Gå til innhold
Arkivverket

[#74199] Hvem er foreldrene til Ragnild Andersdatter Potka og Gunder Olsen?


Gjest Inger Pettersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Pettersen

Hei!Er det noen som kjenner til Ragnild Andersdatter Potka og Gunder Olsen, og hvem som er deres foreldre? Jeg har notert med et spørsmålstegn at Gunder er født i Røros (Gunder var jo heller ikke et vanlig navn i Skjervøy distriktet dengang)Jeg finner ikke når de gifter seg, heller ikke deres tre første barn, her døpes deres fjerde barn Olianna, nederst på side 131: Kildeinformasjon: Troms fylke, Skjervøy, Ministerialbok nr. 2 (1781-1817), Fødte og døpte 1796, side 130-131. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9729&idx_id=9729&uid=ny&idx_side=-69>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Pettersen

Hei Berit og tusen takk!Jeg tenkte ikke tanken at Ragnhild også kunne komme 'sørfra'..Hvilket sogn lå Stor Elvdal under på den tiden (1786)??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Her er datteren Karis dåp 6.august 1786 - se nr. 54 på s.129: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9184&idx_id=9184&uid=ny&idx_side=-62>Lenke (Hedmark fylke, Åmot, Ministerialbok nr. 3 (1780-1810), Fødte og døpte 1786, side 128-129). Foreldrene var husfolk på Opphus i Stor-Elvdal.Og her er datteren Dortes dåp 15.februar 1789 - se nr.13 på s.146:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Pettersen

Til Tore S. Falch - tusen takk for all informasjon.Finnes det nedtegnet noen steder når de reiste nordover? Det må jo ha vært en gang mellom 1789 (Dortes dåp) og 1796 (Oliannas dåp). Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Kirkeboken for Åmot fra 1790-årene inneholder dessverre ikke utflytningslister, så det eksakte tidspunktet for familiens flytting nordover kan bli vanskelig å finne.Her er en Gunder, døpt 12.søndag etter trinitatis 1756, sønn av Ole Nilsen og Ingri Gundersdatter, ''huusfolk paa Koppang''. Dette k a n være ''din'' Gunder Olsen - se den femte dåpsinnførselen på s.124: Lenke (Hedmark fylke, Åmot i Åmot, Ministerialbok nr. 2 (1734-1779), Fødte og døpte 1756, side 124-125).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Nå er det jo slett ikke sikkert at det er den rette Gunder jeg fant i innlegg 8!I Nordreisa bygdebok, s.272-275, står det om gården Potka, den øverste gården i Reisadalen med norsk bosetning, ca 21 km fra sjøen. Som det fremgår av innlegg 2, var det ved folketellingen 1801 tre bønder på Potka - Ole Jonsen med familie, Simon Olsen med familie og ''din'' Gunder Olsen med familie. Ifølge bygdeboken har disse tre kommet til Potka etter 1792.Simon - eller Semming som han kalles i bygdeboken - var død før 1819, og det står at Gunder var en bror av Semming. Nå skal vi kanskje ta den opplysningen med en klype salt, men Semming kan meget vel være et navn fra Stor-Elvdalen.Jeg har lett etter denne Semmings dåp i Stor-Elvdal i årene rundt 1761, men så langt ikke funnet ham. Derimot fant jeg en søster av Gunder, Anne, døpt annen søndag i advent i kalenderåret 1761 - se den nederste innførselen på s.162 her: Lenke (samme kirkebok som i innlegg 8, Fødte og døpte 1762, side 162-163). Foreldrene Ole Nilsen og Ingri Gundersdatter er fremdeles husfolk på Koppang.Jeg vet at en ny bygdebok for Stor-Elvdal er i kjømda - jeg vet ikke når den skal komme ut, men du kan jo kontakte forfatteren Håvard Havin Kongsrud for å høre om han kjenner noe til disse menneskene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Her døpes en Ragnil Andersdatter i 1762: Lenke (samme kirkebok som i innlegg 8 og 10, Fødte og døpte 1762, side 164-165) - se den fjerde innførselen på s.165.Barnets foreldre er Anders Olsen og Dorte Pedersdatter Sundstuen - men jeg vet ikke sikkert om dette er i Stor-Elvdal eller i Åmot. Sundstua het en plass under Kilde i Åmot (ved Glomma, rett nord for dagens kommunesenter Rena), men i Åmot bygdebok står det ikke noe om en Anders Olsen og Dorte Pedersdatter på denne plassen. Det kan derfor godt være at Sundstua også kan ha vært en plass i Stor-Elvdal. Nå ligger ikke Kilde veldig langt fra grensen mot Stor-Elvdal, så det kan også tenkes at Gunder Olsens kone Ragnhild virkelig var fra Åmot (jfr. døtrenes faddere som referert i innlegg 6).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Pettersen

Tusen takk atter en gang...Det høres rimelig ut det du har funnet. Jeg skal studere det nærmere. Og ja, Semming høres mer ut som Østerdøling enn Reisaværing.Da var min antagelse om at Potka var i Reisadalen korrekt, i alle fall et stykke oppi dalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.