Gå til innhold
Arkivverket

[#74175] Paul Olsen Thrane hadde mange barn, men er Giertrud f. 1786 hans barn ?


Gjest Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Salicath

Jeg har forsøkt alle kilder, men klarer ikke å finne svaret selv. Altså trenger jeg hjelp.I ft1801 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=16&filnamn=f1801&gardpostnr=8074&personpostnr=111177&merk=111177#ovre>Lenke sees Poul Thrane med de barn han hadde i live da. Problem-barnet er Giertrud 16 år.Ser en i en av de 'bedre' kildene Finne-Grønns 'Oplysninger om familier i Oslo og det gamle Christiania' del 1, se under Wangensteen.net (hvor du må være innlogget som medlem for å se Finne-Grønn) og velg da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Tusen takk Terje,Jeg visste ikke at disse skiftene var scannet. Dessverre klarer jeg ikke å se barna i utsnittet. Burde de vises i første spalte ?Jeg har forsøkt å søke og finne skiftet ut fra hovedsiden i Digitalarkivet og gjør nok noe feil - se Lenke byfogd&protokoll=SKPR&periode=&navn=thraneHva gjør jeg feil ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei. Du begynder riktig. Jeg benyttet Skifteforvaltning ALLE, Velg Fylke OSLO, og UTFØR. Da kommer alle skifteprotokollene for Oslo opp.Barnenes navn kommer opp i den jeg har lagt ut i nr. 2. Men du skimter bare noen av de. Ett spørsmål til riksarkivet i Oslo vil vel gi svar, for skiftet er uleselig i starten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Takk for det.Nå fikk jeg det til - og faktisk var jeg inne på Riksarkivet sist vinter og i samme 'rullen'. Jeg lette da etter Baarstad i samme periode. (Baarstad er nevnt i Finne-Grønn - samme del som nevnt ovenfor). Da så jeg tilfeldigvis også en annen slektning (Schlanbusch) som hadde et meget stort skifte ca 1796 og som jeg hadde tenkt å dra inn å se nærmere på ganske snart. Kanskje jeg klarer å se det her. I alle fall letter det arbeidet med å innsnevre hvilken rull som er interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Jeg har kontaktet Riksarkivet og får vel avklaring mandag, men har også 'bearbeidet' scanne-bildet fra (2)og ser relativt tydelig at barna er listet opp ganske høyt i første spalte.Etter David 15 år, står det Gustavo 10 år, Waldemar 5 år - før døtrene Louise og Fredericha. Jeg syntes først det stod Giertrue, men guttene kommer jo først og da er det ingen tvil.Gustav (uten Henrik) brukes også når han gifter seg i 1810, se 23. nov. 1810 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16756&idx_id=16756&uid=ny&idx_side=-23>LenkeDåpen hans 26. mai 1785 viser imidlertid Henrich Gustav, se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Svar fra Riksarkivet:'Arvinger etter Christine Maria Dørcher Vi viser til henvendelse av 03.12.2009 og senere korrespondanse. Dessverre ble første side i skifteprotokollen oversett ved forrige svar siden innledningen manglet, og der finnes skiftet etter ovennevnte. Den 22.08.1795 ble det holdt skiftesamling i Poul Thranes gård i Christiania etter hans avdøde hustru, Kierstine Maria Dørcher. Det ble skiftet mellom ham og ekteparets sammen avlede barn: Sønnene 1) Johannes Thrane 16 år, 2) David Thrane 15 år, 3) Gustvad (!) Thrane 10 år, 4) Waldemar Thrane 4 ½ år og døtrene 5) Lovise Thrane 6 år og 6) Friderica Thrane 1 ½ år. Barnas formynder var hr. Nils Larsen. Poul Thrane fikk bevilling til å sitte i uskiftet bo (SAO, Oslo Skifterett, Skifteprotokoll 13a, fol. 1a). Det eldste barnet, sønnen Johannes, var altså født rundt 1779. Hvis ekteparet hadde ei datter Gjertrud født rundt 1785 må hun være død som liten 'Bekrefter (8).Stor takk til Riksarkivet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.