattelister iallefall er bevart for Helgeland fra 1764 og minst frem til 1772. Mener å huske at det ikke var ført noe for 1762 på Helgeland, og at det iallefall på den mikrofilmen jeg hadde på fjernlån startet med føringer på 1763.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.