Gå til innhold
Arkivverket

[#74203] Gustav Eriksson,Falun i Sverige


Gjest Marie Jøssang
 Del

Recommended Posts

Gjest Marie Jøssang

Trenger hjelp til å finne opplysninger om min oldefar.i kirkeboka står han oppført som hæstekjører gustav Eriksson fra Falun,født 1845. Han er far til Johan Gustav Eriksen født i Bodø og døpt 13.02.1886. Født 29.10.1885. Kan han ha reist til amerika eller tilbake til Serige? Hilsen Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne Högdin

Har du ett mera exakt födelsedatum? Det är för många Gustaf döpta i Falu Kristine församling år 1845 för att kunna ange rätt person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Jøssang

Nei desverre.Det er bare årstallet som er oppført både ved dåp og konfirmasjon.Eneste ledetråden er at han er hestekjører og er i Norge rundt 1885 - 86 Hilsen Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Jøssang

det er litt vemodig når absolutt ingen av mine forfedre fra min morfars slekt kan spores, men jeg er nok ikke alene om å ha disse utfordringene. hilsen marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Helt umulig er det kanskje likevel ikke. Her er dåpen 13.desember 1885: Lenke (Nordland fylke, Bodø, Klokkerbok nr. 801C06 (1883-1887), Fødte og døpte 1885, side 79). Barnet er født utenfor ekteskap, og det kan tenkes at du vil finne opplysninger om barnefaren i amtets bidrags- og oppfostringssaker. Send en forespørsel til Statsarkivet i Trondheim, så kan de kanskje undersøke.Forøvrig leser jeg farens yrke som Læsteskjærer, ikke hæstekjører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Jøssang

Takk for opplysningene.Jeg vet at min morfar fikk hjelp til utdannelsen av en person som hette Losnedal og som var i'overformynderiet'. Hilsen Marie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

En lesteskjærer må ha noe med skomakeryrket å gjøre. I Kunnskapsforlagets Norsk ordbok er ordet ''lest'' forklart med en tre- eller jernform som ble brukt ved sying og reparasjon av skotøy, eller en treform til å sette i fottøy så det bevarer fasongen - jfr. uttrykket ''Skomaker, bli ved din lest!''.En annen forklaring på ordet er ''form på skotøy''. Vi kjenner jo også ordet ''strømpelesten''.En lesteskjærer har da helst vært en som har skåret treformen som skomakerne brukte i skoene - eller han har skåret læret som ble brukt til sying av lærfottøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.