Gå til innhold
Arkivverket

[#74206] Lensherre John Cunningham, Vardø festning 1600-tallet


Gjest Kjell-Erik Andal
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell-Erik Andal

Finnes det noen oversikt noen steder over John Cunningham sine barn/etterkommere? Vet det florerer rykter om at han hadde mange barn 'på si' finnes det noen dokumentasjon på dette?Takknemlig for hjelp :-)Kjell-Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

I min gamle artikkel i Heraldisk Tidsskrift om Cunninghams våpen, har jeg skrevet litt om etterkommerne bl.a. Ørbech. Her jeg nå sitter på kontoret har jeg imidlertid ikke tidsskriftet og kan ikke gi referansen. Cunningham er også med i en utgave av Danmarks Adels Aarbog.Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Bildet i (2) er fra prekestolen i Hasvik kirke. (Hans A.K.T. Cappelen: Det norske Cunningham-våpnet - en heraldisk identifisering - i Heraldisk Tidsskrift nr 26 oktober 1972; s 257, 258.)Det skadete hjelmtegnet har nok vært en halv enhjørning hvor mule og horn mangler.(1) Jeg har ikke sett noen antydninger om at John Cunningham hadde andre barn enn Christine og Jacob, og det er disse to som står oppført i DAA 1946 s 39 og 40. Men at han hadde flere kan selvsagt ikke utelukkes. Det spørs bare om det kan la seg påvise?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Bryske ser ut til å ha tegnet en hest på hjelmen. På Wikipedia (oppslag 'Gaffelkors') står at våpenet i innlegg nr 2 har vært i Vardø kirke (ikke Hasvik - jfr innlegg 5).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Kjell-Erik (1) Følgende er hentet fra St.Andrews databasen, http://www.st-andrews.ac.uk/history/ssne/res.phpJames Hannsen Cunningham (1619-1680) was the natural son of Admiral John Cunningham. He obtained a letter of preferment from Crown Prince Christian in July 1644, to the parishes of Hyllinge and Kyndby. James applied for the chaplaincy of the church of the Holy Ghost at Copenhagen, but was rejected because he was illigitimate. The king resolved on 10 November 1644 that his birth should be no obstacle to this or any other employment in the church. Thereafter he was appointed as parson of Horslunde 1646.Cunningham accidently killed the son of the bailiff of Nakskov in 1657, but was allowed to remain in office but was to administer it through a chaplain. He received permission to preach in 1677, but apparently not to administer the sacraments. On 10 March 1674, Bergen Council was instructed to help him get his mother's inheritance by royal order. Cunningham married first to Cathrine Mikkelsdatter (his predecessor's widow) who died in 1659. His second wife was one Barbara Hansdatter Annemuller, who survived him (he died on 24 March 1680) and who married his successor. Kilder: ............................... Norske Kongebrev (6 vols., Oslo, 1962), II, p.158; T. Riis, Should Auld Acquaintance Be Forgot (Odense, 1988), II, p.267; Steve Murdoch, Network North: Scottish Kin, Commercial and Covert Associations in Northern Europe, 1603-1746 (Brill, Leiden, 2006), pp.115-116.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jeg forstår det slik at John Cunningham og Hans Cunningham (Koning/Køning) er én og samme person, og likeledes Jacob / James Cunningham (hans sønn, f. u.e.).Var Christine Cunningham (1620-et.1692) (hustru nr. 2 til Hans Jenssøn Ørbech 1616-1686) også et illegitimt barn av John/Hans C. ?(8:) Jeg har så langt ikke lykkes i å registrere meg på web-siden til Institute of Scottish Historical Research. Derfor: - Hvem var den omtalte datteren ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(9:) Jeg beklager, det er vel på ingen måte klarlagt om dansken Hans Jenssøn Ørbech (1616-1686) (fogd i Finnmark 1639-61, senere rådmann i Bergen fra 1663) virkelig var gift en gang før Christine Cunningham !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Hei!Christine Cunningham, naturalisert datter, g. Ørbech var bl. a. oldemor til den kjente Ryfylke-prosten Domenicus Nagell (1700-1749).Prosten var tipp-oldefar til en av mine oldemødre (i Stavanger), og hun hadde f.eks. flere brødre som var kjøpmenn/redere i Haugesund.Det er i hvert fall én slektsoversikt for Nagel-slekten.mvh Egil G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Har notert at Christines mor var 'frille fra Bergen'. Christine blir gift med Hans Ørbech ca. 1643 og naturalisert som datter av John Cunningham ca. 1649. John selv skal ha blitt naturalisert av sin far, laird of West Barns, Fife, Skotland i 1596.Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Har notert at Christines mor var 'frille fra Bergen'. Christine blir gift med Hans Ørbech ca. 1643 og naturalisert som datter av John Cunningham ca. 1649. John selv skal ha blitt naturalisert av sin far, laird of West Barns, Fife, Skotland i 1596.Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Litt mer fra mine slekts-notater:3 av Christines døtre er stammødre til ulike grener av Nagell-slekten.1 av døtre var stemor til de første Heibergene i Sogn.Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(1:) I min database har jeg registrert 157 etterkommere etter Christine Cunningham i 10 generasjoner (og for disse har jeg registrert 122 ektefeller) :Etterkommere:Generasjon 1 : 1Generasjon 2 : 7Generasjon 3 : 28Generasjon 4 : 27Generasjon 5 : 39Generasjon 6 : 28Generasjon 7 : 10Generasjon 8 : 5Generasjon 9 : 6Generasjon 10 : 6Se http://nermo.org/slekt/d0011/g0000052.html#I21119.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg kan ikke huske å ha sett ordet naturalisert i denne sammenhengen tidligere. Ordet brukes mye om 1600- og 1700-tallets danske og norske historie, men da i en helt annen betydning. Nemlig som å bli anerkjent som undersått av våre land (i motsetning til å være en fremmed konges undersått). Naturen er altså kongeriket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Slegfred er vel kanskje riktigere å bruke enn frille? Ihvertfall kalles Christine i 1652 'Hans Køninghams slegfreddatter'. Født utenfor ekteskap av to ugifte foreldre. Frille høres så vikingaktig ut synes jeg.Det engelske/skotske uttrykket 'natural child' er helt vanlig har jeg inntrykk av. Det betyr jo barn født utenfor ekteskap, men på norsk høres det litt pussig ut med naturlig barn, selv om jeg har sett det brukt. Naturalisert vet jeg ikke hva betyr i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Ved nærmere ettertanke tror jeg det heter at et barn blir 'naturalised' på engelsk, og det betyr vel noe i retning av å lyse i kull og kjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Dere har helt rett i å arrestere min dårlige/gale aglisisme. Har antagelig gjort en ukritisk oversetting fra en engelsk/skotsk kilde.Tore har selvfølgelig helt rett i at naturalisering om personer har med statsborgerskap o.l. å gjøre... OGSÅ PÅ ENGELSK!Og slik har jeg jo selv også brukt betegnelsen mange ganger (!), f.eks. om U.S.A.-emigranter som får amerikansk statsborgerskap...På engelsk er visstnok det korrekte å bruke begrepene 'legitimise', 'recognition', 'acknowledge' - med litt forskjellige juridiske implikasjoner.Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Hei, Per (9) og Kjell-ErikJohn(Hans) Cunningham Det var ihvertfall 3 stk John(Hans) Cunningham i Danmark/Norge første del av 1600-tallet. En av disse var gartner (på slottet i København), en annen musiker (hofftrompetist i København) og den tredje admiral John(Hans) Cunningham som er behandlet i denne tråden på DA:Da du ikke får registrert deg på SSNE-basen(St.Andrews) Per, har jeg klippet litt derfra av det som angår et par av admiralens og hans sønns kvinner :Cunningham is known to have married twice; the first wife's name is unknown, the second was Ellen Hundermark. Cunningham had two natural children, Jakob/James Hansen Cunningham, who went on to become rector of Horslunde in Lolland and a daughter called Christine Hansdatter Cunningham. He owned the manor Gerdrup and a house at Elsinore, which he let out in 1648. Cunningham was one of only a handful of Britons ever to become ennobled in Denmark-Norway, and all were Scots. In many Danish sources, John Cunningham is recorded as 'Hans Konning'. Compiled by STEVE MURDOCH and RUNE HAGENOm hans natural son, James Hannsen Cunningham (pastor, nevnt i tidligere innlegg fra meg)heter det:Cunningham married first to Cathrine Mikkelsdatter (his predecessor's widow) who died in 1659. His second wife was one Barbara Hansdatter Annemuller, who survived him (he died on 24 March 1680) and who married his successor. Angitte kilder:............................... A. Thiset and P.L. Wittrup 'Nyt Dansk Adelslexicon', p.157; Letters of King James I, ed. Meldrum, pp.40-1, 18/2/1605; DBL, vol.4; Dictionary of Canadian Biography (Toronto, 1966), I, p.243; O. Ovenstad, Militærbiografier: Den Norske Hærs Officerer (Oslo, 1948), p.299; T. Riis, Should Auld Acquaintance Be Forgot (Odense, 1988), II, p.58; Norske Rigsregistranter, vol.10, (Christiania, 1887), pp.145, 158 and 491; R. Fladby, Norske Kongebrev (6.vols., Oslo, 1962), V, p.78; Steve Murdoch, Network North: Scottish Kin, Commercial and Covert Associations

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Til orientering :I Bergen har vi en Envold Køning som er død før 1733. Han eiet bl annet gården Salhus. Han er notert med to døtre: Elsebe død 1717 og Anne Kirstine. Anne Kristine Køning selger Salhus til Henrich Crometi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

At Natural child er en juridisk bekreftet term - på engelsk - innebærer IKKE at ordet betyr det samme på norsk.Dere har da ikke glemt at engelsk og norsk er forskjellige språk ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

6: Hjelmtegnet til Köning (hos Bryske) er vel antakelig en halv ulv. Jeg ser at dette kan forekomme (Achen: Danske adelsvåbener).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.