Gå til innhold
Arkivverket

[#74194] Flatmo, Lom OP


Gjest Anders Bakken
 Del

Recommended Posts

Gjest Grethe Flood

Her er kanskje dødsfallet til Anne Johannesdatter Flatmo - [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=21&filnamn=gr05141905&gardpostnr=317&personpostnr=394&merk=394#ovre>LenkeJeg har sett litt på navnene på barna til Syver og Anne; hvis du fulgte skikken med oppkalling, kan eldste datter Rønnaug være oppkalt etter farmor, mens første sønn, Jakob, kan være oppkalt etter farfar. Datteren Anne og sønnen Johannes kan være oppkalt etter besteforeldrene på morssida.Syver Flatmo skal være født i 1865. Det ble døpt en Syver Jakobsen 21.1.1866 i Lom. Han var født 27.12.1865, sønn av Jakob Hansen og Rønnaug Pedersdatter - Oppland fylke, Lom, Ministerialbok nr. 7 (1863-1884), Fødte og døpte 1866, side 17. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: LenkeMen det ble også døpt ei Anne Johannesdatter i Lom i 1865, datter av Johannes Trondsen og Rønnag Olsdatter - Oppland fylke, Lom, Ministerialbok nr. 7 (1863-1884), Fødte og døpte 1866, side 17. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: LenkeVidere ble det døpt ei Anne Johannesdatter i 1867, datter av Johannes Johnsen og Anne Erlandsdatter - Oppland fylke, Lom, Ministerialbok nr. 7 (1863-1884), Fødte og døpte 1867, side 23. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Bakken

Her er jo hjelpen kommet på løpende bånd. Fantastisk, når man selv har gått seg blind i bøkene og folketellingene.Ang bryllupet til Syver f.1905 så kom jeg til å tenke på at det kanskje er såpass nærme opp til våre dager at det ikke er å finne i kirkebøkene som ligger ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Familien er beskrevet i Bygdebok for Lom 2, s.162. Siterer opplysningene for barn nr.8: Syver f.16.7.1905, d.1958. Gift 1924 med Embjørg Randen f.1904 i Skjåk, d.1969. Brukarar på Øygardsranden i Skjåk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

En gang iblant er jeg svært usikker på om jeg skal gi informasjon. Lurer på om det er interessant og relevant ? Slik også her. Familien på Øygardsranden står beskrevet i Norske Gardsbruk 1998. Minst to av døtrene derfra bor her på Otta og har voksne barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Bakken

Absolutt relevant Helge, selv har jeg vært en tur på Deichmanske bibliotek her i Oslo i dag å bladd gjennom Norske Gardsbruk å funnet dem igjen der.Jeg driver å kikker på disse folkene i Lom/Skjåk nå, siden det er av slekta til mine nieser. Som nok er døtre av ett av de voksne barna du nevner fra Otta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Tallet på søstre fra Flatmo/Øygardsranden som bor her på Otta økes til 4. Det er nokså nært: Sønn til den ene har arbeidet hos oss i flere måneder og vi kjenner han derforuten. Jeg kjenner godt mannen til en annen, datter vår arbeider sammen med sønn til ei tredje, som også var kona mi sin arbeidskollega. Vi bør som sagt holde oss til epost. Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.